Процес оцінки та відбору кандидатів на ту чи іншу вакансію може бути дуже виснажливим для всіх учасників. Досить часто доводиться почути скарги на HR-фахівців, які погано орієнтуються в суті майбутньої роботи, чим дратують шукачів роботи. А що як рекрутерів замінить штучний інтелект?
Це не фантастичні історії з майбутнього, а реальні практики, які запроваджують великі компанії в усьому світі вже сьогодні.
Читайте також: Магазин на колесах, роботи-офіціанти та розумне взуття
Коли у відповідь на ту чи іншу вакансію рекрутери отримують тисячі резюме, виникає необхідність в автоматизованому рішенні, яке допомогло б заощадити час HR-спеціалістів без втрати якості проведеного відбору. Такі рішення вже пропонує кілька потужних компаній, серед клієнтів яких Unilever, Danone, L’Oreal, Raiffeisen Bank, PWC, Metro, Intel та багато інших роботодавців.
Як це працює? Спочатку пошуковий бот просканує всі подані резюме, автоматично визначивши, наскільки освіта відповідає вакансії, чи є необхідні досвід і навички. Але рішення, ймовірно, ґрунтуватиметься не тільки на цьому. Наприклад, якщо кандидат закінчив той самий виш, що й значна частина працівників компанії, шанси отримати роботу суттєво зростуть. Адже алгоритм на основі нейромереж будується не за правилом «якщо… то…», а за принципом схожості з успішними кандидатами. Щоб машина зробила правильний вибір, її відповідним чином тренують: показують резюме кандидатів, яких рекрутери свого часу забракували, а також тих, кого взяли на роботу. Перед алгоритмом стоїть завдання обрати таких самих потенційно успішних кандидатів.
Тож уявімо, що вам пощастило і пошуковий бот відібрав ваше резюме для наступного етапу. Тепер вам напише повідомлення розмовний бот, або чатбот, щоб призначити дату й час телефонного інтерв’ю. По телефону з вами теж, імовірно, говоритиме не людина, а автоматизована система, яка працює на основі технології розпізнавання голосу. Далі вам запропонують записати відео, відповівши на низку запитань. Програма використовуватиме технології розпізнавання обличчя для того, щоб визначити, чи задовольняють компанію рівень вашої стресостійкості та загалом поведінка. Якщо і цей етап вдасться пройти успішно, вас нарешті запросять на співбесіду з реальною людиною.
Більшість шукачів роботи вважають процедуру «цифрового спілкування» дуже неприємною, і для цього є безліч підстав. По-перше, коли резюме та мотиваційний лист читає лише робот, не варто розраховувати, що він зможе оцінити оригінальність думок, а тим паче гумор.
По-друге, чатботи поки що такі недосконалі, що навіть простий діалог може завершитися вашим роздратуванням: бот не розумітиме вас, якщо ви відповідатимете не точно так, як він очікує, або, наприклад, поставите уточнювальні запитання. Телефонне інтерв’ю з автоматизованою системою й поготів може виявитися надто складним викликом для вашої стресостійкості. Навіть якщо непорозумінь із ботом не виникатиме (що малоймовірно), вам точно не вистачатиме зворотного зв’язку, який відбувається під час спілкування з живою людиною через інтонації, вибір певних слів, усмішку. Бракуватиме цього й тоді, коли ви просто відповідатимете на запитання перед відеокамерою.
Іншою суттєвою проблемою для шукачів роботи можуть бути упередження, вбудовані в систему прийняття рішень. Розробники відповідних програм зазвичай заявляють, що автоматизовані системи, навпаки, зменшують кількість упереджених відмов. Понад те, алгоритму зазвичай не надається інформація, яка може стати основою для таких рішень, як-от стать та ім’я кандидата. Проте практика свідчить, що алгоритми на базі нейромереж усе ж таки часто бувають упередженими. Так, недавно було виявлено, що система, яку кілька років тому тестувала компанія Amazon під час відбору працівників, приймала рішення, що дискримінували жінок. Нейромережа «вивчила», що більшість програмістів компанії чоловічої статі, й відсіювала жіночі резюме навіть без інформації про стать — у резюме достатньо було, наприклад, вказати жіночий коледж як місце навчання. Через ці та інші проблеми Amazon відмовилася від цього інструменту й надалі довірила аналіз резюме своїм рекрутерам.
Утім, значна кількість великих компаній усе ж таки воліє довіритися новим технологіям для пришвидшення добору персоналу та заощадження власних ресурсів. На жаль, поки що ці технології працюють лише на користь роботодавців і мало в чому задовольняють потреби шукачів роботи, яким залишається тільки атакувати форуми із запитанням «Як підготуватися до інтерв’ю з роботом?».