Лосєв Ігор

Доцент НаУКМА

Битва за Севастополь. Яким має бути статус міста в оновленій Конституції?

Політика
29 Липня 2013, 12:42

І все-таки варто звернути увагу тих, хто працює над цими змінами, на деякі дуже важливі речі. І нехай потім ніхто з учасників Асамблеї чи представників влади не каже, мовляв, «ми не знали», «ми не врахували», «нас не попередили».

За всіх обставин оновлений чи повністю новий Основний Закон має максимально чітко й недвозначно виписати засади територіальної єдності України, всіляко обмежуючи можливості сепаратистського тлумачення його норм. Зокрема, в контексті відкритих чи прихованих територіальних претензій до держави особливої ваги набуває однозначне трактування в Конституції статусу Автономної Республіки Крим та міста-регіону Севастополь.

Статус міста-регіону Севастополя має бути виписаний так, щоб не залишати жодних можливостей для сепаратистських спекуляцій

У деяких країнах права, обов’язки й відповідальність автономних утворень ретельно прописані саме в конституціях. Найяскравішим прикладом може бути Іспанія, де в Основ­ному Законі докладно визначено обсяг прав і обов’язків Каталонії, Галісії, Країни Басків, Андалузії, Арагону та ін. Тож варто зрозуміліше викласти й у Конституції України особливості відносин між центральною владою та владою АРК, порядок функціонування і сферу повноважень Верховної Ради Криму, порядок формування й розпуску його уряду, зазначити відсутність права сецесії (відокремлення) автономії. З огляду на останні реалії, не завадило б спеціально уточнити, що місцеві референдуми можуть бути здійснені лише в межах відповідної компетенції, тобто село, селище, район, місто, область і АРК не можуть вирішувати питань, які перебувають у віданні Української держави, привласнювати функції Верховної Ради України.

Читайте також: Регіонали перетворять Севастополь на вугільний склад?

Особливий інтерес у цьому контексті становить місто-регіон Севастополь. Автор цих рядків є севастопольцем у четвертому поколінні, а тому непогано обізнаний із тамтешніми реаліями. Уже багато років місцеві (й не лише місцеві, й не лише українські) ентузіасти активно лобіюють закон про статус цієї територіальної одиниці. На жаль, практично всі проекти такого документа для України є неприйнятними, бо не враховують реалій країни та міста. Зок­рема, ініціатори закону обумовлюють потребу в ньому тим, що Севастополь, на відміну від Бердянська, Скадовська чи інших міст, не має свого мера, а керівні поточні функції в ньому здійснює голова державної адміністрації, якого призначає президент. Ці ентузіасти демонструють лукавство, удаючи, ніби Севастополь як місто не відрізняється від Скадовська чи Бердянська. Адже мова про ці­лий регіон, який охоплює доволі велику територію з Білокам’янськом (Інкерманом) та Балаклавою, кількома селищами й селами. Себто це така собі міні-область, морські кордони якої є водночас державними для України. На її території дислокуються війська Російської Федерації і розташована головна база вітчизняних Військово-Морських сил. База РФ у севастопольському регіоні не є компактною, її залоги розкидано по всьому місту, і ніякої межі між базою і «не-базою» не існує.

Щонайменше 15% населення в місті становлять громадяни Російської Федерації, а осіб із двома паспортами значно більше. Скільки, точно невідомо, але ймовірно, що загалом перших і других – близько половини дорослої людності. У Севастополі діють органи Федеральної служби безпеки РФ, Служби зов­нішньої розвідки, Головного розвідувального управління, Генштабу Збройних сил РФ і навіть військова прокуратура її Північно-Кавказького армійського округу, друкуються щонайменше два десятки газет антиукраїнського спрямування. Із чотирьох місцевих телеканалів лише один лояльний до нашої держави.

Отже, Севастополь не Житомир і не Полтава, це місто, де стоять іноземні війська, де населення постійно зазнає інформаційного, політичного, культурного і психологічного тиску з-за кордону. За таких умов там має функціонувати аж до закінчення терміну перебування Чорноморського флоту Російської Федерації на українській території пряме президентське правління у формі державної адміністрації, але доцільність існування міської ради викликає неабиякі сумніви. Упродовж усіх років незалежності України саме Севастопольська міськрада виступала головним генератором сепаратистської активності в місті, страшенно далеко виходячи за межі своїх повноважень і перебираючи на себе функції суто політичного органу.

Читайте також: Хто “здав” Севастополь?

Отож, з огляду на особливі обставини Севастополя, такий орган, як міська рада, корисно було б скасувати. Після виводу російського флоту та наземних військ до цієї проблематики можна повернутися, ідентифікувавши систему тамтешнього міського самоврядування з реш­тою міст України.

А замість закону про статус Севастополя треба чітко прописати відповідні норми в Конституції. Всі проекти такого закону більше чи менше виводили місто за межі правового поля України, юридично обґрунтовуючи претензії на його становище як держави у державі. Чого варті лише вимоги щодо участі цієї адміністративно-територіальної одиниці у визначенні зовнішньої та військової політики Української держави, на роль майже рівноправного учасника переговорів щодо перебування іноземних військ на українській території тощо. До речі, всі особливості адміністрування в Севастополі пов’язані лише з фактом присутності там іноземних військ. Після закриття військової бази РФ зникне й потреба в особливому статусі. Тоді треба буде лише чітко розділити в межах прав Севастополя ті, що належать місту й регіону, аби не відбувалося бюрократичних ігор, спровокованих подвійним становищем.

А поки що статус міста-регіону Севастополя має бути виписаний у Конституції так, щоб не залишати жодних можливостей для сепаратистських спекуляцій як в Україні, так і за її межами й не заохочувати місцевих структур, якими маніпулюють із-за кордону, до деструктивних дій. Інша річ, що ідея окремого міста-регіону за роки незалежності України міцно вкорінилась у свідомості севастопольців, і через це навіть деякі діячі АРК звинувачують їх у локальному сепаратизмі. Однак усі заклики до відмови від нинішнього статусу й повернення до складу Криму (як це було за часів РРФСР і УРСР) не мають підтримки серед місцевих жителів. Тобто наразі Севастополь усе-таки має залишитися 27-м регіоном України, але з чітко прописаними функціями, правами й відповідальністю в правовому полі держави.

Теоретично оновлена чи нова Конституція дає унікальну можливість зміцнити єдність України, нормалізувати відносини між Києвом та регіонами, посилити доцентрові й послабити відцентрові тенденції. Утім, практично, на жаль, шансів на це вкрай мало. Але було б великою і непрощенною помилкою навіть не поставити цього питання.