Банківські установи мусять забезпечувати структурні зрушення в економіці. Для досягнення цих цілей потрібно, на мій погляд, здійснити кілька важливих перетворень.
1. Змусити банки перейти до продуктивного кредитування, забезпечивши ефективний розподіл капіталу в умовах його дефіциту.
Для цього необхідно зробити такі кроки:
відмовитися від придбання фінустановами депозитних сертифікатів НБУ і скасувати право надання довгострокових банківських позик підприємствам під залишки матеріальних цінностей та об’єкти майна, окрім спеціальних іпотечних кредитів;
обмежити обсяги споживчих позик; іпотечні кредити видавати лише після введення гарантованого механізму страхування таких операцій;
запровадити порядок вибору банками підприємств – одержувачів позик залежно від бізнес-планів їхнього розвитку та приросту прибутку; суттєво обмежити кредитування збиткових підприємств, що не демонструють планів своєї модернізації й відновлення прибутковості;
Читайте також: Де шукати гроші українців – вкладників Сбєрбанка СРСР
паралельно запровадити право на часткову участь банків в інвестиційних проектах із розвитку виробництва з отриманням відповідної частини прибутку від їх реалізації;
ввести механізм надання держгарантій кредитування малого і середнього бізнесу включно зі створенням спеціальних державних фінансових установ (банків) для контролю за бізнес-проектами і використанням позик підприємцями;
змінити методику розрахунку коефіцієнтів адекватності регулятивного капіталу фінустанов, зокрема знизити ступінь ризику операцій з кредитування продуктивних компаній, а також банківських вкладів в акції та боргові папери нефінансових підприємств зі 100% до 20%, на нараховані доходи за цими операціями і вкладами – до 10%; знизити ступінь ризику за позиками малому і середньому бізнесу, які надають спеціальні державні кредитні установи за вказаною схемою, до 10%; водночас треба підвищити ступінь ризикованості кредитів збитковим виробничим підприємствам до 150%. Ці нововведення дадуть змогу покращити значення коефіцієнтів адекватності регулятивного капіталу в банків – кредиторів прибуткових та інноваційних підприємств і погіршити їх у тих фінустанов, які надають позики збитковим виробництвам та ненадійним позичальникам-споживачам.
2. Забезпечити виконання банківськими корпораціями функції очищення економіки від збиткових неплатоспроможних позичальників для її структурного оновлення.
Для цього потрібно:
ввести порядок прямої відповідальності банків за втрати від неповернення наданих ними позик компаніям, з цією метою скасувати погашення безнадійних заборгованостей кредитами НБУ (санаційними або в порядку емісійного рефінансування) та спростити процедури банкрутства банків; мінімізувати пруденційні втручання грошового регулятора у відшкодування зобов’язань неплатоспроможного банку перед кредиторами (так звані режими санації та прямого управління з боку НБУ); здійснювати процедури, які включають бюджетне субсидування рекапіталізації, тільки щодо великих фінустанов, банкрутство яких може зашкодити цілісності банківської системи;
створити законодавчу основу для справедливих переговорів у разі некредитоспроможності банку між усіма зацікавленими особами й забезпечити швидку та ефективну процедуру банкрутства у випадку провалу переговорів; посилити роль механізмів внутрішньої рекапіталізації, залучення зовнішнього капіталу, злиття установ та інших методів ринкової реструктуризації майна банку;
заборонити поповнення капіталу державних банків асигнуваннями з бюджету; усунути приховані субсидії держави великим і субурядовим фінустановам; зобов’язати НБУ оприлюднювати інформацію про банківські оборудки з державними коштами; у разі банкрутства субурядових фінансових інститутів здійснювати процедури ринкової реструктуризації боргів та приватизації їхнього капіталу;
заборонити надання позик підприємствам за пільговими відсотковими ставками (як-от позики інсайдерам та підприємствам олігархічних холдингів);
перейти до практики банкрутства позичальників – приватних компаній переважно з ініціативи фінансових кредиторів та працівників підприємства, яким заборгували зарплати; відмовити в цьому праві податковим чи іншим органам влади.
3. Створити конкурентну, прозору, ринкову грошово-кредитну систему.
Для цього необхідно:
забезпечити рівний доступ банків до джерел фінансування і ринків (сегментів системи), зокрема таких привілейованих сьогодні, як кредити центробанку, купівля держоблігацій при первинному розміщенні, участь у державних кредитних пільгових програмах; скасувати неринкові, штучні джерела отримання кредитних засобів – емісійних кредитів НБУ в порядку рефінансування банків, викуп грошовим регулятором облігацій державних чи будь-яких інших нефінансових корпорацій, отримання бюджетних позик тощо;
створити відкриті конкурентні умови для банків, що бажають взяти участь у фінансуванні державних інвестиційних програм;
Читайте також: Яких реформ потребує грошово-кредитна система
посилити конкуренцію між банками за підвищення якості послуг; запровадити антимонопольне регулювання банківської діяльності силами АМКУ без узгодження з НБУ; ввести законодавчу норму встановлення Національним банком обов’язкових для всіх кредитних установ обмежень універсальних ставок платежів за банківські послуги та комісійних при наданні ними позик;
обмежити максимальні обсяги концентрації капіталу одним чи групою афільованих банків.
4. Досягти насичення банківської системи капіталом і низького рівня відсоткових ставок на ринку кредитування виробничих підприємств ринкового типу.
Для цього потрібно:
знизити градус інфляційних і девальваційних очікувань, що можливо при проведенні комплексу реформ щодо подолання монополістичних зловживань на товарних ринках, адміністративного ціноутворення, необґрунтованої грошової емісії, від’ємного сальдо торговельного балансу, накопичення зовнішнього державного боргу, зростання соціальних стандартів перед виборами, не підкріпленого високою продуктивністю праці;
стимулювати приріст депозитів юридичних і фізичних осіб завдяки зниженню темпів інфляції, стабілізації обмінного курсу гривні, запровадження її конвертації на банківських рахунках; збільшити обсяги гарантування банківських вкладів громадян;
забезпечити зниження ризиків кредитування (зокрема, завдяки переходу до методології продуктивного кредитування виробництва);
створити мотиви відновлення кредитування українських банківських установ нерезидентами, передусім завдяки лібералізації інвалютного обігу переходу на стандарти фінансової діяльності, що діють у країнах ЄС; досягти відкритості української фінансової системи для світу;
сприяти поповненню кредитних фондів банківської системи завдяки приросту депозитів Ощадбанку України, отриманих у результаті приватизаційного продажу державних майнових об’єктів з метою погашення боргів перед вкладниками колишнього Сбєрбанка СРСР;
суттєво знизити ризики неповернення позик банкам, що стане можливим у разі кредитування переважно прибуткових компаній); покращити застосування механізмів державних гарантій; підвищити ефективність процедур банкрутств боржників, поліпшити і пришвидшити арбітражне судочинство, зокрема щодо боргових спорів.
Олігархічний устрій, вибудуваний в Україні, виткав і відповідну своїм потребам банківську систему. Банкіри почуваються елітою сьогоднішнього суспільства, але в Україні вони є лише прислугою олігархів. Ніхто з них не вірить у гривню. Вони обіцяють високі відсотки вкладникам нацвалюти лише тому, що знають про реальні ризики її девальвації, яка призводить до знецінення їхніх гривневих зобов’язань. Олігархи не модернізують свої підприємства, навіть маючи ресурси, зібрані на ринку й запозичені в Нацбанку. Ці ресурси їм, вочевидь, потрібні для вивезення капіталу за кордон, куди вони за прикладом своїх російських колег, безсумнівно, подадуться, якщо політична та економічна кон’юнктура в Україні раптом виявиться для них несприятливою. Облишмо ілюзії: час міняти економічну та політичну системи.