1. На що ви сподіваєтеся від нового парламентського сезону? Які законопроєкти, на вашу думку, пріоритетні?
2. Що може стати на заваді нормальній роботі парламенту?
3. Чи не вважаєте ви, що центр ухвалення стратегічних для країни рішень змістився з Ради в РНБО?
Михайло Забродський, партія «Європейська Солідарність»:
1. Насамперед — на вирішення на законодавчому рівні низки зовнішньополітичних, економічних і соціальних завдань. Має йтися про погодження нових законодавчих механізмів розширення міжнародного співробітництва, зокрема у сфері національної безпеки. Також на порядку денному має стояти законодавче відпрацювання упорядкування державної податкової політики й соціального забезпечення. Пріоритетними мають бути законопроєкти у сфері національної безпеки й оборони, конструктивні зміни в податковому законодавстві та пенсійному забезпеченні.
2. Залежно від того, що саме під цим розуміти. З одного боку, активне обговорення та протидія деструктивним парламентським ініціативам є яскравим виявом демократичності та свободи слова, що можна успішно використати в діяльності опозиційних фракцій. З іншого — такі дії, зокрема зі зловживаннями регламентними процедурами, можуть широко використати антиукраїнські політичні сили, представлені в залі ВРУ. На жаль, упродовж попереднього політичного сезону були зафіксовані неодноразові такі спроби.
3. Зважаючи на те, що РНБО має діяти лише в межах чинного законодавства, — у жодному разі. Першоджерелом і гарантією легітимності всіх без винятку ініціатив у нашій країні була, є й завжди буде Верховна Рада. Будь-які альтернативні шляхи ухвалення та впровадження навіть слушних рішень завжди загрожують демократії та конституційному ладу. Активну й украй вибіркову діяльність РНБО жодною мірою неприпустимо розглядати як кореспондування повноважень з управління країною від прямого народного представництва до робочого органу при президенті.
Читайте також: Життя під куполом
Ярослав Юрчишин, обраний від партії «Голос»:
1. Буде більший рівень політизації процесів ухвалення рішень, бо наближаються парламентські вибори. Пріоритетним є продовження судової реформи, зокрема ліквідація Окружного адміністративного суду (Києва —Ред.), ухвалення закону про конституційну процедуру, яка приведе до реформи Конституційного Суду. Важливим аспектом є питання національної безпеки та оборони, не лише закон про Службу безпеки України, а насамперед посилення підтримки армії, бо дуже чітко простежується активізація Росії. Загалом є дуже багато завдань, які необхідно виконати, але сумнівно, що їх вдасться реалізувати, — власне, через політизацію процесу. Буде більше політичної боротьби, протистояння напередодні виборів, складна ситуація в енергетичній сфері, що, ймовірно, спровокує людей на вулицю, тому сподіватися на якусь системну роботу, на жаль, не доводиться.
2. Що, крім політизації, може стати на заваді нормальній роботі парламенту? Цього цілком достатньо. Зрештою, те, що уряд не вирішує проблем в енергетиці та в інших напрямах, — уже негативна тенденція.
3. Центр ухвалення стратегічних рішень був в Офісі президента й там він і залишився.
Яна Зінкевич, партія «Європейська Солідарність»:
1. Сподіваюся на трохи більше об’єднаності попри різноманітність. І сталої підтримки основних важливих поглядів для українців, зокрема обороноздатності. Слід розуміти, що бюджет ми маємо ухвалити не колись там у грудні, а вчасно. І, звісно, з важливого ще медична сфера. У нас є проблеми в медичній галузі, і їх треба вирішувати. Тобто для мене є два топові питання: обороноздатність і медицина.
2. Якщо всі будуть зацікавлені у швидких діях, то думаю, що нічого, навіть той самий локдаун чи карантин… Усе одно вже більшість вакцинована або перехворіла, тому хоча рано чи пізно через штам «Дельта» по всій країні й буде запроваджено локдаун, парламент усе одно має працювати на повну. Звісно, дотримуючись посилених санітарних норм. У будь-якому разі, припиняти роботу не можна. Внутрішні проблеми теж не мали б завадити. Тобто ми нормально впоралися в тяжкі періоди, в час попередніх локдаунів, тому не думаю, що буде щось серйозніше. Головне, звісно, щоб не було більшої загрози з боку Росії, бо тут доведеться діяти дуже швидко.
3. Так, є така тенденція останнім часом, і дедалі більше складається враження, що в нас уже не парламентсько-президентська республіка, а президентсько-парламентська. Це, звісно, змушує задуматися над певними речами, бо краще, коли рішення ухвалюють коаліційно, великою кількістю людей із різними думками, ніж коли це роблять одноосібно або із залученням кількох осіб.
Читайте також: Рецепти від гетьманця
Федір Веніславський, партія «Слуга народу»:
1. Від парламентського сезону сподіваюся на продуктивну та злагоджену роботу і, скажімо, мінімізацію блокування нормальної роботи з боку політичних опонентів, бо, на превеликий жаль, вони дуже часто використовують такі моменти регламенту. Тому насамперед хотілося б найменше штучних перепон з боку опозиції в роботі парламенту щодо ухвалення законопроєктів, потрібних для держави. Що стосується законопроєктів, на які я сподіваюся, то хочу, щоб насамперед ми ухвалили закони, які дадуть змогу остаточно запустити судову реформу — нещодавно з’ясувалися деякі моменти, які слід удосконалити. Також є низка законопроєктів нашого профільного комітету у сфері оборони держави — і їх необхідно буде ухвалити найближчим часом. Насамперед ідеться про чіткіше розмежування повноважень між Міністерством оборони й Головнокомандувачем Збройних Сил, а також забезпечення їхньої координації. А далі — законопроєкт про конституційну процедуру для вдосконалення розгляду справ у КС та приведення у відповідність до Конституції, а також низка інших законопроєктів, які стосуються соціальної сфери.
2. На заваді нормальній роботі парламенту може стати намагання наших політичних опонентів штучно загальмувати розгляд важливих законопроєктів так званим поправковим спамом. Вони чудово розуміють, що законопроєкт урешті буде ухвалено й він стане законом, але замість кількох днів, процес затягується на тижні. Думаю, цим і далі зловживатимуть ті політичні сили, які хочуть отримати дивіденди.
3. Ні, я так не вважаю, бо РНБО реалізовує повноваження, закріплені в Конституції України. Це координаційний і дорадчий орган, контрольний при президентові України, й відповідно, ті стратегічні документи, які затверджує РНБО, належать насамперед до безпекової сфери та зовнішньої політики, а це сфера повноважень президента, тому все абсолютно природно. А парламент, відповідно до своїх конституційних повноважень, ухвалює ті стратегічні документи, які він має ухвалювати. Тут усе нормально, відбувається збалансована узгоджена діяльність різних гілок державної влади для єдиного правильного кінцевого результату.
Віталій Безгін, партія «Слуга народу»:
1. Політичний сезон обіцяє стати цікавим і гарячим. Обережно сподіваюся, що розвитку країни буде присвячено більше часу, ніж політичним іграм та інтригам. Пріоритетними законопроєктами стануть, вочевидь, бюджет і бюджетний кодекс, реформування місцевих державних адміністрацій, реформування ДАБІ.
2. Політиканство й бажання отримати електоральні дивіденди певним суб’єктом. Переведення дискусії з фахової площини в площину акцій і протистояння. Але я не бачу для цього причин.
3. Всі процеси, які координувалися в трикутнику ОП — ВРУ — Кабмін, і далі так координуватимуться. Безумовно, лідерську позицію тут займає президент, але це логічно в період моновлади. Що ж до РНБО, то ця інституція просто нарешті почала працювати як повноцінний безпековий і дорадчий орган та ефективно виконувати свою роль, чого, на жаль, не було впродовж десятиліть.
Читайте також: Консерватизм: зберігати чи змінювати?
Євгенія Кравчук, партія «Слуга народу»
1. Безумовним пріоритетом буде деолігархізація — маємо ухвалити президентський законопроєкт, який дає юридичну визначеність і необхідну базу для того, щоб відмежувати звичайний великий бізнес від олігархічних структур. Звісно, навколо цього законопроєкту може бути найбільше суперечок. Інше фундаментальне питання — реформа СБУ. Законопроєкт було підготовлено до другого читання, а зараз треба оцінити, що визначено комітетом як необхідні правки, і проголосувати за реформу. Це одне з найголовніших рішень не лише для Верховної Ради нашого скликання, а й для держави загалом. Очевидно, що вже у вересні почнеться процес підготовки бюджету на наступний рік. Проаналізуємо пропозиції від міністерств і погляди депутатів. Для «Слуги народу» принципово, щоб у новому бюджеті було підтримано всі позитивні тенденції, закладені на цей рік. Зокрема, це стосується збільшення видатків на медицину, забезпечення відчутного зростання соціальних виплат, достатній рівень видатків на гуманітарну сферу, культуру й інфраструктуру. Також треба буде оцінити виконання бюджету цього року й визначитись, які видатки можна збільшити. Наприклад, уже відчувається потреба збільшити видатки на субсидії та армію. Про конкретні суми поки що рано говорити — спочатку має бути заявлена позиція уряду з цього питання.
2. Така вже традиція в нашій країні, що кожну осінь опоненти влади розглядають як шанс для себе. Тому в медіа завжди мусують питання про те, чи буде осінь гарячою. Так і зараз. Підкреслюю: це не щось особливе — буквально щоосені вже багато років опоненти влади очікують на можливість поборотися за рейтинг. Відповідно, буде багато гучної риторики й пафосної боротьби за те, щоб нібито допомогти людям, а насправді за політичний вплив. Буде багато «поправкового спаму», можуть бути намагання спровокувати протести. Тобто все те, що суспільство неодноразово бачило й від чого втомилося. Тому хороша порада для всіх у політиці, хто бачить цю осінь як шанс для себе, — не намагайтеся бути на заваді роботі влади й держави, а приєднуйтеся до хороших ініціатив. Наприклад, тієї самої деолігархізації. Люди за це точно будуть вдячними.
3. Україна — це нормальна держава, яка функціонує на базі відповідних інститутів і на законодавчій основі. Можна як завгодно агітувати за чи проти влади й говорити будь-що про ухвалення рішень, але всі інституції держави роблять те, що передбачено для них Конституцією та відповідними законами. Це стосується і РНБО. Тим паче рішення РНБО мають чітку моральну основу, яку підтримують більшість наших громадян. Хіба санкції проти Медведчука чи пропагандистів Росії несправедливі? Вони справедливі. Хіба вони ухвалені не згідно із законом? Згідно із законом. Відповідний закон про санкції ухвалили ще у 2014 році. Хіба РНБО не є координаційним органом, який спрямовує та контролює роботу органів виконавчої влади у сфері національної безпеки? Саме так завдання РНБО визначене в Конституції. Тож президент виконує свої функції згідно з Конституцією. Верховна Рада виконує свої функції. Уряд та інші структури центральної виконавчої влади роблять те, що визначено для них. А разом ці інституції, а також спецслужби, Нацбанк, представники Збройних Сил беруть участь у роботі РНБО.