Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
19 березня, 2017   ▪   The Economist   ▪   Версія для друку

The Economist: Жнива Twitter

Чому європейці менше довіряють перепалкам у соцмережах, ніж американці
Матеріал друкованого видання
№ 10 (486)
від 8 березня
The Economist: Жнива Twitter

Лідер націоналістичної Австрійської партії свободи Гайнц-Крістіан Штрахе любить поре­­пувá­­ти. Останній десяток років він записує аматорські кліпи на реп-пісні на кшталт «Österreich Zuerst» («Австрія насамперед»). У ній є такі слова: «Хто не хоче інтегруватися/Має додому забиратися/Гарного польоту!» (німецькою звучить краще). Ці кліпи не крутитимуть на головних телеканалах. Але ЗМІ починають говорити про них, коли Штрахе публікує їх у Facebook.

Європейські популісти стали адептами соцмереж на ранніх етапах їх існування. Геерт Вільдерс із Нідерландів був піонером скандальних твітів, які лютили його опонентів і надихали послідовників (на відміну від опівнічних імпульсивних Трампових твіти Вільдерса з’являються не так часто і в ретельно прораховані моменти). «Національний фронт» Марін Ле Пен у Франції координує розміщення хештегів, мемів і відеокоміксів у різних соцмережах. У Німеччині антимусульманський рух PEGIDA стартував із групи у Facebook. У крайньої правої «Альтернативи для Німеччини» у Facebook більше лайків, ніж у будь-якої іншої німецької політсили.  

Лівий «Рух 5 зірок» в Італії під проводом коміка Беппе Ґрілло — найбільш оцифрована з європейських політичних партій. Його співзасновник, топ-менеджер з ІТ-бізнесу Жанроберто Касаледжо, який помер торік, вірив, що голосування онлайн могло воскресити пряму демократію Стародавніх Афін. Члени руху дебатують, голосують і навіть виганяють однопартійців на блозі Ґрілло, що є одним із найпопулярніших в Італії. Такого зрощення партійної політики і соцмереж ще й близько не бачили в Америці.

Але в інших вимірах популізм, що культивується через інтернет, підходить Європі менше, ніж Сполученим Штатам. Захоплення соцмережами пов’язане зі скепсисом стосовно традиційних ЗМІ, каже Корнеліус Пушманн із берлінського мозкового центру Інститут Александера фон Гумбольдта. В американців удосталь і першого, і другого. У 2016 році 16% американських користувачів інтернету заходили у Twitter не менш як один раз на місяць, свідчать дослідження компанії comScore. Тоді ж, як показує аналітика Інституту з вивчення журналістики Reuters в Оксфорді, їхня довіра до новин впала до 33%.

Читайте також: Twitter послабив обмеження у 140 символів для повідомлень

Тим часом європейці більше довіряють традиційним медіа й менш активні в соцмережах. Близько 13% нідерландських користувачів інтернету заходять у Twitter раз на місяць. Серед італійців цей показник становить 6%, французів — 5%, німців — 4%. У Європі більше користуються Facebook, але все ж таки не на тому рівні, що в США. Як свідчить аналіз Reuters, 54% нідерландців і 52% німців довіряють новинам. Довіра до німецького суспільного радіо і ТБ перевищує 70% — це цифри державного мовника WDR, базованого в Кельні. І тільки 8% довіряють тому, що бачать у Facebook чи Twitter.

В Італії довіра до новин впала до 42%, у Франції — до 32%. Утім, французький медіа-експерт Джулія Каже не вважає, що Францію захоплює хвиля постправди. Видання на кшталт Libération і Le Monde запустили інструменти для перевірки фактів, щоб протистояти дедалі більшим страхам перед фейковими новинами.  

Кому потрібні лайки

Деякі технології соцмереж, що діють у США, обмежуються в Європі законами про приватність. Cambridge Analytica, яка працювала на кампанію Трампа, використовувала зібрані з найрізноманітніших джерел дані про виборців, щоб під’юджувати його прихильників і тиснути на адептів Гілларі Клінтон. Головний Трампів стратег Стів Беннон приписує цій базі даних серйозний внесок у перемогу свого союзника. Інші аналітики ставлять її ефективність під сумнів. Але в будь-якому разі європейський закон забороняє використання даних про расу, стан здоров’я, релігію чи політичні переконання особи без її згоди. Це ускладнює збір таких масивів даних.  

Популісти мають найбільший вплив, коли на них звертають увагу мейнстримні ЗМІ. Це бачимо на прикладі твітів Трампа, зауважує політолог з Університету Джорджії Кас Мадде. Європейські медіа можуть бути дещо менш уразливими до цієї спокуси. Але соцмережі, зокрема, створюють простір, де фанатики можуть зміцнювати переконання одне одного, каже політолог Брендан Найган. І в них можна створювати фейкові акаунти, які грають на збільшення підтримки кандидата. Новинний сайт BuzzFeed писав про чати, у яких прихильники Марін Ле Пен допомагають американським послідовникам Трампа розміщувати коментарі на французьких новинних сайтах. Користувачам радять створювати фейкові сторінки без контенту, що зазвичай асоціюється з «Нацфронтом», наприклад гея, єврея або «дівчинки з постами про котиків». А в інтернеті ніхто не зрозуміє, американець ви чи ні.

© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com


Матеріали за темою:

Реклама
Новини за темою
Останні публікації згорнути
  • Як зійшли нанівець турецькі конституційні реформи
    26 березня, The Economist
  • Українські письменники в гостях у Сталіна
    26 березня, Ярина Цимбал
  • Ейфорія після визнання РФ документів «ЛДНР» не так давно була розбавлена ложкою дьогтю в Донецьку. Відомий, зокрема й своєю участю в Євромайдані, шоумен Микита Джигурда отримав паспорт громадянина «ДНР».
    26 березня, Станіслав Васін
  • З чого стартував цьогорічний міжнародний кінофестиваль документального кіно про права людини Docudays UA
    26 березня, Ганна Трегуб
  • Місто Балаклія за одну ніч перетворилося на справжній епіцентр бойових дій: артилерійські снаряди летіли на житлові квартали, металеві уламки влітали в будинки, цивільні, рятуючись від пекла, тікали у вікна й пробиралися в сусідні села
    26 березня, Станіслав Козлюк
  • Як змінюються смаки світу в харчуванні
    25 березня, The Economist
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2017 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено