Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Світ у 2018 Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
13 жовтня, 2014   ▪   Ольга Ворожбит   ▪   Версія для друку

Джованні Кесслер: «Боротьба з корупцією не може обмежуватися її розслідуванням»

Тиждень зустрівся із Джованні Кесслером, генеральним директором Європейського управління боротьби з шахрайством (ОЛАФ), під час його візиту до України. Розмовляли про інструменти ефективної протидії хабарництву, перспективи створення спільної міжнародної групи з антикорупційного розслідування та роль ОЛАФ у цьому процесі.
Матеріал друкованого видання
№ 40 (360)
від 2 жовтня, 2014
Джованні Кесслер: «Боротьба з корупцією не може обмежуватися її розслідуванням»

У. Т.: Цього року ви уже не вперше в Україні. Зокрема, в березні відвідували Київ разом із комісаром Штефаном Фюле. Яка мета нинішнього приїзду?

– Тодішній візит був дуже важливий як турне двох комісарів. Ми прибули до Києва, щоб відзначити величезні зусилля ЄС та Європейської комісії, спрямовані на підтримку нового українського уряду. А цього разу я приїхав сам задля зустрічей, присвячених боротьбі з корупцією. Раніше ми обмірковували, що Україна і ЄС можуть зробити разом, аби приборкати корупцію та шахрайство, зокрема коли це пов’язано з коштами, які надає Брюссель.

У. Т.: Наш президент нещодавно вніс до парламенту законопроект про створення Антикорупційного бюро. Чи співпрацюєте ви у цьому питанні?

– Про новий проект ми дуже добре поінформовані й вітаємо таку ініціативу, але вона українська, не наша. Ми не брали участі в розробці закону як ОЛАФ,хоча представництво ЄС в Україні через своїх експертів давало поради й консультації в процесі підготовки документа. Євросоюз та міжнародне співтовариство закликали Київ провести дуже конкретні заходи боротьби з корупцією. У цьому проекті ми вбачаємо дуже важливий перший крок до мети. Але мати хороший законопроект – це аж ніяк не кінець. Побачимо, що Верховна Рада вдіє з ним тепер.

У. Т.: Ви згадали, що мета вашого візиту пов’язана з коштами ЄС. Чи контролюватиме ОЛАФ використання за призначенням тих сум, котрі дає як допомогу Києву Брюссель?

– Поки що в нас немає таких повноважень. Угода про асоціацію забезпечить ОЛАФ обмежену можливість перевіряти це. У будь-якому разі така робота – національний обов’язок і національний інтерес, адже самій державі варто переконатися, що європейські гроші йдуть куди треба. Якщо цього не робити, то першим постраждає український народ. Зараз ми пропонуємо сформувати слідчу групу із представників ЄС та України. Вона буде маленька, спеціалізована, незалежна, базуватиметься у вашій країні й здійснюватиме кримінальні розслідування стосовно випадків шахрайства та корупції, пов’язаних із коштами ЄС, що сюди надходять. Нині все це на стадії пропозиції та обговорення.

мати хороший законопроект про створення Антикорупційного бюро– це аж ніяк не кінець. Побачимо, що Верховна Рада вдіє з ним тепер

Чи є в обох сторін політична воля зробити такий крок, побачимо незабаром: після парламентських виборів в Україні й після того як 1 листопада запрацює нова Єврокомісія. Ця воля має відобразитися в тексті угоди про створення такої групи. Якщо Брюссель та Київ ухвалять це рішення, ми готові заснувати орган, що складатиметься наполовину з українців, наполовину із представників ЄС і працюватиме разом із українським Антикорупційним бюро (на той час, сподіваюсь, уже створеним), але фокусуючись на справах Європейського Союзу.

Основоположна концепція створення такої групи полягає в тому, що Брюссель докладає безпрецедентних зусиль у підтримці вашої країни, тож ми повинні максимально захистити їх, бо це в інтересах і ЄС, і українського народу.

У. Т.: Вітчизняний Кабмін у спів­праці з урядами членів Євросоюзу розслідує незаконне вивезення активів режимом Януковича до країн ЄС. Чи долучається якось до цього пошуку ОЛАФ?

– Так, але не безпосередньо. Повернення незаконно вивезених активів до країни регулюється міжнародним правом, але передумовою цього процесу є наявність переконливих доказів злочину, а саме шахрайства або корупції. Потім ви мусите довести, що активи, які хочете повернути, є продуктом цього злочину, і саме тут виникає безпосередня складність. Ви не маєте реальних доказів, які пов’язували б гроші з установленим діянням. Якби ми могли долучитися до ефективних і успішних фінансових розслідувань, котрі виявили б, куди пішли кошти після цього злочину, це спростило б повернення. Створення такого спільного міжнародного органу допоможе у двох сенсах. По-перше, він спеціалізуватиметься на фінансових розслідуваннях. Тож його досвід буде корисний. По-друге, той факт, що в одному колективі з українськими слідчими працюватимуть австрійські чи італійські, різко посилить вельми слабкі наразі міжнародні зв’язки ваших правоохоронних органів. Маючи спільну групу, ми дістанемо вигоду від європейських та світових контактів, бо зможемо розібратися з випадками транснаціональної корупції. Це також посприяє нам у виявленні можливих незаконних грошових потоків, спрямованих до Європи.

Слідча група діятиме згідно з українським процесуальним правом. Окрім того, вона звітуватиме перед компетентними судовими органами в Україні, тож її робота не буде порушенням національного законодавства. Традиційним інструментом розслідування, який ми здатні привнести, є експертна думка. Звичайно, фахівці ОЛАФ, котрі можуть бути в цій команді, вже спеціалізуються на зіставленні європейських витрат, коштів та кредитів і обізнані з аналізом грошових потоків та виявленням підозрілих сигналів. Україна, ймовірно, не має таких експертів, які напрацювали б, зокрема, досвід щодо коштів ЄС. А ще, коли деякі розслідування необхідно буде здійснити в країнах Євросоюзу, ми можемо розраховувати на співпрацю із правоохоронними органами будь-якої держави.

У. Т.: Україна має великі проблеми з корупцією. Які механізми варто застосовувати, щоб долати це зло ще на етапі його зародження?

– Є кілька кроків. Загалом окрім незалежного розслідування вам потрібне розуміння людей на всіх рівнях: якщо вони вдаються до корупції, їх можуть викрити й тоді їхня належність до котроїсь політичної партії чи державного органу не матиме ніякісінького значення. Це не завадить покарати їх, коли будуть докази, що вони скоїли злочин. Тож незалежне розслідування є першим пунктом. Проте комплексна боротьба з корупцією не може обмежуватися поодинокими випадками її викриття, потрібна всеохопна стратегія. Вам слід почати із запобігання цьому явищу. Ви повинні мати хороше, прозоре управління й добре законодавство, наприклад про тендери, яке ускладнювало б вплив на них і полегшувало виявлення випадків хабарництва. Ще один пріоритет – краща освіта, проведення спеціальних кампаній. Потрібна культура прозорості. Стратегія антикорупційної боротьби складається з кількох заходів та кроків, особливо коли корупція системна, тож незалежне розслідування невід’ємна, але не єдиною частиною цього процесу.




Матеріали за темою:

Теги
Реклама
Останні публікації згорнути
  • Foreign Policy досліджує, за що закрили російське диппредставництво у Сан-Франциско.The Guardian звертає увагу на небезпеку від російських військових кораблів для інтернет-кабелів між США та Європою
    18 грудня, Юрій Лапаєв
  • Як Росія перетворюється з основного ринку збуту українських товарів на головного суперника в агросекторі
    18 грудня, Олександр Крамар
  • Москва активно використовує право вето в Радбезі ООН. Що це говорить про її позиції на міжнародній арені
    18 грудня, Олександр Костриба
  • Як відбувається інтеграція України у сфері культури після Угоди про асоціацію з ЄС, які програми підтримують європейці на рівні грантів і як змінюються підходи нашої держави в управлінні культурою. Ці питання стали предметом дискусії на міжнародній конференції “Культурні відносини України та ЄС: перші досягнення”.
    18 грудня, Наталя Петринська
  • Із змінами літом 2014 року у моєму житті відбулася ще одна зміна, яку можна було б передбачити, але до якої теж треба було звикати. З мого життя зникла культурна складова, яка, як виявилося, була важливою частиною моєї довоєнної реальності. Хоча, чого дивуватися, – змін було безліч: зникла робота, поїхали з міста майже всі друзі, змінився режим мого життя, звички, щезли плани… Але зникнення культурної складової мого життя турбувало мене ще тривалий час, бо, як виявилося, звикнути до порожнечі у цій сфері життя було не так просто.
    18 грудня, Вікторія Малишева
  • Перша фаза переговорів про вихід Великої Британії з ЄС виявилася важкою. Але друга ще й не почалася
    17 грудня, The Economist
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2017 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS

Матеріали, позначені як "Новини компаній" розміщуються на правах реклами. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено.