Леонід Ємець, фракція «Народний фронт»
Є простий і складний шлях. Простий – беремо людей, які у себе в країні побороли корупцію, організували роботу своїх міністерств, показали результат. Ми їх запрошуємо до нас – зробити те ж саме. Це простий шлях, бо ці люди довели, що вони на таке здатні. Складний шлях – знайти в Україні людей, які здатні це зробити, і домовитися щодо кандидатур. Є певне бачення, хто б міг зайняти такі посади, але вистачає зауважень. Так, людина професіонал, працювала чесно. І ми виходимо з того, що вона здатна побороти корупцію. Тут є певний елемент довіри. Щодо іноземців таких дискусій менше, бо вони вже чітко показали, що пройшли цей етап.
Віктор Пинзеник, член фракції «Блок ПетраПорошенка».
Проблема України не в іноземцях. Немає значення – іноземець чи українець міністр. Тут питання волі, професійності і волі до змін. Це проблема, а не те, що іноземці сидять в уряді. Ну і друге – політичний запит на зміни, бажання щось міняти. Якщо воно присутнє – немає значення, з якої країни міністр.
Як на мене, майбутній проект бюджету стане лакмусовим папірцем, який дасть відповідь на питання: чи є готовність реагувати на надзвичайно складну ситуацію в Україні. Поки ж краще утриматися від гадань.
Сергій Каплін, член фракції «Блок Петра Порошенка»
До іноземців-міністрів ставлюся неоднозначно. Одна частина мене усвідомлює, що все, що може працювати в цій країні, поділене по квотам. Одні Сєніні, другі Юліні, треті ще чиїсь. Плюс економіки, як такої, в Україні не було, вона збудована з тисяч шарашкіних контор – Ахметова, Пінчука, Тарути і т.д. А там, де є системні речі, залучалися іноземні фахівці. Тож сталося так, що ми так не збудували власної школи управління. Відтак з реального сектору не можемо залучити нікого до роботи в уряді. Тож надія на іноземних фахівців. До того ж, це і політичний компроміс. Іноземці не заангажовані і їм не треба відпрацьовувати «мандати довіри». Їх найняли на роботу, у них є бажання працювати. Втім, мені буде дуже неприємно говорити онукам, що іноземці для нас збудували країну. Тож треба якнайшвидше забезпечити можливості для виховання нового покоління управлінців. Адже реформи не триватимуть два-три роки, це робота на десяток років.
Сергій Тарута, позафракційний
Експерименти, які проводив великий бізнес з іноземними топ-менеджерами, закінчилися невдало. І ніде західні, дуже дорогі менеджери не прижилися, не дали тої ефективності, яку від них очікували. Цим перехворіли групи Інтерпайп, Метінвест, Криворіжсталь – ніде не було позитивного результату. Як на мене, сьогодні не час такі експерименти проводити.
Думаю, варто придивитися до досвіду радників президента в США. У нього по три радника по кожному напрямку роботи, з протилежними думками. І в процесі роботи вони виробляють спільне рішення. Це, як на мене, хороша робота. Не може бути вундеркіндів-міністрів. Міністр, в першу чергу, хороший організатор. Він повинен мати хорошу команду, а це велика проблема.
Формування групи радників було б непогано. З іншого боку, у нас в Україні є хибна практика – не прислухатися до них.
Тож є сумніви щодо іноземців, за винятком Яресько. Вона більше українка, ніж іноземець. Вона повністю інтегрована. Я з нею зустрічався двічі – справила дуже хороше враження і величезне знання самої проблеми.
Андрій Іллєнко, позафракційний
Я не розумію, як врегульовується робота іноземців у Кабінеті міністрів. Законодавчо це неможливо. Знову ж таки, питання як швидко вони отримають українське громадянство. Крім того, як на мене, тут є великий елемент показухи. Тому що призначаються іноземці на посади, де весь апарат, перші заступники, заступники – місцеві представники. Ну й під виглядом іноземців у нас хочуть призначити топ-менеджерів олігархічних груп. Я так розумію, іноземців всього троє. Все інше – представники бізнес-еліт. Але у ЗМІ вони чомусь подаються всі разом.
Так, я з повагою ставлюся до досвіду реформаторів Грузії й Прибалтики. Але може статися так, що зараз візьмуть іноземців, а через півроку, коли навряд щось зміниться, скажуть: «Навіть іноземці нічого не змогли зробити, корупція вічна, давайте все залишимо як є». Тобто тут навіть може бути спеціальна дискредитація ідеї з іноземцями як такої. Власне, вони можуть перетворитися на весільних генералів.
Читайте також: Депутати призначили склад уряду
Врешті, якщо є бажання боротися з корупцією, давайте просто скасуємо угоду про подвійне оподаткування з Кіпром, завдяки якій мільйони виводяться з України! Це хтось робить? Ні. І не думаю що зробить. У нас НБУ рефінансує банки-прокладки Арбузова і Ахметова – і надалі буде. Не думаю, що іноземці це зможуть зупинити.