В Україні є частина авторів та видавців, які до Російської агресії отримували гранти з Росії і досі за цим ностальгують. “Потрібно переосмислювати ставлення до підприємництва, бізнесу, культури, літератури тощо…Нічого дивного немає в тому, що метрополія пропонує гранти в обмін на «прєданность». Викликом для нас є виробити альтернативні схеми, щоб еліти прозріли, що культуру треба фінансувати. В якийсь момент у нас це сталося: з’явилися канали та структури, через які культуру почали фінансувати — УКФ, Український інститут книги, Держкіно. Це був початок. Зараз хочу думати, що запобіжники спрацюють, що структури сильніші за деструктивні імпульси тих, хто хоче змінити стан речей. Сподіваюся, що системи вистоять, але бачимо, як поки що відбуваються дуже тривожні речі”, – пояснює Ростислав Семків, -“Згортання розбудованих ініціатив (як-от ситуація з УКФ) загрожує нам перейти до стагнації, а згодом до значно гіршого занепаду. Нині та точка, коли внаслідок певного вибору ситуація може почати рухатися або в одному, або в іншому напрямі.
“У нас тепер намагаються популяризувати читання, зокрема відповідну й доволі успішну програму має Український інститут книги. Але радикальна зміна можлива тільки в трьох напрямах, і жодний з них ще не залучений. Вочевидь, першим мала би бути масована популяризація читання через інші засоби інформації, насамперед через телебачення”, – стверджує Ростислав Семків.
Читайте також: Ростислав Семків про фінінсування культури
Важливим нюансом є вплив школи. На думку куратора Ростислава Семківа, сьогодні програма не спонукає школярів до читання. Радше навантажує дітей ідеями, але не привчає до читання. Цей момент треба змінювати, бо інакше після того, як відпаде момент обов’язковості, книжкова індустрія втратить широкий пласт читачів. Також важливою є культура читання в сім’ї та родинні моделі, які ми приміряємо з власного минулого, каже Ростислав Семків. “Це дальній край усіх надій тих, хто хоче заохотити читати. У нас така практика повільно, але розвивається. Була ініціатива «Тату, почитай», ініціатива сімейного читання, коли батьки купують дитячі книжки, читають разом з дітьми та обговорюють прочитане”.