Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи
26 грудня, 2012   ▪   Генрі М. Полсон-молодший   ▪   американський політик, 74-й міністр фінансів США, член ради правління МВФ   ▪   Версія для друку

Як міста можуть врятувати Китай

Китай переживає найглибшу економічну кризу за останні десятиліття, і пожвавлення його економічної системи має вирішальне значення не лише для майбутнього процвітання країни, а й усього світу.
Як міста можуть врятувати Китай

Провідну роль у цій роботі відіграють перетворення китайських міст. Запровадивши новий підхід до урбанізації, його лідери могли б забезпечити більш збалансоване фінансування, вирішити найбільшу проблему з джерелами погашення боргу, досягнути небаченого зростання споживання й очистити довкілля країни. В інакшому випадку економічні та екологічні проблеми Китаю поглибляться, що негативно позначиться на решті держав світу.

До цього часу успіх Піднебесної забезпечували два стовпи: інвестування й експорт. Але після кількох десятиліть зростання така модель дає все менше прибутків. І Китай безсумнівно має замінити її на нову, котра б спиралась на споживання як основу зростання, вирішувала проблему боргу і більш широко використовувала відновлювану енергію та екологічно спрямовані методи. Міста, в яких проживають сотні мільйонів китайських споживачів, є центром цієї проблеми і водночас її потенційним рішенням.

Недосконала система міських фінансів сприяє зростанню заборгованості, корупції та розбіжності у поглядах, тоді як нестійке міське планування спровокувало забруднення міст, що руйнують екосистему країни. Тим не менш, майбутнє Китаю потребує продовження урбанізації, що за відсутності нового підходу лише ускладнить ситуацію.

Втім, міста можуть бути частиною рішення: краща міська політика може спрямувати Китай на більш здорову стежку й у економічному, й у екологічному плані. З одного боку, реформа міських фінансів важлива тому, що борги руйнують міста, позбавляють мерів засобів для фінансування політики центрального уряду. Голови міст розробили творчі методи, спрямовані на збільшення прибутків та які передбачають навіть вилучення фермерських земель та виділення земельних ділянок на околицях міст для продажу забудовникам.

Однак, з другого боку, така практика сприяє безладному розростанню міст і часто лише підгодовує корупцію. Крім того, міста Піднебесної потребують більш прозорих бюджетів і надання їм ширших повноважень щодо збирання податків. Необхідне й інноваційніше планування міст. Щоб досягти державних цілей і покращити рівень життя для значної частки населення, міста мають бути краще спроектованими та в змозі досягти більшої енергетичної ефективності й екологічної стійкості.

Потенціал Китаю дещо пригнічує велика кількість транспорту і забруднення довкілля. Дивлячись з вікна в Пекіні під час останньої подорожі, я побачив імлисте й забруднене повітря, що разюче контрастувало з краєвидом, що відкривається з мого будинку в Чикаго, з якого яскраво виблискує озеро Мічиган.

Але це не лише проблема Піднебесної. За даними досліджень експертів, брудне повітря з Китаю на 20% у 2010 році спровокувало забруднення американського західного узбережжя. І це в той час, коли лише кожен десятий китаєць має машину. Уявіть, яким стане якість повітря в КНР, коли ця кількість потроїться, що експерти прогнозують вже за кілька років.

Візьмемо інший приклад: будівництво. У центрах міст незліченна кількість «суперблоків» – комплексів, площею у 0,5 кв. км, що перемежовуються з величезними бульварами і, у свою чергу, спричиняють надзвичайні затори та зростання забруднення. Відповіддю на це могли б стати менші блоки і багатофункціональні квартали та доступний громадський транспорт, що полегшило б непередбачувані наслідки. Такі «придатні для життя міста» могли б збалансувати економічний розвиток та енергетичну ефективність, покращити якість повітря та зменшити затори.

Правильне розуміння урбанізації Китаю матиме значення для нас усіх. На щастя, багато-хто в Китаї це вже розуміє, а співпраця з урядом США, бізнесом та некомерційним сектором, включно з моїм інститутом, дає їм інструменти, потрібні для того, щоб на перше місце поставити проблеми проектування міст і адаптацію інфраструктури. До таких інструментів належать: навчання сталим практикам лідерів уряду, громадська освіта з екологічних питань та спеціальні тренінги для людей, які займаються планування міст.

Китай має швидко ввести в дію новий підхід, доки величезні інвестиції в інфраструктуру не зробили нинішню модель незворотною. Прогнозується, що до 2025 року у Китаї буде 200 міст з населенням понад 1 млн. В Америці таких міст лише дев’ять. Світове процвітання залежить від того, чи залишатиметься Піднебесна двигуном економічного зростання. Нам усім треба, щоб Китай трансформував свою модель. Спільна робота над урбанізацією дасть змогу відповісти на виклики, з якими зіткнувся світ, – тиском на природні екосистеми, ресурси та товари. Нам треба, щоб китайські міста процвітали, і ми можемо їм у цьому допомогти.

© The New York Times


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
job.ukr.net: поиск работы в ивано-франковске, ukr.net: новости политики, погода
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено