На думку експертів, порівняно із попередньою політикою ЄС у цьому регіоні, набір інструментів Східного партнерства (угоди про асоціацію та зону вільної торгівлі) мають більший потенціал для впровадження та стимулювання внутрішніх реформ в регіоні.
Проте, все ж цей набір, на думку експертів, страждає від значних недоліків, результатом яких стали ряд прогалин у розвитку ЄС та наближенні до нього країн-партнерів. «Зміст правил є розмитим: очевидно, що існує величезна невідповідність між рівнем розвитку, який передбачає ЄС та сучасним станом країн-партнерів», – зазначають Делькур та Волчук. Ще однією похибкою, на їхню думку, є широке застосування принципу обумовленості, який хоч і сприяє більш систематичному зближенню, але також збільшує розрив між правилами ЄС і нагальними потребами країн Східного партнерства. Крім того, як зазначають експерти, слабким є також набір стимулів для країн-партнерів: угоди про зону вільної торгівлі включають мало короткострокових економічних вигод для країн-партнерів, зважаючи на те, що вони потерпатимуть від значних початкових втрат. «В той час як підхід ЄС повною мірою має сенс як довгострокова стратегія зближення і, можливо, в якості важеля для трансформації та модернізації, він спричиняє значні короткострокові проблеми для країн Східного партнерства. Це тому, що ЄС розробив свою стратегію за внутрішнім зразком. Він випустив з уваги конкретні потреби та регіональні зв'язки країн-партнерів. Кожна з цих країн має свою власну політичну та економічну траєкторію і складний комплекс відносин з ЄС та Росією. У той час як більшість з них хочуть рухатися в бік ЄС, всі вони є і будуть, так чи інакше, залежати від Росії. На цьому тлі, укладення угод про асоціацію у Вільнюсі є лише першим кроком у плані інтеграції східних сусідів до ЄС», – наголошують експерти
На їхню думку, ЄС доведеться вирішувати три найнеобхідніші завдання, аби зберегти країни Східного партнерства у відповідному руслі. «як тільки угоди про асоціацію з Молдовою, Грузією та, можливо, Україною буде підписано, основна увага має бути зосереджена на спрощенні їхньої імплементації», – наголошують експерти. Вони також додають, що важливим є, аби ЄС продовжував залучати до співпраці Вірменію, Азербайджан та Білорусь, з урахуванням конкретної ситуації в кожній країні
«Нарешті, визнавши величезний тиск на країни Східного партнерства для їхнього приєднання до Євразійського режиму, ЄС повинен більш ретельно враховувати регіональний контекст, в якому працює програма Східного партнерства. Щоб бути ефективним, ЄС повинен децентралізувати свою політику з власного досвіду і виробити стратегію, що базується на контексті та нюансах. Крім того, необхідно виконати свої обіцянки, в першу чергу щодо лібералізації візового режиму», – наголошують експерти.