Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи
25 травня, 2012   ▪   Роман Малко   ▪   Версія для друку

Євроремонт залізниці. Українців позбавляють дешевих і зручних потягів

Донедавна залізниця була єдиним надійним і якісним видом транспорту, доступним усім верствам населення нашої країни
Матеріал друкованого видання
№ 21 (238)
від 24 травня, 2012
Євроремонт залізниці. Українців позбавляють дешевих і зручних потягів

Попри розмови про збитковість її роботи, українцям залишалося констатувати поступове зростання якості обслуговування та поліпшення комфорту потягів. Реформа галузі, приурочена до Євро-2012, незважаючи на декларації про перехід на європейську модель пасажирських перевезень, поставить на цьому жирну крапку. На думку влади, поїзди повинні ходити вдень і не на далекі відстані, а ціни на квитки мають становити третину, а то й половину прожиткового мінімуму, щоб більшість людей не могли собі дозволити в них їздити і сиділи вдома.

Наслідки реформи

Відтепер, щоб доїхати з Луганська до Львова, вам доведеться зробити щонайменше одну пересадку. Добре, коли вона триватиме годину, а не день чи добу. Крім того, що, аби подолати цю відстань, ви муситимете купувати два квитки, а це буде, безумовно, дорожче, ніж один, то ще й потрібно шукати варіанти, де пересидіти чи переночувати. Не у всіх вистачить грошей на нові п’ятизіркові готелі, збудовані до Євро. Більшість ночуватиме на вокзалах, і вони, як у 1990-ті, перетворяться на нічліжки. Навряд чи це сприятиме цивілізаційному поступу країни…

Донедавна дістатися з Маріуполя до Львова коштувало близько 120 грн у плацкарті й неповних 200 грн у купе. Дорога займала трохи більше ніж добу. Нині ж потяг скасовано, доведеться їхати з пересадкою, а час у дорозі збільшується до 26 годин, якщо пересідати в Донецьку, і до 62 годин, коли в Бахмачі. Вартість відповідно також зросте. Схожі проблеми виникнуть і в пасажирів, які захочуть доїхати з Харкова до Трускавця. Подорож може зайняти від 23 до 51 години у найкращому разі. Адже, зважаючи на постійні проблеми з квитками, а точніше на їхню відсутність, а також на те, що Укр­залізниця вже скасовує щонайменше 14 потягів, ніхто не зможе гарантувати, що гіпотетично наявні пересадки будуть можливими.

Неабияким сюрпризом стануть для українців і швидкісні потяги, гордість реформаторів залізниці. Найперше прикре враження справлять ціни. Квиток із Києва до Львова коштуватиме у вагонах другого класу залежно від дня тижня 278–337 грн, першого – 429–521 грн. На тлі 90 грн за плацкарт і 160 грн за купе в потязі № 91 Київ – Львів це навіть не подорожчання… У Європі за такі гроші можна подорожувати літаком. Ціни на квитки лоукост-ком­па­ній там стартують від €20. В українців же немає вибору, вони або будуть змушені платити шалені гроші, бо на дешевші потяги, яких ще не встигли скасувати, квитків чомусь зазвичай немає, а якщо і є, то в перекупників, або сидітимуть вдома. Є ще можливість добиратися в потрібному напрямку на свій страх і ризик сумнівними автобусами чи попутками, але це як мінімум небезпечно.

Спірний досвід

Як скромно замовчують ідеологи реформування Укрзалізниці, єдиної європейської моделі пасажирських перевезень не існує. Те, що притаманне Німеччині, не може згодитися для Італії, а французький досвід невигідний для Бельгії. Усе залежить від звичок, географічного розташування, кількості автомобілів на душу населення, відстаней між містами, величини країни, економічного розвитку регіонів тощо. Незважаючи на те що українські чиновники знайомі з Європою не з книжок, а мають у ній нерухомість та рахунки, їхнє уявлення про європейську залізницю, м’яко кажучи, не зовсім повне. Те, що там немає нічних потягів, абсолютна брехня. Вони є і можуть бути швидкісними й дуже дорогими або повільними і досить дешевими. У більшості розвинених країн є потужна система знижок під час оплати проїзду, яка дає змогу суттєво заощаджувати. У Німеччині квиток, придбаний по інтернету, обходиться пасажирові значно дешевше: що раніше відбувається замовлення, то менша вартість. Є квитки на групу до п’яти осіб, а також проїзні документи вихідного дня, що дають змогу подорожувати впродовж двох діб у певному регіоні. Нічні потяги, окрім повільних і швидкісних, поділяються на оснащені сидячими й лежачими місцями. Безумовно, у Нідерландах останні непотрібні, бо проїхати цілу країну можна за кілька годин, але у Франції чи Італії без них не обійтися.

Читайте також: Експрес у нікуди: Укрзалізницю реформують за рахунок пасажирів і працівників

Проте європейські залізниці мають і неабиякі недоліки. Квит­­ки у різних країнах на той самий кілометраж зазвичай коштують по-різному, але переважно тарифи там досить високі. Окрім того, потяги постійно спізнюються, навіть німецька залізниця не виняток. В Італії, наприклад, рекордсменами зі спізнень є саме швидкісні поїзди, вартість квитків на які в рази перевищує звичайні. Знаючі італійці ніколи ними не користуються, вважаючи це втратою грошей і часу. Ще однією проблемою європейських потягів є те, що у квитках часто не вказують місця. Автор цих рядків не раз був свідком, коли напередодні вакацій у вагони набивалося стільки само пасажирів, як в українські приміські електрички. Якось дорогою з Варшави до Кракова у шестимісному купе ночували 12 людей, двоє з яких на підлозі. Хто ж не вмістився туди, стояв у проході, де було ще тісніше. Найбільше пощастило компанії з чотирьох осіб, якій довелося їхати в туалеті й цілу ніч грати в карти, сидячи по черзі на унітазі. Чи є сенс переймати саме такий досвід, питання риторичне. Коли вже так хочеться чогось навчитися, можливо, краще зосередитися на позитивних речах, як-от на опції купівлі квитка через інтернет або розробці системи бонусів чи знижок? Адже в Україні інтернет і продаж проїзних документів на поїзди й досі речі мало сумісні.

Вибір без вибору

Залізниця для європейців є лише одним аж ніяк не основ­ним видом транспорту. Переважно вони подорожують власними автомобілями, яких чи не кожна родина має зо два. Вагому частку перевезень також беруть на себе дешеві авіалінії, вартість перельоту в яких часто менша, ніж квиток на потяг. В Україні ж усе навпаки. Стараннями захланних чиновників дешеві авіалінії фактично не розвиваються. Автобусні перевезення через зношеність парку і невпорядкованість галузі у вкрай незадовільному стані. Мандрівники з досвідом, протестувавши різні залізниці, твердили, що українська гарантувала чи не  найоптимальніше поєднання ціни і якості, до того ж працювала, як годинник.

Читайте також: ТалоноМАТ: нововведення Укрзалізниці перетворюються на фікцію

Реформи Укрзалізниці насамперед позбавляють громадян вибору. Експерти переконані, що все йде до розчленування і розпродажу великої державної монополії. Підготовкою до цього кроку можна вважати указ президента № 187/2012 від 12 березня 2012-го, яким визначено основні заходи з комплекс­ного реформування залізничного транспорту, що будуть здійснені впродовж поточного року. Є там і інвентаризація, і утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту, і реформування та вдосконалення тарифної політики. А тепер і нічні потяги та доступні ціни на квитки мають відійти в минуле.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Як одинаки-аматори створюють варті уваги колекції. Без меценатів і державної підтримки
    23 липня, Богдан Логвиненко
  • От що цього разу? Питаю я себе. Давай уже писати про першу «Червону руту». Давай! Про «Гадів», Чубая, Бурмаку... Про Миколайчука, врешті-решт, лисого, босого, у лєопардовій пов’язці... Про Чернівці 1989 року... Не цього разу. Може, наступного... Так само, у принципі, я думав, коли минулого разу сідав за комп. Тоді мене «відволікли» ВІА. Ансамблі. Вокально-інструментальні... Добре... А зараз шо?
    23 липня, Сергій Харинович
  • Спека! Шалена спека! На сонці за +40 °С, і це дуже відчутно. Розмови про відпочинок і море лунають повсюди: «Їдете? Куди? Як?».
    23 липня, Яна Вікторова
  • Система державної підтримки в Росії демонструє дива неефективності. Україна ще має шанс уникнути таких помилок
    23 липня, Катерина Барабаш
  • За понад як 20 років незалежності українці, попри задекларовану в Конституції соборність, все більше замикались по регіональним квартирам. Галичани дивилися на захід, жителі Донбасу на схід, кияни – на Туреччину, Єгипет і Тайланд. Радикально скоротилися внутрішні перельоти, повмирали малі аеропорти. Трансукраїнські потяги долали українські простори за десятки годин, а стан доріг ніяк не сприяв і автомобільному сполученню.
    22 липня, Вадим Войтик
  • Недбальство сепаратистів може спричинити масове отруєння ґрунтових вод і річки Кодема.
    22 липня, Павло Василів
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
работа Харьков оптимизатор любовный гороскоп на год Жеральдин Пайя http://avtosale.ua/
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено