Текст прийнято Асамблеєю 9 квітня 2014 (15-те засідання)
1. Парламентська Асамблея глибоко шкодує з приводу драматичних подій на Майдані у Києві з 18 по 20 лютого 2014 року, які призвели до смерті понад 100 демонстрантів і 17 міліціонерів. Вона вважає і шкодує, що безпрецедентна ескалація насильства в значній мірі була результатом жорстокого підходу влади, зокрема, так званої антитерористичної акції, для того щоб розігнати силою протести на Євромайдані, всупереч усім порадам національних і міжнародних співрозмовників, зокрема, Асамблеї у її резолюції 1974 (2014) про функціонування демократичних інститутів в Україні.
2. Асамблея рішуче засуджує використання снайперів і бойових набоїв проти демонстрантів з боку української влади в той час. Такі дії є неприйнятними. Усі смертельні випадки і всі порушення прав людини, що відбулися у зв'язку з протестами на Євромайдані повинні бути повністю розслідувані, а винні, зокрема, по лінії командування, притягнуті до відповідальності. Безкарності за порушення прав людини не може бути, незалежно від того, хто їх скоїв. Водночас, важливо, щоб ці розслідування були неупередженими і вільними від політичної мотивації або прагнення до помсти. Вони повинні проходити прозоро і в повній відповідності з вимогами статті 6 Європейської конвенції з прав людини ( ETS № 5). Дорадчий комітет, запропонований Радою Європи міг би зіграти важливу у допомозі владі для того, щоб ці умови було виконано.
3. Верховна Рада відіграла важливу та конструктивну роль у врегулюванні кризи, коли, завдяки єдності і консенсусу, їй вдалося змінити владу та реалізувати основні положення угоди від 21 лютого 2014 року, відповідно до загальних принципів угоди і з належною увагою до конституційних принципів. У зв’язку з цим Асамблея повністю визнає легітимність нової влади в Києві і законність її рішень. Вона шкодує щодо спроби поставити під сумнів легітимність нової влади, що може лише дестабілізувати країну.
4 . Асамблея вважає, що нове політичне середовище після подій на Майдані з 18-го до 21-го лютого і зміна влади у зв’язку з цим відкрили вікно можливостей для демократичного розвитку України. Тепер важливо використати це вікно можливостей, щоб створити справді демократичну і всеосяжного систему управління, яка буде гарантувати і зміцнювати єдність країни.
5 . Асамблея бере до відома зміни до конституції за зразком 2004-го року, які були знову введені в дію конституційною більшістю Верховної Ради. Асамблея нагадує і підтверджує свою стурбованість щодо цих конституційних поправок, яка вже була виражена в різних резолюціях Асамблеї, прийнятих, коли ці поправки вперше набули чинності. Таким чином, необхідно провести негайну подальшу конституційну реформу. Асамблея наполегливо закликає Верховну Раду використати свою унікальну єдність в цей час, щоб прийняти, без подальшого зволікання, конституційні поправки, необхідні для кращого балансу сил між президентом і законодавчою владою, щоб привести Конституцію у повну відповідність до стандартів та принципів Ради Європи. У зв’язку з цим, Асамблея вітає чітко виражену прихильність всіх політичних сил в Україні прийняти такі поправки до конституції в першому читанні перед початком наступних президентських виборів і в остаточному читанні на початку наступної сесії Верховної Ради у вересні 2014 року. Зважаючи на відведений короткий період часу, Асамблея закликає Верховну Раду повною мірою використовувати вже наявні думки Європейської комісії за демократію через право (Венеціанська комісія) щодо попередніх проектів і концепцій конституційної реформи в Україні .
6. Не може бути сумнівів щодо легітимності Верховної Ради, яку було обрано в 2012 році на виборах, які, зокрема, проходили за спостереженням з боку Асамблеї. Водночас, Асамблея визнає, що в результаті останніх політичних подій, зокрема, перебудови Партії Регіонів, кілька груп людей в Україні побоюються, що вони не представлені, або не дуже добре представлені у Верховній Раді і таким чином і на рівні центрального уряду. З метою забезпечення найбільш повної репрезентативності Верховної Ради, яка принесе користь єдності і стабільності країни, дострокові парламентські вибори мають бути організовані, як тільки це технічно і політично буде можливо.
7. Наступні парламентські вибори повинні проводитися на основі нового єдиного виборчого кодексу та регіональної пропорційної виборчої системи, як неодноразово рекомендувала Асамблея та Венеціанська комісія. Для того щоб уникнути непотрібних затримок у прийнятті такого виборчого кодексу, Асамблея рекомендує, щоб Верховна Рада розробила єдиний виборчий кодекс на основі проекту, який було підготовлено робочою групою Ключковського, в якій брали участь всі політичні сили і яка скористалася експертною оціннкою Венеціанської комісії.
8. Незважаючи на те, що конституційна реформа і прийняття нового єдиного виборчого кодексу мають бути першочерговим завданням для української влади, далекосяжні реформи судової системи та децентралізація влади, зокрема, зміцнення місцевих і регіональних влад також повинні бути терміново розглянуті і реалізовані.
9. На жаль, останні події посилили поділ між Сходом і Заходом в країні й призвели до наростання неспокою серед населення обох частин країни. На думку Асамблеї, поділ в основному має політичне походження, незважаючи на явні історичні та культурні відмінності між Сходом і Заходом України. Тому вона рекомендує, щоб влада розробила комплексну і всеосяжну стратегію щодо зміцнення місцевих і регіональних влад та децентралізації влади. Така стратегія децентралізації повинна бути заснована на принципах сильної унітарної держави з ефективною системою центрального управління з делегованими місцевим та регіональних громадам повноваженнями та владою. Асамблея рішуче заперечує проти будь-якого поняття федералізації України і будь-яких зовнішніх тисків, щоб здійснити федералізацію в майбутньому, так як це суттєво послабить єдність і стабільність у країні.
10. Недостатня незалежність судової системи та структурні недоліки в судовій системі вже давно викликають стурбованість Асамблеї. Далекосяжні судові реформи зараз мають бути негайно реалізовані. Асамблея повторює свої рекомендації, зроблені в попередніх резолюціях, які залишаються в силі. Асамблея підкреслює, що конституційні поправки необхідні для встановлення судової системи, яка цілком відповідає європейськими стандартами.
11. Асамблея приймає до відома висновки Дорадчого комітету Рамкової конвенції про захист національних меншин, що відвідав Україну з 21 по 26 березня 2014 р. Асамблея вітає той факт, що немає негайної загрози дотриманню прав меншин в нинішній ситуації в Україні. У той же час, вона закликає владу проявляти ініціативу у прийнятті всіх можливих заходів, які могли б зміцнити єдність країни і утримуватися від будь-яких розмов або дій, які є роз’єднавчими і які могли б підірвати – або бути засобом підриву – національної єдності країни. У цьому контексті Асамблея шкодує про рішення Верховної Ради скасувати закон про принципи державної мовної політики, навіть якщо це рішення і не було прийнято або реалізовано.
12 . Асамблея висловлює стурбованість з приводу збільшення кількості достовірних повідомлень про порушення прав людини щодо етнічних українських та кримськотатарських меншин в Криму, зокрема доступу до своїх будинків після його анексії до Росії. Вона закликає російську владу забезпечити, щоб ці порушення було негайно припинено, а всіх винних було притягнуто до відповідальності. Доповідь Консультативного комітету Рамкової конвенції про захист національних меншин після його візиту в Україну 21-26 березня 2014 р. вказує, що особи, які належать до кримськотатарських турків перебувають в особливому ризику в Криму. Зростає страх і невизначеність серед кримських татар, які протягом своєї історії вже стражданнали від депортації. Побоювання щодо їхньої безпеки та доступу до прав, включно із здійснення культурних, освітніх, мовних та майнових прав, має бути належним чином розглянуто. Крім того, міжнародні спостерігачі за дотриманням прав людини від Організації з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ) повинні мати повноцінний доступ до регіону.
13 . Часті і необґрунтовані повідомлення про порушення прав меншин в Україні, а також негативне зображування нового уряду в Києві, певними національними та міжнародними ЗМІ, зробили негативний вплив на міжетнічні відносини в Україні і в кінці кінців на єдність і стабільність у країні. Ми закликаємо усі засоби масової інформації утриматися від таких необґрунтованих повідомлень і висвітлювати розвиток подій в країні та її регіонах неупереджено і по факту. Ми закликаємо владу утриматися від будь-якої цензури засобів масової інформації. Ми закликаємо владу України переглянути рішення про припинення мовлення деяких телеканалів в країні і утримуватися від будь-якої цензури засобів масової інформації.
14 . Асамблея шкодує, що демократичні зміни і політичний розвиток подій в Україні були затьмарені подіями в Криму. Асамблея рішуче засуджує рішення парламенту Російської Федерації про дозвіл на застосування військової сили в Україні, російську військову агресію і подальшу анексію Криму, що є очевидним порушенням міжнародного права, зокрема, статуту Організації Об'єднаних Націй, Гельсінкського заключного акту ОБСЄ та Статуту і основних принципів Ради Європи.
15. На думку Асамблеї, жоден з аргументів, що використовуються Російською Федерацією, щоб виправдати свої дії, не є справедливим до фактів і доказів. Центральну владу в Києві не було захоплено ультраправим крилом, не було ніякої безпосередньої загрози для прав етнічної російської меншини в країні, зокрема, або особливо, в Криму. Враховуючи, що ані сепаратизм, ані інтеграція з Російською Федерацією не переважали на політичному порядку денному населення Криму, або не підтримувалися широко до моменту російської військової інтервенції, Асамблея вважає, що прагнення до сецесії та інтеграції до Російської Федерації було підбурено та спровоковано російською владою під прикриттям військової інтервенції.
16 . Так званий референдум , який було організовано в Криму 16 березня 2014 року був неконституційним згідно з кримською та українською конституціями. Крім того, його явка і результати, які було повідомлено, неправдоподібні. Результат цього референдуму і незаконна анексія Криму Російською Федерацією, отже, не мають юридичної сили і не визнаються Радою Європи. Асамблея підтверджує свою рішучу підтримку незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України. У зв'язку із денонсацію Російською Федерацією угод, укладених з Україною в 1997 році, щодо розташування в Криму Чорноморського флоту, Асамблея закликає Росію вивести свої війська з Криму негайно.
17. Асамблея висловлює глибоку стурбованість з приводу нарощування великої кількості російських військових уздовж кордону з Україною, що може бути ознакою того, що Російська Федерація розглядає можливість подальшої неспровокованої військової агресії проти України, що неприпустимо.
18. Враховуючи ризик дестабілізації і погіршення режиму безпеки всього цього регіону через подальшу російську військову агресію проти України, Асамблея рекомендує, щоб особи, які підписали Будапештський Меморандум, а також інші важливі європейські держави, дослідили можливість реальних безпекових угод з метою забезпечення незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України.
Джерело – дебати в Асамблеї 9 квітня 2014 року (15-те засідання) (див. Док. 13482, доповідь Комісії з дотримання обов'язків та зобов'язань державами-членами Ради Європи (Моніторингова Комісія), співдоповідачі: Майліс Репс і Марієтта де Пурбе-Лундін).