Суспільство

  ▪   Ганна Чабарай

Водійські посвідчення за євростандартами

Запроваджені та очікувані зміни в системі видачі посвідчень водія

Після ліквідації Державної автомобільної інспекції та Міжрайонних реєстраційно-екзаменаційних відділів у 2015 році їхні функції перебрали на себе новостворені сервісні центри Міністерства внутрішніх справ. У МВС декларували, що надання послуг у таких центрах має бути швидким, прозорим і максимально зручним. Зокрема, вони стали опікуватися видачею водійських посвідчень, що є однією з найпопулярніших адміністративних послуг. Як повідомив Головний сервісний центр МВС, у 2016-му нею скористалися понад 730 тис. разів, за 11 місяців 2017-го — понад 795 тис. разів. У цю кількість входить як видача посвідчень уперше, так і їх заміна.

 

Нововведення від Головного сервісного центру МВС

 

Навесні 2017-го на сайті ГСЦ запустили відкрите обговорення екзаменаційних білетів із правил дорожнього руху, що дало змогу їх актуалізувати. Влітку презентували нові питання для теоретичного іспиту. Також на сайті ГСЦ виклали у відкритий доступ усі питання з варіантами відповідей і створили онлайн-тренажер, на якому можна вправлятися в знаннях правил дорожнього руху.

 

Також 2017-го українцям почали видавати міжнародне посвідчення водія. У ГСЦ пояснили, що з таким посвідченням розширюється перелік країн, де вони можуть керувати авто. Крім того, з листопада перше посвідчення водія стали видавати на два роки. Якщо у водія за цей період було не більш як два порушення, він може обміняти його на постійне. Якщо три порушення і більше, навчання слід проходити спочатку.

 

Читайте також: Без штампів. Як здолати рудименти інституту прописки

 

Через попит на послугу серед іноземців у березні 2018-го в Україні запровадили іспити англійською мовою. Перелік екзаменаційних питань також виклали в англомовному варіанті. За даними МВС, у 2017 році іспит англійською склали 3620 іноземців, що навчаються чи працюють в Україні. Також відтепер на сайті ГСЦ можна знайти маршрути, на яких кандидати у водії складатимуть його практичну частину. Серед нововведень чек-лист для практичних іспитів. Він друкується на зворотному боці екзаменаційного листа: тут зазначені вправи, типові помилки та шкала оцінювання. Також чек-лист можна заздалегідь завантажити із сайта ГСЦ.

 

У планах Головного сервісного центру на 2018 рік запровадження персонального кабінету водія, де зберігатиметься інформація про послуги, отримані в сервісних центрах, порушення й штрафи, відкриті категорії. Також передбачається фіксація теоретичних і практичних іспитів, щоб унеможливити вплив екзаменатора та корупційні ризики. Крім того, у ГСЦ хочуть у майбутньому відкрити онлайн-запис на практичні й теоретичні іспити.

 

Імплементація європейських стандартів

 

Відповідно до Угоди про асоціацію Україна вже у 2017 році мала перейти на європейський стандарт посвідчень водія. Для цього в національне законодавство слід імплементувати положення Директиви 2006/126/ЄС про посвідчення водія. У ній є як обов’язкові, так і необов’язкові норми. Для цього в МВС розробили законопроект, який зараз перебуває на обговоренні в міністерствах, державних органах та профспілкових організаціях. Його текст можна знайти на сайті міністерства. Документ, зокрема, пропонує вносити до Єдиного державного реєстру МВС інформацію про оформлені та недійсні посвідчення водіїв, щоб автоматизувати їх облік. А також випускати водійські посвідчення з мікрочипом для захисту від підробок. Крім того, посвідчення водія хочуть виключити з переліку документів, що посвідчують особу: він підтверджуватиме лише право на керування транспортним засобом. Зазначається також, що обміняти посвідчення водія можна буде в Центрах надання адміністративних послуг (ЦНАПах), водночас про можливість отримати тут посвідчення вперше не йдеться. Законопроект передбачає, що за оформлення національного посвідчення водія вперше стягуватиметься адміністративний збір 0,45 розміру прожиткового мінімуму, у 2018 році це 765 грн.

 

Водночас Офіс реформи адміністративних послуг (проект EDGE, який фінансує уряд Канади) вважає, що законопроект МВС не повністю погоджує українське законодавство з нормами європейського, і пропонує свій варіант.

 

 

Рейтинги автошкіл і незалежні екзаменатори

 

За словами Людмили Рабчинської, керівниці сектору політики та реінжинірингу Офісу реформи адмінпослуг, послуга видачі водійських посвідчень зараз незручна, її слід оптимізувати. Наприклад, повернути можливість готуватися до іспитів екстерном. «Зараз можна пройти навчання тільки в автошколах. Раніше існував екстернат і навчатися кандидати у водії могли в будь-який зручний для них спосіб. Головне було скласти іспит. Не існує жодного дослідження, яке доводило б, що водії, які навчалися поза межами автошколи, є менш вправними та обізнаними. У Великій Британії, Німеччині, Норвегії, Швеції та Чехії кандидати можуть готуватися до теоретичного іспиту самостійно», — зазначила експертка. За її словами, у розвинених країнах також є рейтинги автошкіл, тому можна вибрати ту, яка має найвищі показники. «За допомогою такого простого ринкового механізму школи конкурують між собою, мають можливість запроваджувати різні програми залежно від попиту. Слухачам пропонується вибирати відсоток програми або конкретні теми, які вони готові опанувати в стінах школи. Головне — скласти іспит. І кожен кандидат сам вирішує, як довго та яким шляхом ітиме до нього. Головною перепоною для розвитку українських автошкіл є надмірне адміністративне навантаження. Автошкола повинна мати ліцензію та акредитацію, а її спеціалісти — відповідну атестацію. І ці статуси треба постійно поновлювати», — розповідає Рабчинська. Крім того, є й неформальні обмеження. «За даними автошкіл, щонайбільше 60% групи може скласти іспит. Тому люди змушені домовлятися, щоб потрапити до «прохідного» списку. Крім того, інформація про вартість таких «послуг» доступна в соціальних мережах. Наприклад, у Харківській області успішне складання іспитів коштує $200», — каже Людмила Рабчинська.

 

Читайте також: Судова реформа: Слідчі в черзі

 

За словами керівника Головного сервісного центру Владислава Криклія, у ГСЦ зараз працюють над відкритими рейтингами автошкіл, щоб дати можливість громадянам обрати найкращий навчальний заклад. Також, розповідає він, найближчим часом акредитація автошкіл стане безстроковою. У планах запровадити періодичний контроль за атестацією інструкторів і викладачів, як у країнах ЄС, де вони раз на кілька років складають іспити в незалежних установах. Екстернат у ГСЦ також розглядають як складову комплексних змін системи. «З нашого боку важливо зробити максимально прозорим процес складання іспиту в сервісних центрах МВС. На етапі теоретичного тестування процедура вже зараз доволі прозора й чітка: ми змінили тестові питання, зробили рандомний порядок складання тесту, відкрили доступ до всіх питань і започаткували онлайн-тренажер. А на етапі практичного іспиту досі є певна суб’єктивність, хоча вона стала менш суттєвою.

 

Ми відкрили всі маршрути складання практичної частини іспиту по Україні, а також запровадили чек-листи вправ і помилок, які допускаються на практичних іспитах», — зазначив Криклій. За його словами, коли буде введено відеофіксацію практичних іспитів, можна буде вивчати теорію самостійно, вчитися водіння в інструктора й приходити в сервісні центри лише для складання іспиту. «Розсадник корупції — це саме автошколи, тому що вони передусім комунікують із людьми. Дуже поодинокі випадки, коли громадянин приходить до екзаменатора й пропонує хабара. Зазвичай людина навчається в автошколі, яка крім офіційної плати отримує неофіційну за те, що особа не відвідує навчання. Потім у них є внутрішні іспити, теоретичні й практичні, перед нашими. На ці іспити людина не з’являється, на що автошкола за певну плату заплющує очі й далі виступає комунікатором між людьми, які готові співпрацювати в межах корупційних діянь з боку працівників сервісних центрів, і представляє інтереси громадянина від імені автошколи. Наше завдання — розірвати цей клубок», — каже Криклій.

 

Універсальним солдатом, який розірве всі клубки, може стати незалежний екзаменатор. «Наявність такого окремого інституту позитивно зарекомендувала себе в Німеччині, Норвегії, Ізраїлі, Естонії, Фінляндії, США. В Україні також є шанс зменшити корупцію до рівня цих країн», — вважає Людмила Рабчинська. За її словами, іспити мають приймати незалежні екзаменатори, а не посадовці МВС. «У Директиві ЄС, яку України мала імплементувати торік, є відповідні вимоги до досвіду, віку, підготовки, підвищення та підтвердження кваліфікації таких екзаменаторів», — каже експертка.

 

Декларація про стан здоров’я замість довідки

 

Щоб отримати посвідчення водія, треба принести довідку про стан здоров’я. Щоб одержати її, необхідно обійти цілий список лікарських кабінетів, відстояти черги, здати аналізи, отримати результати — процес займає не один день. Тому існує бізнес із торгівлі такими довідками. Як розповіла Рабчинська, папірець можна придбати за 200 грн у людей, які розташовуються поруч із сервісними центрами або й у тих самих будівлях. Крім того, за її словами, український перелік хвороб, які не дозволяють керувати авто, не відповідає відповідному переліку в інших країнах.

 

Читайте також: Оптимізм незадоволених

 

За її словами, у розвинених країнах, таких як Австрія, Велика Британія, Норвегія, Франція, Чехія, Швейцарія, діє декларативна система перевірки здоров’я. «Кандидат лише повідомляє про його стан без проходження медичного догляду», — каже вона. Інший порядок у Бельгії, Німеччині, Франції та Швеції. Там перевіряють тільки зір.

 

Офіс реформи адмінпослуг пропонує спросити процедуру медичного огляду для водіїв категорій А і В. Щоб отримати довідку, необхідно буде звернутися лише до одного лікаря. Така сама система діє в Австрії, Греції, Іспанії, Польщі та Фінляндії. При цьому, за словами Рабчинської, довідка має видаватись і в електронному вигляді, щоб потім кандидат міг звернутись онлайн для отримання посвідчення водія.

 

Криклій розповів, що МВС пропонувало Міністерству охорони здоров’я створити спеціальний електронний реєстр про стан здоров’я водіїв. «По-перше, це суттєво спростить роботу нам. По-друге, громадянам теж, тому що у 2018-му ми плануємо багато новацій, зокрема можливість подання заяви й отримання посвідчення онлайн, але довідку при цьому доведеться сканувати, бо в електронній формі її не існує — реєстру немає», — каже Криклій. Декларативну систему в ГСЦ також підтримують, але, за словами Криклія, вони мають повноваження лише рекомендувати ці зміни МОЗ.

 

Децентралізація послуги

 

У 2016 році Кабмін розпорядився децентралізувати послугу видачі водійських посвідчень — передати її в ЦНАПи. Проте посвідчення досі видають сервісні центри МВС. За словами Криклія, децентралізація все ж таки відбулася, але частково: сервісні центри МВС співпрацюють зі ЦНАПами, які виступають фронт-офісами. «Географічна присутність таких фронт-офісів зростає в 4,5 раза, тому що сервісних центрів МВС 153, а ЦНАПів понад 700. Останні зможуть надавати базові послуги, такі як реєстрація авто й видача посвідчень, за виконання певних умов щодо каналів зв’язку, обладнання, підключення. Як фронт-офіси вони збирають інформацію, опрацьовують її, передають нам, а наші працівники в бек-офісі ті матеріали повторно перевіряють. Це передбачено постановою. У нас уже є приклади в різних містах, де ми співпрацюємо зі ЦНАПами, зокрема у Львові, Дніпрі та Маріуполі, де ми розташовані в одній локації», — каже Криклій. І розповідає, що до кінця року існуватиме кілька варіантів надання послуг: на території сервісних центрів МВС, спільно зі ЦНАПами, через фронт-офіси ЦНАПів, яким делегують функцію прийому інформації, мобільні сервісні центри МВС, що виїздять у віддалені куточки, онлайн-сервіси, зокрема отримання посвідчень поштою.

 

Необов’язковий мікрочип

 

Чип у посвідченні водія дасть змогу захистити його від підробок, кажуть у Головному сервісному центрі МВС. «Коли документ без чипа, перевірити його поверхово доволі важко, навіть поліцейські не відрізнять хорошу підробку. Встановити справжність доволі швидко можна завдяки зчитувачу. У нашому випадку це пришвидшений спосіб ідентифікації громадянина», — пояснює Криклій. Водночас запровадження чипа не є обов’язковою вимогою Директиви ЄС. До того ж це призведе до подорожчання посвідчення для громадян. «У пояснювальній записці та аналізі регулярного впливу не наведені обґрунтування такого кроку. Крім того, нічого не сказано про альтернативні способи вирішення проблеми. Так, поліцейські могли б перевіряти онлайн у реєстрі МВС дані про дійсність права на керування транспортним засобом. Необхідними для цього планшетами вони укомплектовані в достатній кількості», — зазначає Рабчинська. Криклій запевняє, що в разі запровадження чипа відповідними зчитувачами будуть забезпечені і поліцейські, і сервісні центри МВС, зокрема для зчитування внутрішнього ID-паспорта, щоб громадяни не носили роздруковану довідку про реєстрацію місця проживання.

 

Читайте також: Кібербезпека: поради сімом нянькам

 

Згаданий законопроект передбачає збільшення адмінзбору за оформлення посвідчення водія. Якщо зараз така послуга коштує 227 грн, то законопроект пропонує 0,45 розміру прожиткового мінімуму, тобто 765 грн. За словами Рабчинської, будь-які зміни вартості збору мають бути обґрунтованими. Проте пояснювальна записка до проекту МВС не містить розрахунків і мотивів, які підтверджували б потребу в такому кроці. Криклій запевняє, що зараз вартість адмінпослуг, які надають сервісні центри, не відповідає реальним витратам. «Наприклад, іспит на отримання посвідчення коштує 26 грн, із них практичний іспит — 13 грн, і це на державному транспорті, з пальним, амортизацією… Ми ж розуміємо, що це не може коштувати 13 грн. Зараз ціни на матеріали зросли, а вартість адмінпослуг не переглядалася», — каже він. МВС хоче розділити надходження від адмінпослуг, щоб кошти спрямовувалися не тільки до місцевого бюджету, а й до бюджету органу, який надає послугу, тобто самого МВС.

 

Після погодження у 26 органах законопроект МВС про імплементацію Директиви ЄС відправлять на експертизу Міністерства юстиції. За словами Криклія, висновок Мін’юсту сподіваються отримати в травні, тоді документ направлять у Кабмін, після чого він потрапить у комітети парламенту, де й враховуватимуться пропозиції та зауваження.