Контент нового часу. Дилема українського шоубізнесу і ТБ

Культура
14 Квітня 2022, 13:57

Найпопулярніший контент, який тепер споживають українці, — це фотографії розтрощеної російської техніки та знищених солдатів. Причини зрозумілі, адже такі картинки живлять надію на завершення війни чимскоріше. Проте є й інша тенденція. Крізь потік новин із фронтів або принаймні з полів дипломатичних перемовин починають прориватися повідомлення з інших галузей. Це теж зрозуміло. Як прогнози вартих довіри військових експертів, так і просто зведення Генерального штабу свідчать, що перемога буде, але не швидко. Українцям треба звикати до життя в умовах війни. Власне, невійськові новини і є елементом такого пристосування.

Поки що йдеться про приємні повідомлення. Наприклад, справжній сплеск радості стався, коли українці звернули увагу на оновлені чарти Apple Music в Україні. Нині вони виглядають так:

Для порівняння, не дуже відрізняється і чарт Youtube Music. Нижче скріншот звідти:

Причини радості очевидні. Вперше за всі роки існування цих переліків моду диктують українські виконавці з українськомовними треками. Детально вдаватися в те, що було раніше, немає особливого сенсу. Можна хіба зазначити, що щороку в грудні українські ЗМІ констатували цілковите домінування російського шоубізнесу. Втрутитися сюди, на відміну від телебачення, кінотеатрів і радіо, держава не могла ніяк. Це справжні «народні хітпаради», які до того ж дають уявлення про вподобання наймолодшої частини аудиторії. За підсумками 2021-го найпопулярніший українськомовний трек «Гуси» від Wellboy посів 52 місце (хоча входив у першу десятку в певні періоди).

Однак на приємних для нас зображеннях вище є й інший бік, який варто принаймні усвідомлювати вже тепер. Передусім в око впадають кілька базових речей. По-перше, музичні стилі, у яких виконано значну частину пісень. Це здебільшого електронна музика з використанням популярних сьогодні виразів. Тут і знамените «Доброго вечора, ми з України» глави Миколаївщини Віталія Кіма, і «Вова, ї**ш їх, б**ть, а ми тобі будем помогать» президента ФК «Інгулець» Олександра Поворознюка (наразі лідер чарту Apple Music). До початку повномасштабного вторгення нішу займали або схожі російськомовні треки, або так званий «кальянний російський реп» із кавказькими мотивами у звуці й майже нерозбірливими словами.

 

Читайте також: «Такого культурного заряду український конденсатор не накопичував ще ніколи»

 

Ця музика — не записи з філармонійних концертів та навіть не творчість гурту «Тінь сонця». Хоча десь так уявляла переродження української популярної культури чимала частина патріотів, незадоволених станом справ у минулому. Для уникнення серйозного розчарування, яке підриватиме сили, їм уже тепер варто усвідомити, що подібного «світлого майбутнього» не настане ніколи. Для кращого розуміння нинішньої ситуації і того, як вона буде розвиватися, ось ще один приклад: восьме місце в чарті Youtube Music посідає російський трек «Малиновая лада». Повною переспівкою саме цієї пісні (інші слова з тими самими ефектами та тією самою музикою) є трек «Зажаренные тигры» (текст про знищення живої сили і техніки окупантів), який ще тиждень-два тому часто лунав із відчинених вікон машин у Києві. Найкраще майбутнє, на яке ми можемо розраховувати тепер, — це умовний український «кальянний реп» замість російського.

Інша особливість, на яку варто звернути увагу, — це нестача популярної музики для нових часів. Пісня «Один в каное» — «У мене немає дому», звісно, дуже доречна сьогодні через фактичну втрату домівок багатьма українцями. Однак вона далеко не нова — її випустили в січні 2019-го.

У цьому чи не найбільша небезпека з погляду можливості повернення до старих порядків у популярній культурі. Уся перша десятка обох чартів — це пісні війни або пісні, доречні у воєнний час. Наразі суспільство перебуває на етапі небувалої мобілізації і зосередження всіх сил на одному. Ця згуртованість не зникне і війна залишатиметься головним фактором впливу на життя. Проте увага розсіюватиметься. Так само, як крізь потік фронтових новин проникають новини з інших галузей, люди продовжать слухати музику, дивитися кіно й телепрограми. Вони робитимуть це дедалі частіше, і їм дедалі більше хотітиметься різноманіття.

 

Читайте також: Едипова кара

 

Враховуючи прогнози про падіння українського ВВП на 45% за підсумками року і проблеми зі сполученням між регіонами, що вплинуть на концертну діяльність, шоубізнес не матиме достатньо грошей для продукування нового контенту. По суті головний ресурс, який лишився, — це ті самі стрімінгові сервіси й відрахування з них. Але не йдеться про достатні рекламу та просування. І тут ситуацію не перекрити міжнародною фінансовою допомогою. І от саме в цю незаповнену нішу може прорватися «нейтральна» російська музика «про любов». Проблема не лише в ній самій, а й у тому, як її сприйматиме найактивніша частина суспільства. Те, на що раніше заплющували очі, тепер може обертатися серйозними конфліктами.

Схожі проблеми матиме й українське телебачення, яке досі споживає значна частина українців. Єдиний інформаційний марафон рано чи пізно припиниться, і канали повертатимуться до своїх ніш. Якщо інформаційне мовлення не зазнає особливих змін, то розважальна частина українського ТБ опиниться перед важкою дилемою. На створення якісного контенту, який пасував би до нових умов, немає ні ресурсів, ні часу. Доведеться пускати в ефір те, що створювалося для старих довоєнних часів: «екстрасенсів», «холостяків» і нібито українські серіали, заточені передусім під російський ринок. Як на це відреагує суспільство — відкладене питання, про яке варто замислитися вже тепер. Особливо враховуючи те, що саме розважальна, а не інформаційна частина українського телебачення виявилася найвпливовішою. Це остаточно довела війна. Усі інформаційні канали Віктора Медведчука не дали ані йому, ані його партії ніякого реального впливу в Україні. Натомість, розважальний продукт справляє прямий уплив на стан справ навіть тепер.

Позначки: