▪   Олександра Киричук

Китайське диво

Кадр із фільму
Соціально-фантастична драма Цзя Чжанке про роль чудес у житті Піднебесної
Матеріал друкованого видання
№ 16 (129)
від 23 квітня, 2010

Китайська Народна Республіка – найбільша в світі країна за чисельністю населення та друга за темпами економічного зростання. Китай є світовим лідером із обсягів експорту, з виробництва автомобілів, із протяжності високошвидкісних залізничних шляхів, із кількості інтернет-користувачів. Ця країна є головним кредитором Сполучених Штатів. Піднебесна також претендує на лідерство в освоєнні космосу й щороку збільшує військовий бюджет. Хоча швидкі темпи економічного зростання республіки призвели до постійного енергетичного голоду. Тому найбільшу в світі електростанцію теж збудували в Китаї. Це дамба під назвою «Три ущелини», розташована на річці Янцзи. Для її будівництва затопили територію обсягом у 630 км2. Зокрема й Фенцзе – містечко з двохтисячолітньою історією. З затоплених територій переселено мільйон двісті тисяч людей. Поміж яких – герої фільму «Натюрморт» (Sanxia haoren).

Ця драма китайського режисера Цзя Чжанке на Венеційському фестивалі 2006 року отримала «Золотого Лева», однак лише тепер дісталася до українських кінотеатрів. Її сюжет складається з двох любовних ліній, які хоч і подібні, але не пов’язані між собою нічим, окрім місця – містечка Фенцзе, куди двоє незнайомих людей, медсестра та шахтар, приїжджають шукати своїх чоловіка та дружину. Їх пошуки тривають паралельно, так і не перетинаючись. Проте ці зворушливі особисті історії є радше формальним прийомом – емоційною канвою, на яку режисер нанизує документацію меланхолійних пейзажів майже зниклого міста та буденного життя його мешканців. Насправді «Натюрморт» – це мікроісторія так званого китайського дива. Лінза цифрової камери Цзя Чжанке функціонує як збільшувальна оптика, крізь яку відомі нам із медіа чудеса економічного зростання Піднебесної можна роздивитися зблизька – на рівні повсякдення пересічних людей. Щоправда, очікувана всіма дивовижність китайської дійсності за такого відстороненого наближення кудись безслідно зникає. Очевидно, саме це розчарування й покликані відшкодувати глядачеві несподівані елементи фантастики.

«Натюрморт». У кінотеатрах України з 15 квітня