«У цій комплектації $400 тис.». Шапка з таким цінником нагадує радше якусь чудасію з «Аліси в Країні Чудес». Та насправді це очікувана вартість найтехнологічніших шоломів у світі: їх носитимуть пілоти винищувачів Lockheed Martin Lightning II, або F-35, які розробляють США із союзниками на зміну нинішньому штурмовому повітряному флоту. На тлі вартості літака ($148–337 млн) головний убір бачиться дрібницею. І водночас продуктом за $400 тис., здавалося б, мають бути задоволені всі пілоти. Але ні.
Новітній шолом — це чудо. Льотчики-винищувачі вже давно звикли до HUD-дисплея — картинки з інформацією про те, що діється всередині кабіни, та даними для наведення на лобовому склі. Новий шолом дає змогу робити значно більше. Він відображає все те саме й забезпечує ще багато чого; окрім іншого, візор передає відеокартинку з шести зовнішніх камер, установлених по периметру літака. Завдяки цьому пілот може глянути на власну крилату машину під будь-яким кутом. Треба дізнатися, що внизу? Погляньте вниз — і побачите там не коліна, а землю. Працює огляд і в режимі нічного бачення, причому без потреби надягати спеціальні окуляри.
Читайте також: Українець став Головним технічним директором Airbus Group
Дисплей візора може показувати інформацію із супутників, дружні літаки та бойові підрозділи на землі. Шолом стежить за рухом очей пілота, щоб миттю перепозиціонувати зображення й символи, коли той озирається. Запустивши ракету, льотчик зможе керувати нею, ведучи до цілі, самим поглядом. На інших бомбардувальниках пілотам доводиться докладати «значно більше розумових зусиль», щоб стулити докупи дані з кількох екранів кабіни (зокрема, тих, що перебувають не на рівні очей), як зауважує тестувальник Lockheed Martin Біллі Флінн.
Шолом, відомий як Mounted Display System Gen III (HMDS), розробили дві компанії: американська Rockwell Collins та ізраїльська ElbitSystems, котра співпрацює з Lockheed Martin. За словами представника Пентагона Джо Деллаведова, відповідального за реалізацію проекту F-35, завдяки новій нашоломній індикаторній системі військовий літак може безпечно виконувати бойові завдання, які не під силу решті. Ці дифірамби ґрунтуються на цифрах: Америка та її союзники планують замовити понад 3,1 тис. новеньких шоломів.
Але «політична інженерія» шолома, за словами Дена Ґрезьєра з вашингтонського контрольного проекту державного нагляду, вражає не менше, ніж електронна начинка. Він зауважує, що в межах підготовки проект комплекту розіслали більш як у 300 виборчих округів і законодавці радо підтримали пропозиції підрядчиків стосовно просунутого й дорогого нового обладнання. Утім, наразі шолом такий складнющий, що, на думку експерта, став слабкою ланкою F-35. Якщо хитромудрий комплект ламається, пілот не може позичити чийсь чужий шолом. А все тому, що кожну нашоломну індикаторну систему підлаштовують під конкретну людину: наприклад, узгоджують із рухом її зіниць, на що йде два дні роботи в лабораторії, виконувати яку може тільки Rockwell Collins.
У 2011 році Пентагон заплатив британській BAE Systems за розробку резервного шолома, проте конструкція його HMDS мала недоліки. Два роки по тому Пентагон вирішив зосередитися на співпраці з Rockwell Collins. Відтоді деякі проблеми здебільшого вирішено. Тепер головний убір настроює дисплей з урахуванням різних вібрацій. Зменшено інтенсивність зеленого світіння на екрані, яке колись відволікало. Пілоти кажуть, що майже зникла неприємна раніше затримка в проекції зображення.
Але залишається й критика. У звіті військовослужбовця ВПС США, написаному за результатами тестових повітряних боїв на F-35, ідеться про те, що через великий розмір шолома льотчик не може нормально крутити головою, щоб розгледіти літак противника. Закидаючи її назад, щоб подивитися вгору, він різко напинає електронний кабель шолома, «що додає напруження в шиї». Під час деяких маневрів шолом миттєво упиравсь у ліхтар кабіни, затуляючи дисплей і гальмуючи стрільбу. Один авіатор сказав, що F-35 подобається мало кому з його колег.
Читайте також: Глобальна нестабільність: загроза чи нові можливості?
Шолом вагою 2,4 кг може завдати пілотові хлистової травми, коли той катапультується. На тестових викиданнях манекенів з’ясувалося, що в деяких випадках головний убір смертельно уражає шию. Дизайнери намагаються нині мінімізувати ці ризики. Щоб послабити навантаження на карк, Rockwell Collins, як запевняє директор із маркетингу фірми Карл Шеферд, полегшить шолом на чверть кілограма. Льотчик-випробувач Lockheed Флінн стверджує, що підготовку з використання HMDS пройшло понад три сотні пілотів і всі вони «увірували» в шолом.
Хтось бачить у всьому цьому своєрідний урок: розробка вишуканих гаджетів не завжди оптимальний варіант. Якби кабіна в F-35 не була розміщена нижче, ніж в інших винищувачів (це робить його менш помітним для радарів), то льотчики мали б ширше поле огляду. Інші можуть вирішувати проблему звичним способом: один пілот F-35 розповідав, що іноді нахиляє свою машину, аби подивитися, що внизу. У майбутньому, не виключено, з’явиться якесь абсолютно інакше рішення. А якщо зважати на розвиток безпілотних технологій, то можна припустити, що літак, який прийде на зміну F-35, узагалі буде без людини в ньому…
© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com