З контрацептивами усе начебто зрозуміло – президент Віктор Янукович під час виборчих перегонів обіцяв співгромадянам, що нас у країні знову буде 50 млн. Подорожчання презервативів в роздрібній мережі (неодмінний наслідок застосування додаткового непрямого податку) – це, може, й не популярний, дуже дивний, але й небезнадійний метод стимулювання народжуваності. Однак навіщо ж однією рукою стимулювати, а другою – перешкоджати!? На початку серпня на кілька днів з полиць багатьох крамниць і аптек зникли памперси, а там, де їх вдалося-таки відшукати, ціни зросли майже на 30%. І тут вже не до жартів.
Зникнення підгузків стало політичною справою. «Побудуємо свої підприємства і будемо повністю себе забезпечувати!», – оцінив перспективи незадоволеного попиту прем’єр-міністр Микола Азаров. «Якось бездумно було зроблено… У нас є різні інстанції, які хочуть наповнити бюджет, але не завжди це буває продуктивно», – вдався міністр охорони здоров’я Олександр Аніщенко до побіжного ретроспективного аналізу. «Уряд ухвалив рішення відрегулювати ціни на памперси… Ми дали завдання контролюючим органам, щоби вони повернули ті ціни, що були», – переоцінив потенціал незадоволеного попиту прем’єр. А голова ДПАУ Олександр Клименко навіть взявся за виконання цього завдання – одразу зустрівся з представниками аптечного бізнесу та підприємств, що займаються виробництвом, імпортом виробів медпризначення. Після зустрічі перший (після прем’єра та міністра фінансів, звісно) фіскал країни відрапортував – ціни на памперси зменшаться на 10%. За кілька днів, 8 серпня, уряд скасував власне рішення щодо введення ПДВ на імпорт низки товарів, зокрема, на підгузки та презервативи. Тепер усі – і чиновники, і батьки – чекають на падіння цін. А власники окремих торговельних мереж, особливо в регіонах, досі вагаються, чи викладати резонансний товар на полиці і за якою ціною. І неприємності з податківцями загрожують, і охочих купити чимало, і продавати зі збитком не хочеться.
Чи-то на жаль, чи-то на щастя, до цієї, безумовно, ґрунтовної політекономічної полеміки не долучилися фахівці рівня Ірини Акімової, першого заступника голови Адміністрації президента. З огляду на методи цінового регулювання, що практикують в країні останнім часом, виникає небезпідставне занепокоєння.
Фіскалам краще зайвий раз не нагадувати про те, що ціноутворення залежить не лише від «винуватих спекулянтів» і «доблесних контролерів», а будь-які зміни в системі непрямого оподаткування надмірно й одразу б’ють по кишенях споживачів. Такий інсайд на урядовому рівні може породити зайві спокуси. І тоді, поки хтось десь-там будуватиме якісь підприємства, щоби повністю когось чимось забезпечувати, декому доведеться інтенсивніше… робити великі-малі справи. Цілі родини недобросовісних платників податків та армію бюджетників можна легко до справ долучити – так би мовити, змусити підтримувати рівень споживання памперсів у країні і у такий спосіб робити природні внески у вирішення бюджетних проблем. Можна і далі піти – оподатковувати будь-яку діяльність людини… Ну, роздавали ж дітлахам років десять тому «Казку про податки», надруковану під егідою ДПАУ?
Насправді ж, якщо серйозно, нічого дивного в серпні не сталося – влада послідовна у звичці приймати і змінювати податкове законодавство методом проб та помилок. Іноді у своїй діяльності уряд нагадує велику дитину – вивчає всесвіт, вимірюючи ступінь його міцності, терплячості. Чи не час дорослішати? Хоча є в цій бюрократичній дитячості і безумовний позитив – за роки відносного економічного процвітання більшість українців встигли відмовитись і призабути елементарні технології догляду за дитиною. Хто зараз систематично користується багаторазовими пелюшками? Хто знайомий із виваркою, яка пихтить щовечора?.. Мотузки, натягнені вздовж коридорів, сучасні батьки уявляють хіба що в нічному жахітті. Сумна реальність сьогодення полягає в тому, що підгузки стали продуктом життєво необхідним для сотень тисяч маленьких українців. А не лише в тому, що уряд вирішив оподатковувати їх.