Національно-визвольний рух, що розгорнувся в Україні після Лютневої революції 1917 року, не оминув і російської армії, в якій служило кілька мільйонів наших співвітчизників. Тилові гарнізони, а згодом і фронтові частини охопило могутнє національне піднесення. Спочатку воно було стихійним, але поступово набувало дедалі більш організованих форм. Першочерговою вимогою стала українізація в армiї, тобто виділення українців у окремі частини. Поряд із піхотою, кіннотою, артилерією вона торкнулася й авіації, одначе мала в цьому роді військ свою специфіку.
Перші
На території України станом на середину 1917 року було дислоковано більш ніж половину всіх сил російської військової авіації, однак льотні частини значною мірою залишались осторонь національного руху. В них служило відносно небагато національно свідомих офіцерів, здатних очолити українізаційний процес. До того ж суттєвим фактором, який стримував його в цих підрозділах, була панівна серед вітчизняних соціалістичних лідерів концепція, що передбачала відмову від регулярної армії та побудову збройних сил на територіально-міліційних засадах. Це, по суті, унеможливлювало існування технічно складних родів військ, що вимагали тривалої пiдготовки фахівців-професіоналів (як-от авіація). Тому аж до листопада 1917-го не було завершено українізацiї жодної повітряної частини. Хіба що в деяких із них діяли українські громади.
Позитивні зрушення розпочались після проголошення УНР і створення наприкінці листопада 1917 року Управління повітряного флоту, яке очолив пiдполковник колишньої росiйської армiї, в минулому командир 7-го авiацiйного дивiзiону В’ячеслав Баранов. 13 грудня 1917-го «завiдуючим авiацiйною справою Української народної армiї» був призначений пiдполковник Вiктор Омелянович-Павленко, людина знана й авторитетна у військових колах.
Формування авiацiї армiї УНР узимку 1917–1918 років ішло двома шляхами. Перший із них передбачав утворення нових частин, укомплектованих українцями. Так, 12 грудня 1917-го в Києвi на базi 5-го авiапарку розпочалось формування 1-го Українського армiйського авiазагону, на чолі якого став вiйськовий льотчик хорунжий Наконечний. Другим шляхом була українiзацiя авiацiйних частин колишньої росiйської царської армiї. Типовим прикладом був виведений із Румунського фронту й розміщений на аеродромi «Пост-Волинський» під Києвом 6-й авiацiйний дивiзiон, у складі якого служило близько 70 самих тiльки льотчикiв, без урахування допомiжного персоналу. Одначе, як показали дальші події, українізування часто було формальним, і «українські» частини в процесі боротьби з більшовиками намагались триматися нейтралітету, а то й узагалі переходили на бік ворога. Участь авіаторів у протистоянні червоним була досить незначною і звелась до кількох розвідувальних польотів.
Нереалізовані плани
Тимчасова окупація території України більшовиками на початку 1918 року мала згубні наслідки для її авіації: значну частину майна останньої було розграбовано або вивезено до Росії, деякі частини взагалі припинили існування. У березні, після вигнання червоних, почалося відновлення втраченого. Центральна Рада мала на той час у своєму розпорядженні єдиний боєздатний авіаційний підрозділ – 1-й Український (Запорозький) загін, що налічував чотири-п’ять літаків. Водночас розгорнулась робота зі створення авіації як складника нової армійської структури. Було передбачено, що кожен із восьми корпусів збройних сил матиме у своєму складі повітряний дивізіон із чотирьох загонів: винищувального, розвідувального та двох гарматних (коригувальних) – загалом 42 літаки. Для технічного обслуговування крилатих машин у Києві, Харкові та Одесі створювали авіапарки. Однак упровадження цієї структури відбувалось уже після гетьманського перевороту 29 квітня 1918-го.
Улітку того самого року були сформовані управління всіх авіадивізіонів і загонів. Укомплектувати їх офіцерським складом вдалось досить легко: Українська Держава Павла Скоропадського радо давала прихисток колишнім царським офіцерам, забезпечуючи їх посадами й непоганою платнею. Ось тільки лояльність такого особового складу була доволі сумнівна. Російські офіцери здебільшого розглядали незалежну Україну як тимчасове явище й за першої-ліпшої нагоди втікали на Дон, до білогвардійців – іноді й разом з аеропланами. Сам полковник Баранов у червні 1918-го вступив у таємні переговори з агентами Всевеликого війська Донського, а в липні – серпні організував без відома гетьманського уряду доставку на Дон двох ешелонів з авіатехнікою (загалом 20 літаків) і групи льотчиків на чолі з полковником Ковальовим. Дізнавшись про ці махінації, уряд Скоропадського видав розпорядження заарештувати Баранова, однак той устиг утекти за межі України, а згодом очолив авіацію Війська Донського.
Іншою проблемою військово-повітряних сил Української Держави була хронічна нестача коштів для ремонту. В підсумку склалась ситуація, коли із майже 200 літаків, наявних за списками, справні були одиниці. Не посилювала боєготовності авіації (як і збройних сил загалом) заборона німецької окупаційної влади провести призов – через це в повітряному флоті був значний некомплект рядового складу. І хоч військове керівництво гетьманату мало досить чітке бачення розвитку ВПС, реалізувати його повною мірою не вдалось.
Під прапором Директорії
Антигетьманський переворот у листопаді – грудні 1918-го привів до керма соціалістичну за своїми переконаннями Директорію УНР. Одним із його наслідків стала чергова кадрова криза в авіації, зумовлена, не в останню чергу, вкрай недовiрливим ставленням нового керiвництва України до старшин колишньої армiї Скоропадського. Через це бiльшiсть органiзацiйних структур вiйськово-повітряних сил виявилися зруйнованими, а їхні бойові частини геть утратили боєздатність. Однак саме декотрі пiдроздiли авiацiї Української Держави, що стали на бiк нового уряду, утворили основу ВПС Директорiї. До них слiд зарахувати, зокрема, авіаційні одиниці у складі Полтавського та Запорозького корпусів, якi відразу пiдтримали антигетьманське повстання. Утім, бiльшiсть авiаторiв залишили службу в українському вiйську, перейшовши до дєнiкiнської Добровольчої армiї чи iнших збройних формувань, а матерiальна частина авiацiйних пiдроздiлiв була знищена чи захоплена бiльшовиками.
На початок сiчня 1919 року в Дiєвiй армiї Директорiї існували тільки два авiазагони: один, у складi чотирьох лiтакiв, – у групi отамана Оскiлка (зібраний із залишків 1-го Волинського авiацiйного дивiзiону), другий – у групі Омеляновича-Павленка (створений у Вiнницi на базi колишнього 2-го Подiльського авiадивiзiону), де було 20 військовиків особового складу і три лiтаки. Зрештою, 19 лютого 1919 року вийшов наказ, згідно з яким «за браком фахівців» усі кадрові авіадивізіони розформували. З кадрів та майна цих частин передбачено було створювати на вимогу Дієвої армії бойові авіазагони по шість літаків із нумерацією за порядком формування. Фактично заново поставала система керівництва вiйськово-повiтряних сил. Зокрема, було створено Головне управлiння Повiтряного флоту (ГУПФ), яке очолив той-таки отаман Павленко.
Унаслiдок роботи, проведеної ГУПФ та особовим складом авіації УНР, станом на серпень 1919 року в розпорядженнi командування Дiєвої армiї перебували хоч i нечисленні, але бiльш-менш боєздатні авiацiйні частини, зосереджені в Кам’янцi-Подiльському. До них належали 1-й, 3-й, 4-й та 5-й авiазагони, що мали у своєму складі 12 літаків і 230 бійців особового складу.
Завдання українських авiаторів у перiод боїв серпня – вересня 1919 року зводилися переважно до розвiдки. Новим елементом у їхній дiяльностi став контроль за розташуванням i пересуванням своїх частин. В умовах маневреної вiйни та зруйнованої системи зв’язку часто лише повiтряне спостереження могло дати командуванню iнформацiю про реальне розташування українських пiдроздiлiв. Для полегшення розпiзнавання з неба частин свого війська наказом вiд 22 серпня 1919 року було запроваджено досить примiтивну систему сигналiзацiї. Пролiтаючи над мiсцем дислокації пiдроздiлу, екiпаж лiтака давав сигнальний пострiл ракетою. У вiдповiдь бійці наземної частини мали викласти якомога бiльших розмiрiв бiле полотнище. Якщо тканини не було, то з цiєю метою слiд було використовувати газети. Серед пілотів, що брали активну участь у бойових діях 1919 року, джерела називають сотників Берестовенка, Єгорова, Алексєєва, поручника Чистокатова.
Технiчне оснащення української вiйськової авiацiї упродовж 1919 року зазнало суттєвих змiн. Колишнi росiйськi лiтаки (основа ВПС за часiв Центральної Ради й гетьманату) були або знищенi, або захопленi бiльшовиками чи вiйськами Антанти (якi окупували Пiвденну Україну). А тi, що збереглися, жодної бойової цiнностi не становили через моральну застарiлiсть i зношенiсть. За таких обставин на провiдне мiсце в авiацiї Директорiї вийшли аероплани нiмецького й австрiйського виробництва. Спочатку це були машини, що залишились пiсля вiдступу з територiї України окупацiйних вiйськ. Вони були зосереджені головним чином у великому авіапарку в Проскурові. За деякими даними, тут перебувало до 100 літаків різних типів: частково справних, а частково придатних лише для розбирання на запчастини. Пiзнiше тут з’явилися порiвняно нечисленнi екземпляри, придбанi безпосередньо в Німеччині.
Провал наступу на Київ – Одесу влітку 1919 року поставив керівництво УНР у надзвичайно скрутне становище. Восени вiйсько виявилось розколотим – Українська галицька армiя перейшла на бiк дєнікінської Добровольчої, тодi як Дiєва армiя УНР продовжувала нерiвну боротьбу на два фронти: проти білих і бiльшовикiв. Її сили танули. Це стосувалось i авiацiйних пiдроздiлiв. У її складi формально налічувалось шiсть авiазагонiв, але один iз них був захоплений румунами, другий – червоними, а серед решти найменш боєздатним виявився 3-й, бiльшiстю майна котрого заволоділи поляки. В цьому пiдроздiлi залишився тiльки один льотчик. Iншi загони мали по чотири-п’ять пiлотiв, за винятком 1-го Запорозького, в якому їх іще збереглося вiсiм. Поряд iз некомплектом льотного складу давалася взнаки гостра нестача квалiфiкованих мотористiв. У розпорядженнi командування української авiацiї перебувало до ста лiтакiв, однак боєздатних – лiченi одиницi.
Дальший перехід Дієвої армії до партизанської тактики боротьби означав фактичне припинення існування її авіації. Навесні-влітку 1920 року, після укладення військово-політичного союзу між УНР та Польщею, мали місце спроби відновити ВПС. Зокрема, був відтворений 1-й Запорозький авіазагін, який брав участь у бойових діях аж до остаточної поразки УНР наприкінці листопада 1920 року й інтернування її військ у польських таборах.
Летунство Галицької армії
Повстання 1 листопада 1918 року у Львові та низці інших міст Галичини й Буковини дало початок Західно-Українській Народній Республіці (ЗУНР). Від найперших днів вона мусила відстоювати своє право на існування у важкій боротьбі з поляками, які претендували на галицькі землі. Тож керівництво держави докладало максимум зусиль до формування боєздатної Галицької армії (ГА), складовою якої мала стати авіація. Офіційно останню було засновано розпорядженням Державного секретаріату військових справ (ДСВС) від 1 грудня 1918-го. Командиром «летунського відділу» був призначений поручник УСС Петро Франко (син Івана Франка), який 1916 року закінчив льотну школу в Сараєво і здобув військовий фах повітряного спостерігача. Місцем розташування відділу визначили аеродром «Красне» (за 45 км на схід від Львова), де були непоганi умови для забезпечення базування авіації.
У середині грудня в Красному було сформовано цiлком боєздатну авіаційну сотню в складі 14 старшин і 140 підстаршин та стрільців. Вона налічувала сім придатних до бойового використання літаків: чотири розвідники типу «Бранденбург» і три винищувачі «Ньюпор». Командиром авіасотні став полковник Джамбулат Кануков, осетин за походженням. У ході розбудови авіації ГА була утворена 2-га авіаційна сотня, а 19 грудня 1918 року з Тернополя до Красного прибула технічна. Авіаційні сотні розподілялись за призначенням: 1-ша була розвідувальною (або польовою, за тогочасною термінологією), а 2-га – винищувальною (або бойовою). Станом на 19 лютого 1919 року 1-ша мала 117 військовослужбовців особового складу та сім аеропланів: із них три в ремонті й чотири справні – три «Бранденбурги» та один «Ллойд». У 2-й було 72 особи й чотири придатні до польотів «Ньюпори».
Ситуацiя на фронтi вимагала негайного введення в бiй української авiацiї, тим бiльше що поляки використовували свої лiтаки в битвах за Львiв уже від початку вiйни. Перші бойові польоти авіація ГА виконала в грудні 1918-го. На початковому етапі українсько-польської війни бойові дії мали маневрений характер. Єдиною перешкодою для виконання розвідувальних польотів у перші місяці війни був зенітний вогонь із землі.
Зустрічі в повiтрi українських лiтакiв із польськими були рідкісними і здебільшого закінчувались без утрат. Перше документально пiдтверджене повiдомлення про повiтряний бiй за участю авiацiї ГА стосується 24 грудня 1918 року. Того дня польський розвiдувальний лiтак, виконуючи полiт у напрямку Тернополя, необачно з’явився просто над аеродромом у Красному. Пiднятi в повiтря українськi винищувачi змусили його повернути назад.
У квiтнi 1919-го з’являються повідомлення про бої в небі над Ставчанами та Львовом. А перших утрат у повітряній сутичці авіація ГА зазнала лише 29 квітня 1919 року, коли відомий іще з часів Першої світової австро-угорської авіації, а в період українсько-польської війни командир 7-ї авіаційної ескадри Війська Польського Стефан Стець на своєму «Фоккері» атакував над Львовом три українські літаки – два «Бранденбурги» і «Ньюпор». Пілот українського винищувача зв’язав тоді поляка боєм, давши змогу «Бранденбургам» повернутись на аеродром неушкодженими, однак сам був Стецем збитий. За польськими даними, ця сутичка стала першим повітряним боєм ВПС Польщі й узагалі єдиним за часів тієї війни.
Пiк активностi авiаторiв ГА припадав, як i слiд було сподiватися, на перiоди найбiльш напружених боїв на українсько-польському фронтi: штурму Львова наприкінці грудня 1918-го – на початку січня 1919 року, Вовчухівської операції в лютому 1919-го, Чортківської офензиви у червні того самого року. Зокрема, під час останньої летунство УГА, маючи у своєму складі дев’ять справних машин, здійснювало щодня два-три бойові вильоти. Після провалу плану авіатори змушені були відступати. Останнім аеродромом на землі ЗУНР став для авіазагонів Галицької армії Гусятин на березі Збруча. Літаки перебували там від кінця червня до середини липня. Останнім їхнім бойовим завданням у війні з Польщею було контролювати з повітря переправу українських військ через Збруч.