The Economist: І прийдуть велетні

Світ
11 Листопада 2017, 12:27

Упродовж наступних кількох тижнів покупці витратять рекордні суми в інтернеті: у Китаї — на День неодружених 11 листопада, в Америці — у Чорну п’ятницю, а по цілому світу — готуючись до Різдва. Електронна торгівля протягом десятиліття зростає на 20% щороку, попутно змінюючи багато інших галузей — від логістики до споживчих товарів. Ніде не знайти запекліших дебатів про її роль, як у США, де цього року закрилися тисячі магазинів, а кожне дев’яте робоче місце припадає на роздрібну торгівлю.

Вражає те, що онлайн-торгівля щойно з’явилася. Торік на неї припадало лише 8,5% світового обсягу витрат у роздрібній торгівлі. У США ця частка сягнула приблизно 10%. Утім, її вплив на бізнес і суспільство буде величезним. Не лише тому, що роздрібна торгівля — це багато робочих місць, пов’язаних з іншими галузями. А ще й тому, що найбільші адвокати електронної комерції, засновники Alibaba й Amazon Джек Ма та Джефф Безос через е-торгівлю створили новий різновид конгломерату. Питання в тому, чи його виникнення сприятиме конкуренції, а чи спонукатиме регуляторів до запровадження нових обмежень.

За останні два десятиріччя Alibaba й Amazon постійно розширюють свої послуги, додаючи все — від хмарних технологій до відео. Їхній бізнес зміцнюватиметься, коли споживачі та компанії частіше користуватимуться їхніми платформами, а різноманітні джерела доходів і даних стануть рушієм подальшого зростання. Тому ці два велетні перебувають у центрі найрізноманітніших видів діяльності. В Америці Amazon тиждень за тижнем демонструє хаос, який новатор в е-комерції може спричинити на гігантському зрілому ринку. У Китаї Alibaba показує, як різко одна компанія може змінити діловий ландшафт економіки зі швидкими темпами зростання. Вони не завоюють кожну галузь, яку зачіпають у своїй роботі. Але мало яка компанія здатна в такому обсязі змінити стільки секторів у стількох країнах, як вони, особливо з огляду на їхнє розширення.

Сайти е-торгівлі Alibaba й Amazon знижують бар’єри для доступу на ринок, спрощуючи та здешевлюючи для дрібних виробників розповсюдження товарів, а ще знаходячи їм потенційних покупців. Місцеві виробники кидають виклик мультинаціо­нальним гігантам

З одного боку, це ідеально для конкуренції. Сайти е-торгівлі Alibaba й Amazon знижують бар’єри для доступу на ринок, спрощуючи та здешевлюючи для дрібних виробників розповсюдження товарів, а ще знаходячи їм потенційних покупців. Місцеві виробники кидають виклик мультинаціо­нальним гігантам. Вигоду від цього дістають споживачі, тому що можуть обирати із ширшого та кращого асортименту продукції, ніж будь-коли раніше.

З другого — разом із гігантськими платформами е-торгівлі зростає й острах перед їхньою могутністю. Маючи доступ до дешевого довгострокового капіталу, Amazon може робити великі інвестиції, зокрема й у склади, штучний інтелект та компанії на зразок придбаної нею цьогоріч за $13,7 млрд мережі продажу продуктів Whole Foods. Ці інвестиції в поєднанні з гігантськими обсягами даних про споживачів і бізнес, якими володіє Amazon, ускладнюватиме конкуренцію з ним.

Суперникам Amazon слід повчитися в Китаю, де конкуренти Alibaba об’єднуються. Компанія Tencent почала з ігор і сервісу для повідомлень. Зараз у неї є процвітаючий бізнес у сфері онлайн-платежів. Нині Tencent є найбільшим акціонером найближчого конкурента Alibaba в е-торгівлі — JD.com. Останній працює також з іншими торговими й технологічними фірмами. У серпні компанія оголосила, що купувати можна й через найбільший китайський пошуковик Baidu.

Читайте також: Епохальна забавка. Чи є майбутнє у криптовалют

Претенденти на конкуренцію з Amazon можуть піти таким самим шляхом: утворювати партнерства. Наприклад, Walmart (який теж є інвестором у JD), схоже, переймає тактику JD: дає доступ до своїх продуктів через голосового помічника Google і таким чином конкурує з Alexa від Amazon. Facebook хоче полегшити клієнтам купівлю товарів, які фігурують у його рекламі. А Google жахає деяких захисників конфіденційності тим, що стежить за споживачами й так допомагає традиційним магазинам бачити, яка саме онлайн-реклама працює. Тож американські компанії можуть ще наздогнати своїх колег із Китаю. Чи достатньо цього для забезпечення конкуренції? Регулятори повинні бути пильними. Нині варто очікувати збільшення кількості злиттів серед виробників споживчих товарів, а також роздрібних торгових компаній: вони намагатимуться знайти способи протистояти Amazon.

Домовленості між роздрібними торговцями й технологічними фірмами ще більше ускладнюватимуть ситуацію. В антимонопольних справах американські суди зазвичай зосереджуються на тому, що нові підприємці кидатимуть виклик прибутковим фірмам, які вже функціонують. Тим часом у США фінансування підприємств е-торгівлі венчурним капіталом зменшується почасти через те, що інвестори переконані: домінуватиме все одно Amazon. Тож, як уже писав The Economist, регуляторам слід придивитися до того, як злиття впливатимуть на контроль над даними, а також на частки на ринку певних компаній, особливо в разі з Amazon з огляду на її нинішню потужність і розмах. Схоже, антимонопольні правила (як і багато чого іншого в епоху Amazon) доведеться оновити. 

© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com

Автор:
The Economist
Позначки: