В Ірані 8 січня після злету розбився український літак "Міжнародних авіаліній", що прямував з Тегерана до Києва. Унаслідок катастрофи загинули усі 167 пасажирів та дев'ять членів екіпажу, що були на борту.
Слідство розглядає кілька причин трагедії, проте в іноземних ЗМІ найбільше обговорюють дві з них: механічні несправності всередині літака та те, що його, за інформацією розвідки західних держав, збила іранська ракета.
Колишній пілот, авіаційний аналітик CNN Лес Абенд намагається відтворити можливу причину падіння літака МАУ, з огляду на власний досвід в авіації. Він зазначає, що оскільки частини літака після аварії були розкидані на широкій площі, повітряне судно впало на землю з великою швидкістю та силою. Літак не проїхався по землі, як відбулося би за умов аварійної посадки, а різко впав і розбився. З цього Абенд робить висновок, що літак не знаходився під безпосереднім управлінням пілотів.
"Якщо відео, розповсюджене іранськими інформаційними агентствами, справді показує літак, що розбився, він, можливо, загорівся до удару. Можливими причинами могли стати електрична пожежа, вибух у фюзеляжі чи пожежа у двигуні. Проте екіпаж на високому рівні підготовлений до таких інцидентів. Внутрішні системи дозволяють пілотам викидати вогнестійкі матеріали безпосередньо у двигун", – зазначає аналітик.
Утім, додає він, якщо сталася катастрофічна несправність двигуна – скажімо, ломка турбіни або компресора – і шматки двигуна не втрималися всередині капоту (аналог капоту на автомобілі), літак, можливо, став некерованим. "Виробники двигунів проектують кришку так, щоб запобігти виходу назовні лопаток вентилятора, лопаток турбіни або підшипників, які можуть пошкодити стратегічні ділянки літака, але не всі види несправності літака можливо відтворити під час його випробувань", – зазначив Абенд.
Також аналітик прокоментував можливість аварії через іранську зенітну ракету. Він зазначив, що, хоча така причина можлива, потрібно очікувати більше інформації: "До трагедії потрібно ставитися, як до будь-якого іншого нещасного випадку, та не робити висновків, поки не будуть представлені всі факти. Організована та систематизована методологія розслідування повинна проводитися відповідно до настанов Міжнародної організації цивільної авіації".
- Читайте також: Іранські медіа про катастрофу літака МАУ. Перша реакція
Колишній заступник секретаря оборони США, засновник Адміністрації оборонних технологій Стефан Браян для Asia Times натомість пише, що у падінні літака МАУ з високою ймовірністю винен Іран, а не механічні несправності: "Фотографії уламків розбитого літака розповідають важливу історію. Фотографії показують, як виглядають отвори від шрапнелі у фюзеляжі літака, у тому числі отвори над вікнами пасажирів. Двигуни "Боїнга 737" розташовані нижче крил. Якби двигун вибухнув, розпався або загорівся, його частинки опинилися би за крилом, але, найімовірніше, не над вікнами пасажирів".
Він додає, що на фотографіях двигунів не видно, чи вибухнули вони, оскільки жоден із двигунів не виглядає згорілим.
"В Ірані є ракети та пристрої протиповітряної оборони, розміщені навколо аеропорту. Якщо "Боїнг 737" був уражений ракетою, ймовірно, що це була маленька наплічна ракета MANPADS, а не зенітна, оскільки зенітні ракети зазвичай стріляють залпом (зазвичай по два вистріли на ціль). Наплічні іранські ракети нового покоління на інфрачервоному керуванні мають дальність близько 5000 метрів і невелику боєголовку 1,42 кг, яка вибухає поблизу цілі", – зазначає Браян.
Він також звинувачує Іран у небажанні проводити повне розслідування обставин катастрофи, що "свідчить про те, що режим є співучасником у падінні літака".
- Читайте також: Удар у стовп режиму
Авіаційний аналітик Маріса Гарсія натомість вважає, що високопосадовці США спекулюють на тому, що причиною авіакатастрофи в Тегерані могла стати іранська ракета. У тексті для Forbes вона зазначає, що це "підкреслює необхідність незалежної участі третьої сторони у процесі розслідування".
"У пресі наробили багато шуму через заявлену Іраном відмову надсилати чорні скриньки з літака "Боїнгу", але це не є незвичайним і навіть актуальним. Наприклад, ефіопські слідчі вирішили надіслати чорні скриньки, вилучені після аварії рейсу 302 Boeing 737 MAX, на аналіз у Францію до Бюро розслідування та аналізу безпеки цивільної авіації. Огляд даних об'єктивною третьою стороною може знадобитися і в цьому випадку. Це рішення буде залежати від іранських слідчих, хоча держави. які постраждали внаслідок катастрофи, можуть заохочувати їх і, якщо потрібно, звернутися до Міжнародної організації цивільної авіації", – пише аналітик.
Вона додає, що те, що Боїнг не запросили брати участь у розслідуванні, може бути не дивним, зважаючи на напружені відносини між США та Іраном, проте це "не повинно перешкоджати належному проведенню розслідування".
"Авіація має правила для проведення складних розслідувань аварій, навіть за найскладніших обставин. Заради сімей 167 пасажирів та дев'яти членів екіпажу, що загинули на літаку, найкраще нам усім покластися на ці процедури", – зазначила Гарсія.