Алла Лазарева головна редакторка «The Ukrainian Week, Edition Francaise», керівниця напрямку іномовлення, власна кореспондентка «Тижня» у Парижі

Чому не всі західні компанії поспішають йти з російського ринку

Економіка
23 Березня 2022, 20:45

«Французькі компанії повинні піти з російського ринку, – сказав, звертаючись до французьких депутатів та сенаторів, Володимир Зеленський. – Renault, Auchan, Leroy Merlin та інші повинні перестати бути спонсорами російської військової машини в Україні». Того ж дня, в середу 23 березня, чимало французьких концернів, що продовжуть працювати на російському ринку, отримали листа від Об’єднання українців Франції. “Коли майже триста брендів, у тому числі Mac Donald's, Coca-Cola, L'Oréal, Ikea, Sephora, H&M тощо, виходять з Росії, ви вирішили залишитися, – йдеться у зверненні. – Така економічна присутність не може тривати вічно. Росія є авторитарною державою, що здійснює в Україні загарбницьку війну, що вже спричинила тисячі смертей. Вихід бізнесу з російського ринку демонструє міжнародну солідарність з Україною. Настав історичний момент обрати свій табір. Продовжувати працювати в РФ — це сприяти фінансуванню ганебної війни”.

 

Danone, Renault, Auchan, Leroy Merlin, банки Société Générale et Crédit Agricole, Décathlon, Total, Nestlé та чимало інших європейських фірм не поспішають відгукуватись на гуманістичні заклики. Керівники концернів та прихильні до них економічні аналітики висувають численні аргументи, апелюючи до відповідальності перед найманими працівниками, до інтересів вразливих верств споживачів, до труднощів, що неминуче виникнуть у виробничому циклі тощо. Хто шукає причину, той її знайде, особливо якщо цінності керівників означених концернів знаходяться переважно у матеріальній площині.

 

Читайте також: Шкура (ще) невбитого ведмедя

 

Leroy Merlin, наприклад, наголошує на тому, що за обсягами його російський ринок — другий після французького. “Ми винаймаємо 36 000 осіб, яких не можемо викинути на вулицю! – пафосно виправдовується прес-служба бренду. – Ми працюємо в 62 містах, відкрили 107 супермаркетів!” Але у повагу компанії до персоналу не так щоб віриться, якщо згадати розгромлений київський магазин Leroy Merlin. “Підприємство стало першим в світі, хто фінансує погромників свого бізнесу та убивць своїх працівників”, – написала у фейсбуці киянка Євгенія Про. Попри вимоги київської філії Leroy Merlin вийти з Росії, поки триває загарбницька війна, все, на що спромігся турботливий центральний паризький офіс — це відключити українську гілку від загальної мережі. Така собі послідовність…

 

Співробітники ДСНС ліквідують наслідки російського обстрілу 21 березня, внаслідок котрого загинув співробітник Leroy Merlin. Фото: ДСНС  

 

Auchan плаче за своїми 10% загального обігу, що заробляє в РФ, Renault — за спільним з “Автовазом” підприємство, Total під великим тиском погодилася відмовитись від закупівлі російської нафти, але не від виробництва скрапленого газу на Ямальському півострові. Після нищівної хвилі “хейту” в соцмережах про половинчасті заходи оголосив також швейцарський харчовий концерн Nestle. Він обмежив свою діяльність у РФ продажем харчування для немовлят та продуктів медичного призначення.

 

Активний тиск діє! “Хештег #boycottnestle блискавично поширився у Twitter, – пише швейцарська газета Le Nouvelliste. – Серед зображень, де згадувалося Nestlé, траплялись, зокрема, використання логотипу, де за символічним гніздом стежить птах із нацистською пов’язкою, прикрашеною буквою «Z», вподібненої до свастики.” Концерн зажурився й 23 березня оголосив, що призупиняє продаж шоколадних батончиків KitKat та шоколадного порошку Nesquik до кращих часів.

 

Читайте також: Чи може Захід швидко відмовитись від російських енергоносіїв

 

“Час настав припинити фінансувати вбивства дітей і жінок, припинити фінансувати зґвалтування”, – закликав Зеленський французьких депутатів та сенаторів під час відеоконференції. – Загальнолюдські цінності коштують більше, ніж прибуток». Зал гучно аплодував. Великий бізнес, який звик заробляти в Росії великі гроші, вагається. “Французькі підприємці, котрі працюють, щодня підключаються до YouTube-каналу Франко-російської торгово-промислової палати (CCIFR), – розповідає Le Figaro. – Кількість запитань під сюжетами свідчить про те, наскільки квазі-блокада та обмеження непокоять ділові кола.”

 

Що далі? Українські активісти в усьому світі вирішили не зупинятися. Публічний тиск у соцмережах та протестні пікети на вулиці не припиняються. Минулої суботи парижани протестували під Leroy Merlin France, наступної неділі місто виходить вимагати ембарго на закупівлю російських нафти та газу. Економічна складова війни не менш важлива, ніж військова. Кожен мусить робити свій внесок у майбутню перемогу.

 

Малюнки: @UkraineStand