«Якщо у серпні був зафіксований сплеск продажів, то у вересні продажі іномарок скоротились вдвічі – це зв’язано із введенням утилізаційного збору. Також спад був пов'язаний із проблемами з реєстрацією автомобілів, – у першій половині вересня взагалі в окремих регіонах неможливо було їх зареєструвати, були складнощі зі звітами для ДАІ», – пояснив Омельницький.
За його словами, в жовтні тенденція спаду продажів іномарок продовжується. «Так, спад буде трохи меншим, але й автомобільний ринок буде скорочуватися, тому що закінчуються автомобілі на складах, на які ще не розповсюджується утилізаційний збір. Водночас вже починаються перші спроби імпорту нових автомобілів. Більшість таких поставок – автомобілі з об'ємом двигуна до 1-го літра, тому що на них діє невисока ставка утильзбору – 4730 грн», – заявив він.
А зважаючи на введення спецмит, «імпортери почали більше завозити автомобілі із дизельними двигунами, адже на них не поширюється спецмита». «А на ті авто, які не мають дизелів у своїй лінійці, ціна починає зростати. Щоб українські покупці звикли до нової цінової політики на іномарки, потрібен деякий час», – вважає Омельницький.
Хоча в останній період за продажами першому місці – вітчизняний ЗАЗ (далі Hyundai, Geely – Ред.), українські автомобілі також купують менше.
«Також у продажах вітчизняних автомобілів зафіксований спад, хоча менший, ніж в іномарках. Безперечно, згодом українські автомобілі матимуть більший успіх у покупців, ніж іномарки, але я не прогнозую зростання продажів вітчизняного автопрому. У цілому ринок із 25 тис. проданих автомобілів (вітчизняних й іномарок – Ред.) на місяць впаде до 15 тис.», – зазначає експерт.
З іншого боку, в Україні не використовують усі потужності виробництва автомобілів.
За словами Омельницького, хоча в Україні наразі є потужності випускати 400 тис. автомобілів на рік, українці щороку купують лише 200 тис. – із урахуванням іномарок.
«Навіть якщо зростуть продажі вітчизняних автомобілів і вони займуть 100% ринку України, все одно половина потужностей не буде задіяна. Українським виробникам, швидше, потрібно шукати зовнішні ринки збуту, а для цього – оновлювати модельну гаму, щоб автівки користувалися попитом не тільки в Україні», – зазначає Омельницький.
Як стверджує експерт, поки що у вітчизняних виробників є тільки заяви, що у нас будуть випускати китайські JAC, Great Wall, Lifan, але далі розмов це не пішло.
«Зважаючи на те, що у Європу китайські автомобілі не будуть поставлятись, а Росія також захищає свій ринок від них, тому це не дуже вигідна стратегія – перетворювати Україну місце збору китайських автомобілів», зазначає експерт.
Як повідомлялося, у січні-вересні 2013 виробництво всіх типів автотранспортних засобів в Україні скоротилося на 45,2% порівняно з аналогічним періодом минулого року, склавши 32,876 тисячі одиниць.
Нагадаємо, у липні цього року був прийнятий закон про утилізацію автомобілів для допомоги вітчизняним виробникам, які звільняються від збору за умови виконання низки вимог закону.
Він набув чинності 1 вересня.