Суспільство

  ▪   Александер Вінніков
  ▪   Голова Представництва НАТО в Україні

Від Мадрида до Майдану

Фото: УНІАН
У липні Україна й НАТО відзначатимуть 20-ту річницю підписання Хартії про особливе партнерство, яка залишається основоположним документом, що регламентує відносини між Україною та Альянсом від 1997-го
Матеріал друкованого видання
№ 26 (502)
від 29 червня, 2017

З моменту підписання Хартії в Мадриді сталося багато змін. НАТО постійно адаптувалося до нового середовища та нових викликів. Україна пережила два Майдани, кілька переглядів зовнішньополітичного курсу, а також постраждала від акту зовнішньої агресії, який раніше було неможливо уявити.

Однак незмінною протягом останніх двох десятиріч є її позиція як однієї з найважливіших країн — партнерів НАТО, що стояла пліч-о-пліч з Альянсом практично у всіх його операціях та місіях. Наша співпраця охоплює широке коло галузей включно з реформуванням сектору безпеки та оборони, операціями з підтримання миру, плануванням на випадок надзвичайних станів цивільного характеру, соціальною адаптацією колишніх військовослужбовців, питаннями науки та довкілля, економічною безпекою, громадською дипломатією, і це невичерпний перелік.
Це підкреслює природу партнерств, що пропонує НАТО. Гнучкість форматів і цінність практичної складової допомогли багатьом партнерам стати контрибуторами, а не споживачами безпеки. Тісно співпрацюючи з Україною сьогодні, Альянс надає політичну й практичну підтримку, підкреслюючи важливість інклюзивного політичного процесу, ґрунтованого на демократичних цінностях, повазі до прав людини і верховенстві права. Це саме ті цінності, які є наріжним каменем нашої трансатлантичної безпеки вже протягом 68 років. 

Від самого початку російської агресії проти України НАТО послідовно займало чітку позицію на підтримку суверенітету й територіальної цілісності України в межах міжнародно визнаних кордонів. Тим часом політичне керівництво України, провівши у 2014–2016 роках комплексний огляд сектору безпеки та оборони, поставило перед країною мету досягти стандартів НАТО до кінця 2020-го. Це справді амбітна мета, враховуючи, що стандарти й принципи Альянсу — це не лише військові чи технічні вимоги. 

Читайте також: Яку військову допомогу лобіюють «друзі України» у США

Насамперед це стандарти демократії, належного врядування, верховенства права, дотримання прав людини та ринкової економіки. Вони також включають цивільний контроль та демократичний нагляд, мирне вирішення конфліктів, спроможність і готовність робити внесок в операції НАТО. Запровадження стандартів і принципів Альянсу потребує глибинних, системних реформ. Зрештою, такі реформи полягають у досягненні фундаментальних світоглядних змін та перегляді діяльності, у співпраці інститутів. 

Деякі з країн — членів НАТО успішно здійснили перехід від радянської до західної системи, витративши на це багато років, але ж їм не доводилося одночасно вести боротьбу й долати конфлікт на своїй території. Отже, за таких важких та унікальних обставин Україна потребує сильної політичної волі й меншого опору на всіх рівнях для успішного запровадження системних реформ. НАТО надає Україні практичну допомогу на цьому шляху, виходячи з широкого досвіду наших союзників. Ми підтримуємо Україну за допомогою різноманітних інструментів, одним із яких є Річна національна програма, що наблизить Україну до НАТО. Підтримка Альянсу ґрунтується на тих цілях реформ, які перед собою ставить сама Україна, щоб допомогти досягти їхньої сталості та незворотності.

На засіданні Комісії Україна — НАТО під час торішнього саміту у Варшаві наші глави держав та урядів затвердили Пакет комплексної допомоги Україні (ПКД), що має на меті консолідувати та розширити підтримку України з боку Альянсу, забезпечити її спроможність краще гарантувати свою безпеку й утілювати в життя необхідні реформи включно з реформуванням сектору безпеки та оборони. ПКД містить 40 цілеспрямованих заходів на підтримку України в 13 сферах. Він охоплює набагато ширше коло питань, аніж власне воєнна реформа. Це належна відповідь тим комплексним викликам, що постають перед Україною. 

Підтримка в межах ПКД надається переважно за двома напрямами: дорадча допомога та практичні програми з розбудови потенціалу й установ. Наша команда радників на сьогодні налічує 15 осіб, які акредитовані в Представництві НАТО в Україні й щодня співпрацюють із широким колом українських колег від Кабінету Міністрів до Верховної Ради, а також із неурядовими організаціями з розгорнутого спектра питань, що стосуються реформи оборони та безпеки. 

Сьогодні Україна отримує допомогу в межах низки цільових фондів, шість із яких було засновано вже після початку агресії. Згадані фонди, що працюють у таких сферах, як логістика, комунікації, кіберзахист, знешкодження вибухонебезпечних пристроїв, залишаються могутніми практичними механізмами співпраці для розбудови оперативних спроможностей і сприяння просуванню комплексних трансформацій у Збройних силах України. 

Читайте також: Адміністрація Трампа зібралася виділити Україні не менше $350 млн у 2018 році, включно з летальним озброєнням

Зокрема, сотні відкритих стандартів НАТО, найкращі практики й досвід союзників були надані Україні в межах проекту обміну знаннями. Ми допомагаємо створити центр реагування на кіберінциденти для відстеження ситуації в царині кібербезпеки. Також працюємо над запровадженням в Україні сучасної системи ситуаційної обізнаності та системи безпечних комунікацій. Робимо внесок у розвиток спроможностей країни у сфері кодифікації та стандартизації, надаючи спеціалізоване обладнання й програмне забезпечення. Допомагаємо безпечно утилізувати застаріле й небезпечне озброєння та боєприпаси.

Наш цільовий фонд із медичної реабілітації надає як інституційну, так і індивідуальну підтримку пацієнтам, особливо зосереджуючись на реабілітаційних проектах та протезуванні. Ми підтримуємо шість українських медичних реабілітаційних закладів, забезпечуючи їх сучасним обладнанням, а також організували тренінги для більше ніж 1,5 тис. медичних фахівців. Сотні поранених військовослужбовців пройшли реабілітацію під егідою згаданого фонду, з них 80 узяли участь у спортивних таборах, а четверо дістали змогу долучитися до 41-го Марафону морської піхоти США. У вересні завдяки підтримці НАТО українська команда вперше братиме участь в Іграх нескорених-2017 у Торонто. Щоб допомогти солдатам подолати наслідки бойових травм, ми посприяли в наданні психологічної реабілітації 5 тис. осіб, демобілізованим зі ЗСУ та Нацгвардії України.
Різноманітні програми з розбудови потенціалу — це ще один важливий компонент нашої діяльності. Програми з професійного розвитку, з розвитку доброчесності, програми «Удосконалення військової освіти» й «Наука заради миру та безпеки» запустили ще до початку конфлікту. Проте вони всі були суттєво розширені як частина заходів союзників, спрямованих на підтримку України, оскільки ми переконані, що професіоналізація цивільного персоналу в секторі безпеки та оборони, модернізація військової освіти, боротьба з корупцією та створення наукового потенціалу, пов’язаного з питаннями безпеки, є надзвичайно важливими в контексті загальних зусиль із реформування.

Підтримка України в реалізації Національного плану дій «Жінки, мир і безпека» (з імплементації Резолюції 1325 РБ ООН) поміж пріоритетів нашої допомоги. Це одна з Цілей партнерства в межах процесу планування та оцінки сил, на виконання якої ми підтримуємо відповідні робочі групи в Міністерстві оборони й Міністерстві внутрішніх справ. Окрім того, активно співпрацюємо з жінками на чолі реформ як у державних установах, так і в неурядових організаціях.

Читайте також: У Білому домі пояснили заміну військової допомоги для України на кредити

Україна, як і будь-яка держава — член Альянсу, сьогодні має справу з широким спектром загроз, і дуже важливо, щоб сили безпеки та оборони бездоганно працювали разом. Інакше кажучи, сектори безпеки та оборони повинні реформуватися та розвиватися паралельно. Ось чому реформу Служби безпеки України також було включено до Пакета комплексної допомоги як ключовий пріоритет. 

Наші радники брали участь у роботі Міжнародної консультативної групи спільно з Консультативною місією ЄС та кількома країнами-союзниками, надаючи допомогу СБУ в розробці концепції реформи. Її своєчасне схвалення стане ще одним кроком на шляху реалізації мети України досягти західних стандартів. Співпраця з євроатлантичною безпековою та розвідувальною спільнотою також виграє, якщо СБУ стане ефективним органом безпеки з функціями запобігання злочинності, над яким здійснюватиметься ефективний демократичний нагляд.
Альянс і надалі поглиблюватиме консультативну допомогу, надаючи Україні найкращі знання та досвід для запровадження реформ. Сьогодні наші радники підтримують українських колег у процесі розробки проекту нового закону про національну безпеку, що стане основоположним документом, який визначатиме основні особливості архітектури й процесів стратегічного планування для сектору безпеки та оборони. Разом із тим наша співпраця з Верховною Радою була суттєво посилена, щоб сприяти збільшенню ефективності застосування найкращих євроатлантичних практик цивільного контролю та демократичного нагляду.

НАТО визнає, що реформування під час конфлікту є надзвичайно складним завданням, проте агресія, яка триває нині, робить реформу ще важливішою, а швидкість її реалізації ще гострішим питанням.

Важливо, щоб імпульс реформ підтримувався і був ще інтенсивнішим. Союзники хочуть, щоб Україна стала історією успіху. Вони переконані, що суверенна, незалежна й стабільна Україна, неухильно віддана демократії та верховенству права, має першорядне значення для євроатлантичної безпеки. Успішна, сучасна, вона є також найкращою відповіддю на російську агресію.

Сьогодні Україна має унікальну можливість зміцнити свої державні інститути, верховенство права, підвищити економічну конкурентоспроможність і посилити сектор безпеки та оборони. Ось чому НАТО прагне підтримувати Україну в межах нашого Особливого партнерства, яке залишатиметься цінним для нашої спільної безпеки та стабільності. Це ключовий меседж підтримки, з яким посли Північноатлантичної ради під керівництвом генерального секретаря НАТО завітають до України за кілька тижнів — через 20 років після Мадрида.