Світ

  ▪   Ольга Ворожбит

#deletefacebook: що загрожує технологічному гіганту?

Скандал довкола Facebook та доступу до даних користувачів приніс компанії чималі неприємності. Що далі?

«Пора #видалитифейсбук (It’s time to #deletefacebook)», - написав у своєму твіттері співзасновник мессенджера WhatsApp Браян Ектон у вівторок 20 березня, коли Федеральна Комісія з торгівлі США розпочала розслідування щодо того як компанія Cambridge Analytica отримала доступ до даних користувачів Facebook. Його ініціативу майже одразу підтримав Ілон Маск: «Що таке Facebook?», твітнув власник SpaceX та Tesla. Врешті Facebook-сторінки обох компаній було видалено. Як пише американське видання The Atlantic, Ілон Маск - один із найвідоміших людей, хто вирішив покинути мережу через скандал, що трапився довкола компанії. 

За чотири дні, між 16 та 21 березня, як пише The Economist, акції Facebook впали на 8,5%, зменшивши ринкову вартість компанії на 45 млрд доларів. За даними BBC, станом на п’ятницю 23 березня ринкова вартість впала вже на 58 млрд. Хоча Facebook все ще знаходиться серед восьми найдорожчих компаній на ринку цінних паперів, проте акціонери стурбовані тим, що політики в Європі та США можуть запровадити серйозні обмеження на дані, що сповільнить зростання акцій.

Читайте також: Скандал із Facebook. Канада почала своє розслідування

З чого все почалося?

Минулого тижня The New York Times та Observer оприлюднили розслідування, у якому йдеться про те, що компанія Cambridge Analytica, яка працювала на Дональда Трампа під час президентської кампанії та має тісні зв’язки із Стівом Бенноном та донором республіканців Робертом Мерсером, отримала приватну інформацію із акаунтів понад 50 мільйонів користувачів. Ці дані компанії передав дослідник із університету Кембриджа Александр Коґан. У 2013-му він створив опитування, в якому заохотив взяти участь понад 270 тисяч користувачів Facebook. До 2015 року правила мережі дозволяли отримати доступ до тих, хто був “у друзях” у цих акаунтів. Це й спричинило те, що в руках дослідника опинилися дані із понад 50 млн акаунтів без їхньої згоди.

На те, що відбулося далі, як пише The Economist, Facebook ніколи не давав дозволу. Коґан передав ці дані компанії Cambridge Analytica, яка, як припускають, надала їх своїм клієнтам, зокрема тим, хто займався передвибчою кампанією Дональда Трампа.

Після публікації The New York Times та Observer керівництву Facebook знадобилося п’ять днів на відповідь. У своєму пості у Facebook СЕО компанії Марк Цукерберґ пояснив, що ще у 2014-му його компанія зробила зміни, які унеможливили доступ додатків до приватної інформації контактів того Facebook-акаунта, який вирішив скористатися цим додатком. Однак про те, що Коґан передав дані, які він отримав, завдяки своєму опитуванню, компанії Cambridge Analytica у Facebook дізналися у 2015-му від журналістів. “Передавати дані наших користувачів без їхньої згоди – суперечить нашим правилам для розробників, то ж ми негайно заборонили додаток Коґана і висунули вимогу перед Коґаном та Cambridge Analytica формально затвердити, що вони видалили дані, отримані неналежним чином. Вони надали ці запевнення”, - написав Цукерберґ. Однак, за його словами, минулого тижня компанія дізналася про протилежне з повідомлень у пресі.  “Це було порушенням угоди між Коґаном, Cambridge Analytica та Facebook. Однак це було порушенням угоди між Facebook та людьми, що поділилися своєю інформацією з нами і очікували, що ми її захищатимемо”, - додав СЕО Facebook.

Читайте також: Скандал із Facebook. Німеччина викликала Цукерберґа надати пояснення

Якщо вірити повідомленням, як пише The Economist, Cambridge Analytica  мала за звичку порушувати етичні та законодавчі рамки для збору інформації. 19 березня британський канал Channel 4 News оприлюднив відео, на якому керівник компанії Cambridge Analytica Александр Нікс розповідає про те, як його компанія вдається до брудних підходів, як от записування суперників тих кандидатів, на яких вони працюють, або “насилання до них дівчат”. У п’ятницю, 23 березня, британська влада здійснила обшук офісів компанії Cambridge Analyticа у Лондоні через інформацію, оприлюднену журналістами.

Наразі скандал, здається, стихає, хоча нові дані обов’язково з’являтимуться і невідомо, які будуть наслідки для Facebook. В інтерв’ю The New York Times  21 березня Марк Цукерберґ заявив, що його компанія планує повідомити тим 50 млн користуивчів, до чиїх даних ймовірно отримали доступ у Cambridge Analyticа. “На сьогодні залишається питанням, чи маємо ми у записах нашої системи інформацію про те, хто був у ваших друзях три з половиною роки тому, то ж ми будемо консервативними у цьому питанні і намагатимемося сказати кожному, чиї дані могли потрапити у цю ситуацію, навіть якщо не знаємо, чи точно”, - прокоментував Цукерберґ. Після серії інтерв’ю, серед яких було і це згадане вище у The New York Times, Facebook знову піднявся із 12-го та 8-ме місце у Apple App Store, згідно з інформацією BuzzFeed. Оглядачка журналу Ейприл Ґлейзер припускає, що попри те, що зростає громадський контроль над основними інтернет компаніями, невідомо чи нинішній скандал залишить “незгладимий слід у чиїйсь пам’яті”. Однак очікується, що Марк Цукерберґ найближчим часом офіційно свідчитиме перед Конгресом щодо ситуації, що склалася.

Крім того, для бізнесу особливу вагу має реклама у Facebook. Минулого року прибутки компанії від продажу реклами склали 40 млрд доларів. Як пише The Economist, Facebook відслідковує своїх користувачів не лише на власних сервісах (як от Instagram), але й у мережі. “Мікротарґетинг” когось з метою вплинути на їхні політичні погляди та поведінку щодо голосування, виглядає більш зловісним”, - пише видання про можливість розвитку політичної реклами у мережі, хоча й відзначає, що остання у Facebook дає й досі незначні доходи, близько 4%. Однак політики вже зрозуміли, що використання Facebook може приносити дивіденди.