Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
3 травня, 2012   ▪   Енріке Пеньялоса   ▪   Президент Ради директорів Інституту транспорту і розвитку Нью-Йорка   ▪   Версія для друку

Як бути щасливим у мегаполісі

Благоустрій міста неможливий без організації транспортної системи. Як знайти баланс між авто й перехожими – питання не технічне, а політичне
Матеріал друкованого видання
№ 17 (234)
від 26 квітня, 2012
Як бути щасливим у мегаполісі

Благоустрій міста неможливий без організації транспортної системи. Щороку десятки тисяч дітей гинуть під колесами машин, і все-таки нам це бачиться елементом прогресу. Усі ми пасажири одного корабля «Земля», але нас розділяють державні кордони. З усієї планети єдиний і найсвятіший простір – це наші тротуари. І до них треба відповідно ставитись. Хороше місто – це таке, де люди можуть вільно пересуватися пішки, а не виживати. Аби бути щасливими, нам необхідно ходити, як птахам літати, мати контакт із природою, водою, деревами. Особливо це важливо для людей похилого віку, дітей, інвалідів. Але наші міста придатні насамперед для водіїв та автомобілів.

Читайте також: Не стій під хмарочосом!

До появи машин у широкому вжитку Київ був цілком придатний для життя. Якщо я скажу, що міста без автівок найкрутіші, хтось із вас вирішить, що я божевільний хіпі. Але їх дедалі більше, і нерухомість у них найдорожча. Тротуари не є місцем для паркування. Це територія для людей, поцілунків, спілкування, дерев та зустрічей. Як знайти баланс між авто й перехожими – питання не технічне, а політичне. У Лондоні мало машин не тому, що жителі так хочуть, а тому що їх до цього змусили, обме­живши в центрі зони для паркування. Нормально – це коли не авто забирають територію в людей, а навпаки.

Київ – красиве місто, що має неабиякий потенціал, та водночас і багато насущних проблем, які слід вирішити. Тут пішоходи мусять оминати автотранспорт. У конституції майже будь-якої країни йдеться про право на життя, але в жодній не зазначено права на паркування! Це те, чим кожен із власників авто має пожертвувати в ім’я поваги до людського права ходити пішки. «Де я поставлю машину?» – запитають вас. Поцікавтесь у відповідь: «А де ви складаєте свою білизну?»

Якщо торгові комплекси розташовані в публічних місцях, у центрі, й існують як спосіб проведення дозвілля, то місто є хворим. «Пане, вам щось підказати?» – чемно запитують консультанти. «Ні, дякую, я просто дивлюся», – симптом глобалізації. У Нью-Йорку, в Мадриді є безліч крамничок, але ви не побачите стількох велетенських торгових центрів. Приїхавши до Києва, запитавши, де тут можна погуляти й подивитися на людей, і почувши від портьє у відповідь: «Підіть у шопінг-мол на центральній вулиці», – я більше не захочу повертатись сюди ніколи. Площі міст повинні бути пішохідною зоною, з кав’ярнями та крамничками. Приміром, у Німеччині давно прибрали автівки з центрів.

Читайте також: Андріївський узвіз стає другою Пейзажкою

Інвестиції в нові міські автостради є регресивними. Якщо не зробити місто привабливим для існування, чимдалі більше людей утікатимуть жити за його межі, купуватимуть власні легковики та їздитимуть ними на роботу. Вкладайте у велосипедні й пішохідні маршрути! Коли ми в Боготі взялися за міські реформи, то замість того, аби створювати в бідних кварталах автодороги, побудували тротуари, адже прагнули показати повагу до людських особистостей. Створювати пішохідні та веломаршрути значно вигідніше і з погляду екології, і з позиції матеріальної: так, кошти від непрокладених автострад ми пустили на спорудження дитсадків і шкіл у незаможних районах.

Нові мости зумовлюють зростання заторів. Міст – це горло пляшки. Не варто більше зводити автомостів; повірте, у вас їх достатньо. Водночас додавання смуг на дорозі значно ефективніше, ніж нарощення «поверхів» автостради.

Транспортна система гіршає, коли населення багатшає. Ця проблема поглиблюється з кожним роком у всіх американських містах. Тоді як грамотна політика перевезень дасть змогу розвантажити затори. В деяких країнах для громадського транспорту є окрема смуга, на яку не виїжджають приватні авто. Результат: міські пасажироперевезення пришвидшуються; пересуватися стає зручніше й вигідніше.

Що більше простору відведено для машин, то більша їх кількість, і навпаки. Система TransMilenio, запроваджена в Боготі, – це щось середнє між метро (адже має окремі дорожні смуги) й автобусом, бо зовні цей транспорт, власне, і є автобусом із кількома відділеннями. Окрім іншого, в ньому передбачені зручні місця для інвалідів. Новий засіб перевезення не знає заторів і працює швидше за рахунок різних типів маршрутів.

Не будуйте магістралей уздовж води – інші міста витрачають мільйони доларів на те, аби їх знищити, давши доступ до водойм пішоходам. У ХХ столітті інженери споруджували автодороги понад берегами, щоб автомобілі могли зручно їхати без перехресть і світлофорів. Але у ХХІ-му містобудівники по всьому світу усвідомили, якої помилки припустились, і відступилися від річок.

Політику творить не міський уряд, а насамперед організовані люди. Куди простіше протестувати проти чогось, бунтувати, ніж заохочувати й підтримувати вдалі проекти або пропонувати інновації, – в цьому криється чимала помилка багатьох активістів. Публічне висловлювання думки городян дуже важливе для чиновників і впливає на них, навіть коли вони щосили вдають, ніби це не так.

Читайте також: В активному стані дії та слова

ВІД РЕДАКЦІЇ

Енріке Пеньялоса –колишній мер Боготи, президент Ради директорів Інституту транспорту і розвитку Нью-Йорка, один із найвідоміших у світі реформаторів міста. За його каденції в столиці Колумбії обмежили використання автомобілів та місць для паркування, натомість з’явилися широкі тротуари, велодоріжки, парки, бібліотеки, знизився рівень криміногенності. Пеньялоса нещодавно завітав до Києва, який розбудовується в абсолютно протилежному напрямку.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Що голосування в Італії, Австрії, Румунії означають для ЄС і України
    8 грудня, Ольга Ворожбит
  • На яких традиціях виховують українських офіцерів і солдатів
    8 грудня, Ярослав Тинченко
  • Нереформована протягом 25 років регуляторна система не просто тягне Україну на дно рейтингу Світового банку «Doingbusiness» (80 місце серед 190 країн), а суттєво ускладнює роботу як національного бізнесу, так і потенційних інвесторів. Тому дерегуляція, а точніше побудова кращої регуляції, у фокусі особливої уваги – на засіданні Уряду скасували 367 постанов та нормативних актів, які обмежують діяльність бізнесу, а перший заступник Міністра економіки Максим Нефьодов анонсував законопроект для кардинального стрибка в рейтингу DoingBusiness на 40+ місць.
    8 грудня, Світлана Майструк
  • Про пріоритетні культпроекти, осучаснення бібліотек та осередків, а також про створення інституцій, які провадили б у майбутньому культурне відродження нині окупованих Донбасу й Криму, в інтерв’ю Тижню розповів міністр культури Євген Нищук.
    8 грудня, Ганна Трегуб
  • Російська пропагандистська машина недарма вбиває в голову своїм громадянам, ніби на Донбасі за Україну воюють найманці якщо не із Сомалі, то з Арабського світу; про участь військ країн НАТО, особливо поляків, вона вже навіть не згадує.
    8 грудня, Анатолій Шара
  • Реформа державного управління ще не набрала обертів, проте навколо неї, традиційно для українського політикуму, вже почали розгорятися скандали.
    8 грудня, Станіслав Козлюк
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено