5 фактів про майбутню реформу правоохоронних органів

11 Листопада 2014, 15:06

Більшість заходів з реформування органів внутрішніх справ заплановано  провести у 2015-2018 роках. Законодавча база для змін у більшості ще не готова, а тому робити висновки стосовно якості запланованої реформи МВС наразі неможливо. Водночас, вже можна оцінити, що обіцяє українцям міністерство внутрішніх справ під керівництвом Арсена Авакова.

Міністерство координуватиме силові підрозділи

МВС у сучасному стані в документах називають «непропорційно великим «міністерством міліції». Тому декларують, що МВС перетвориться на орган координації та спрямування для конкретних силових відомств. Цей пункт не означатиме, що зі структури МВС виведуть низку силових підрозділів, зокрема підрозділи Національної гвардії, Держприкордонслужби.

«Повноваження Міністра внутрішніх справ з координації діяльності міліції, Національної гвардії, міграційної, прикордонної, пожежно-рятувальної служб відповідають побудові міністерств внутрішніх справ європейських країн, зокрема Польщі, Австрії, Франції, Угорщини та держав Балтії, однак сучасна побудова органів управління МВС потребує перегляду та суттєвого вдосконалення», – йдеться у концепції першочергових заходів реформування.

Таким чином, МВС обіцяють перетворити на цивільне відомство з координації, водночас перелічені вище служби мають стати фінансово незалежними від міністерського центру.

«МВС повинне мати таку структуру, щоб  жодним чином не асоціюватися з «міністерством поліції», виконуючи при цьому роль цивільного та відкритого Home office, в якому Служба національної поліції є лише складовою частиною», – вважають автори реформи.

Для вирішення цієї задачі автори реформи обіцяють надати службам МВС, а саме Національній поліції, Національній гвардії, Державній міграційній службі, Державній прикордонній службі, Державній службі з надзвичайних ситуацій – повноваження центральних органів виконавчої влади.

Деполітизація правоохоронців та політизація міністерства

Не надто чіткий пункт реформи МВС. З одного боку у документах неодноразово пишуть про «деполітизацію діяльності правоохоронних органів». Для цього обіцяють створити систему менеджменту та та механізми виконавчого контролю (розмежування компетенції, усунення дублювання повноважень), які мають звести до мінімуму можливість прийняття керівництвом рішень безпосередньо під впливом політичних сил або ж під впливом власних політичних уподобань. 

Між тим, у документах неодноразово стверджують, що «МВС буде політичним органом управління низки окремих служб, до складу яких можуть входити Національна поліція, Національна гвардія, прикордонна та міграційна служби, служба з надзвичайних ситуацій та інші служби (у разі їх утворення)».

У разі повної реалізації першого пункту про виведення силових підрозділів з безпосереднього управління міністра внутрішніх справ, пункт про «деполітизацію» стає зрозумілішими, оскільки керівники служб не будуть призначатися новим міністром. Однак, у такому разі залишається питання про доцільність існування самого МВС і якими будуть його реальні повноваження, враховуючи також заплановане скорочення структури (зі збереженням лише обласних управлінь МВС). Отже,  виникають і питання стосовно розподілу бюджету

Можливе збільшення бюджету МВС та демонополізація адміністративних послуг

У реформі прямо не вказано, що бюджет МВС планують збільшувати, але вказують, що «політичний вплив поглиблюється хронічним недофінансуванням МВС, коли цьому озброєному органу виконавчої влади щороку на утримання передбачається фінансування в розмірі лише 40% річної потреби».

Автори реформи обіцяють максимальну відкритість використання коштів та запровадження нової системи звітності, однак є два суттєві моменти щодо фінансування самої реформи, а також обіцяють зняття державної монополії у сфері адміністративних послуг (видача паспортів, прав, тощо, які приносили суттєвий дохід до скарбниці МВС)

По-перше, у документах вказано, що витрати на 2014 рік, передбачені в обсягах, запланованих бюджетом. А для оцінки витрат на 2015 та 2016 рік проведуть стратегічне планування для МВС і для кожного центрального органу виконавчої влади, за результатами якого будуть визначені витрати, покриття яких може бути здійснено: у межах поточних обсягів фінансування; за рахунок додаткових бюджетних коштів; за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.

До-друге, у пункті «Забезпечення належного фінансування», де йдеться про «Визначення прийнятної «ціни» реформування як з боку системи ОВС, так і з боку суспільства». Таким чином, точну вартість реформування МВС автори ще не визначили.

Також залишається під питанням відповідальність за розподіл коштів між новим МВС та силовиками.

Запровадження новітніх технологій

Окрім іншого, автори реформи обіцяють українцям, що міліціонери носитимуть на одязі засоби відеоспостережння, створення ресурсів для спостереження за криміногенною ситуацією.

Також обіцяють вже згадану відкриту звітність та використання інформаційних технологій «принципово новим аналітичним підрозділом МВС» для багатофакторного аналізу оперативних даних.

Стаж роботи у правоохоронних органах перед призначенням на найвищу посаду

Незважаючи на обіцянки про новий спосіб підходу до навчання міліціонерів, та їхньої атестації, однією з причин недовіри суспільства до МВС (подолання якої є головною метою авторів реформи) є впевненість у корумпованості всієї системи МВС. «На посаду керівника Служби національної поліції буде призначатися високопрофесійний поліцейський фахівець зі стажем служби в поліції не менше 20 років, необхідним рівнем освіти та досвідом управління», – йдеться у документах про реформу. Однак ніхто не спрогнозує реакцію суспільства, де рівень довіри до правоохоронців 0,8% (за інформацією з текстів документів МВС), на досвідченого кадрового міліціонера, який стільки років працював у лавах "Міністерства поліції".

Довідка

Основний зміст анонсованої реформи органів внутрішніх справ наразі викладено у двох документах:

З цих двох документів перший формулює загальну мету реформування МВС з огляду на наявні негативні чинники у роботі відомства, а другий є більш конкретним та формулює необхідні кроки реалізації. Водночас, і тут є посилання на проекти законів та інші зміни, які тільки планують розробити.

Під час засідання уряду 10 листопада, Кабмін схвалив обидва документи та зобов’язав МВС разом із іншими залученими міністерствами у місячний термін розробити та подати на розгляд уряду проект плану заходів щодо реалізації обидвох документів, тоді ж і варто оцінювати відповідність декларацій реальним справам.