▪   Наталія Гейчук

Вогнем і м’ячем

Якими видовищами «годуватимуть» виборців майбутні кандидати в президенти
Матеріал друкованого видання
№ 32 (93)
від 7 серпня, 2009

 

 
 
Обіцянка підвищити заробітні платні та пенсії давно вже стала золотим ключиком, за допомогою якого політики відмикали серця виборців. Проте в нинішні кризові часи скористатися ним буде важче. Скільки б не блокували депутати від Партії регіонів парламентську трибуну з вимогою прийняти закон про підвищення соціальних стандартів, гроші в бюджеті на це навряд чи найближчим часом знайдуться. Тому майбутнім учасникам перегонів доведеться, певно, приділити формі своїх кампаній не менше уваги, ніж змісту.
 
Свіжий приклад: не уникла схожості з виборчим шоу зустріч Юлії Тимошенко з вкладниками Родовід Банку, що відбулася, до речі, в тому ж виставковому павільйоні, де зо два тижні тому святкували 10-річчя створення партії «Батьківщина». Цього понеділка «шоу» тривало – вже у вигляді натовпів біля відділень ­Родовід Банку, які почали, як і обіцяла прем’єрка, видавати людям депозити.
 
Утім, фахівці зауважують: відсутність конкретних позитивних результатів діяльності того чи іншого політика здатна зіпсувати враження від найяскравішого влаштованого ним видовища…
 
Стандартний передвиборчий шоу-набір кандидата включає: партійний з’їзд, де відбувається висування в кандидати; турне регіонами з організацією зустрічей, мітингів, концертів тощо; виступи в ЗМІ та участь у теледебатах.
 
Партійні з’їзди є швидше формальністю: якщо організатори не видумають чогось на кшталт приходу кількох тисяч делегатів у білих футболках, як це було на з’їзді БЮТ 2007 року, подія пройде майже непоміченою. До Америки, де з’їзди тривають кілька днів і перетворюються на національне свято, нам ще далеко.
 
Передвиборчі тури регіонами фактично вже розпочато. Криза зробила спонсорів біднішими, й кандидати, вочевидь, будуть змушені за­ощаджувати на гучних концертах – саме ця стаття видатків, за оцінками експертів, з’їдає 30% виборчого бюджету. Проведення масових мітингів ускладнить погода, адже активна фаза кампанії припаде на листопад–грудень. А в січні й поготів буде сутужно: витягти співгромадян з-за святкових столів можна буде хіба що на якесь видовищне дійство.
 
За даними опитувань, більшість українців очікують приходу до влади «сильної руки», тому претендентам потрібно буде демонструвати мужність, силу й гарну фізичну підготовку, щоб переконати в здатності вивести країну з кризи рекордними темпами. Вони намагатимуться стати ближчими до співгромадян, демонструючи, що шанують традиції, поважають батьків і з любов’ю виховують дітей та онуків. Ходитимуть у вишиванках, співатимуть українських пісень і, можливо, навіть відмовляться від появи на публіці в занадто дорогих костюмах та прикрасах. Аби тільки вирок виборця не виявився за Станіславським: «Не вірю!..»

 

 
 
ВИДОВИЩА ЗАМІСТЬ ХЛІБА 
 
Тиждень проаналізував здібності майбутніх кандидатів, їхній попередній досвід як «шоуменів», а також розробив для них кілька рекомендацій: у кожному жарті, як кажуть, лише частка жарту…
 
Віктор Ющенко
Зимова виборча кампанія – подарунок для президента. Йому є що показати: Віктор Ющенко кожної зими катається на лижах, іноді в товаристві грузинського колеги й друга Михаіла Саакашвілі, а також щороку пірнає в ополонку на Водохрещу.
 
Не цурається глава держави спілкування й з іншими стихіями. Охоче очищається вогнем у Купальську ніч і вправно бореться з ним під час лісових пожеж.
 
Систематично організовує толоки для впорядкування території «Мистецького Арсеналу» й газонів біля президентського Секретаріату. Справжнім захопленням є висаджування калини – загальна кількість посаджених кущів уже перевищила 2,5 тис. Навіть у липні саджає, коли приїздить хтось поважний – такий, як віце-президент США Байден.
 
За кермом трактора президент допомагав сіяти озиму пшеницю на Черкащині. Випробовував також маневрені можливості танка та винищувача.
 
Рекомендації: З огляду на гарну спортивну підготовку та схильність до символізму Віктор Андрійович може ще стрибнути з парашутом. Кандидат, що спускається з неба, – це дуже видовищно й символічно
 
Юлія Тимошенко
Бігає по 10 км зранку, щоправда, фотосесії в спортивному костюмі ще не було, але ніколи не пізно зробити. Очоливши Кабмін у 2005 році, ризикнула стати на ковзани й вивела найсміливіших міністрів на ковзанку.
 
Наважилася спуститися до шахти й провела там близько двох годин, після чого порадила міністрам робити те саме щотижня для профілактики забудькуватості щодо боргу працівникам галузі.
 
Коли прем’єр змінює традиційну зачіску, весь політикум завмирає в очікуванні надзвичайних подій. Як відбувається розплітання коси, телеглядачі вже бачили, можливо, побачать і зворотній процес.
 
Охоче ділиться зі співгромадянами родинними радощами. Восени 2005 року гучно видала заміж єдину доньку. Про подію навіть зарубіжні ЗМІ написали, а для самої Тимошенко весілля стало чудовою нагодою для ефектної появи на публіці після місячного мовчання з часу відставки з прем’єр­ської посади.
 
Рекомендації: Зважаючи на схильність до ризику й різного роду експериментів, Юлії Володимирівні варто взяти участь у шоу «Танці з зірками». Коли прем’єр з’явиться на екрані у відвертій сукні й почне танцювати румбу чи сальсу, до телевізорів прилипнуть навіть чоловіки, зазвичай байдужі до подібних програм. Жодні теледебати не матимуть такого успіху
 
Володимир Литвин
Двічі на тиждень грає у футбол і власним прикладом заохочує молодь до спорту. Щодня ­плаває в басейні, але до створення умов для розвит­ку плавання в країні рук поки що не доклав.
 
Єдиний із політиків вищого ешелону, хто особисто, хоч і в супроводі численної охорони, купує книжки на столичній «Петрівці».
 
Минулого літа був помічений за кермом комбайна, а цього року вже випробовував танк віт­чизняного виробництва й почувався в ньому не гірше, ніж у парламентський президії. А ще академік Литвин уміє доїти корів та поратися по господарству.
 
Рекомендації: Щоб довести, що країні справді «потрібен Литвин», спікерові варто тимчасово стати, скажімо, працівником гарячого цеху на металургійному виробництві. Політик не лише набуде нового досвіду, а й зможе довести свою спроможність створювати реальні цінності
 
Арсеній Яценюк
Хвалився, що спокійно тисне штангу в 80 кіло. Чекати фото- й відеодоказів, мабуть, доведеться недовго.
 
Минулого Нового року привозив до Києва Йоулупуккі – «справжнього» Діда Мороза з Лапландії. Дітям сподобалося, хоча дорослі українські політики, вочевидь, здебільшого співпрацюють зі Святим Миколаєм.
Нещодавно допомагав аграріям Кіровоградщини збирати врожай, вправно керуючи комбайном. Прогнозуємо, що кандидат не уникне майстер-класу з доїння корів та копання картоплі, через який пройшли старші за віком лідери опитувань громадської думки.
 
Рекомендації: Спробувати відійти від камуфляжно-фронтової риторики, принаймні в святкові новорічні дні. Можна зібрати групу співочих соратників і поколядувати перед Різдвом, а зібрані кошти роздати як різдвяні подарунки співгромадянам. На підкуп виборців буде зовсім не схоже
 
Віктор Янукович
Грає у великий теніс та гольф – саме час організувати якийсь турнір, наприклад, із іншими претендентами на президентську посаду.
 
Регулярно відвідує церкви та храми, важливі політичні рішення приймає зазвичай лише після цього. Під час візиту на Донеччину Московського Патріарха Кирила Янукович ходив за ним по п’ятах, напевне, в очікуванні благословення на президентство.
 
Іноді користується послугами громадського транспорту – напередодні позачергових парламентських виборів відкривав тролейбусну лінію в Керчі, поїздкою залишився задоволений.
 
Загалом під час проведення масових заходів із лідером Регіонів постійно трапляються прикрі казуси, завдяки чому ці події, власне, й запам’ятовуються: українці дізнаються про поетесу Анну Ахметову, стають свідками замаху на життя яйцем і отримують можливість оцінити спів дружини головного регіонала.
 
Рекомендації: На відміну від інших майбутніх кандидатів, Віктор Федорович ще не демонстрував свої здібності водія, тож варто взимку сісти за кермо снігозбиральної машини після снігопаду, який, зазвичай, застає комунальні служби зненацька. Майже мільйон столичних автомобілістів і вдвічі більше киян, що користуються наземним транспортом, безумовно, оцінять намагання кандидата поліпшити їхнє життя ще до виборів.
 
Сергій Тігіпко
Має чудову спортивну форму, яку нещодавно продемонстрував в Одесі – бігав узбережжям, підтягувався й відтискався на спортмайданчику.
 
Хвалився, що вміє чудово готувати все, окрім супу, й робить це з задоволенням.
 
Не байдужий до бджіл. Дід та батько були професійними бджолярами й залишили в спадок пасіку, щоправда, зараз Тігіпко особисто нею не займається, але мед їсть свій. Дивно, що нікого ще не частував – скоро Спас, потрібно терміново це виправити.
 
Рекомендації: Зважаючи на кулінарний талант та заявлену ставку на жіночий електорат, Сергій Леонідович може взяти участь у кулінарному телешоу на будь-якому з рейтингових каналів

[1473]

ПОКАЗОВІ ВИСТУПИ

Хочуть вітчизняні політики того чи не хочуть, але надбанням громадськості стають подробиці навіть їхніх сімейних свят...
 
Перший пішов угору
 
18 червня Віктор Ющенко здійснив традиційне сходження на Говерлу. Проте головним було не чергове підкорення вершини, а слова Ющенка, що  прозвучали біля її підніжжя: «Я йду в президенти!» Двічі він починав виборчі кампанії з Говерли (парламентську 2002‑го року та президентську 2004‑го) й двічі здобував перемогу. Чи допоможе цей ритуал утретє? Наразі питання риторичне.
 
Кандидат на дроті
 
1 серпня стартував проект «Пряма лінія Сергія Тігіпка», за допомогою якого громадяни матимуть змогу поставити претендентові запитання телефоном або через інтернет. Відповіді обіцяють публікувати в пресі та на сайті. Будемо споді­ватися, що, на відміну від схожої акції, яку проводили для президента Віктора Ющенка, найбільш гострі й актуальні запитання по дорозі до відповідача не загубляться.
 
Футбол – це не тільки гра
 
Наприкінці червня в Рівному футбольна команда Володимира Литвина зіграла зі збірною Здолбунівського району. Команда спікера перемогла молоде покоління футболістів із рахунком 6:5. Задоволення від влаштованого дійства отримали всі. Наочна агітація за здоровий спосіб життя й заохочення молоді до спортивних занять – гарна мета. Оскільки спікер парламенту грає у футбол двічі на тиждень, до виборів побігати з ним на одному майданчику встигнуть майже 50 команд із різних куточків країни. 
 
 
Банк-шоу
 
31 липня Юлія Тимошенко зустрілася зі вкладниками «Родовід банку», в який держава увійшла як основний власник. За даними уряду, на зустріч прийшло близько 15 тис. вкладників, стурбованих подальшою долею своїх коштів. Присутні отримали не лише заспокійливе у вигляді обіцянок, що з понеділка гроші можна буде вільно зняти, а й додаткову інформацію, як воно буде, коли президентом оберуть Тимошенко: злочинні схеми банкрутства банків розкриють, винних покарають, гривню стабілізують. Залишилося тільки зробити «правильний» вибір. Із наступного тижня прем’єр пообіцяла зайнятися «Укрпромбанком» і банком «Надра», отже, шоу триватиме.
 
Весільний бум
 
Син Віктора Ющенка Андрій днями одружився, весілля планують зіграти згодом. Син Віктора Януковича також планує найближчим часом узяти шлюб. Гучних церемоній діти політиків поки не обіцяють, проте ще можуть передумати. Тим часом у комуністичному таборі активно готуються до одруження свого лідера Петра Симоненка. Схоже, якщо вже так збіглися обставини, час влаштовувати конкурс на найкраще передвиборче весілля. Політикам, серед родичів яких немає наречених, можна порадити публічно позмагатися в оригінальності подарунків і привітань конкурентам
 
ВІД РЕПУ ДА СУПЕРНЯНІ
 
Західні політики теж вдаються у своїх виборчих кампаніях до шоу, які відрізняються хіба що професійнішою організацією
 
 
Обама-репер
 
Під час президентської кампанії в США Барак Обама взяв участь у записі нового альбому «Ренесанс» хіп-хопера Q-Tip’а. Джонатан Девіс на прізвисько Q-Tip є читачем так званого прото-репу – музики найкримінальнішого району Нью-Йорка, не дуже відомої широкому загалу. Талант Обами вимовляти речитатив журналісти помітили ще на старті кампанії – й кандидат знайшов можливість вдало його реалізувати. Він намагався заручитися підтримкою всіх соціальних груп і національних громад країни, й запис пісні в тандемі з популярним у жителів бідних районів співаком, безумовно, додав йому голосів. А залучення до агітаційної кампанії Обами відомої телеведучої Опри Уінфрі, за оцінками експертів, підвищило його рейтинг на 15%
 
Запросили няню
 
У Німеччині восени відбудуться вибори до Бундестагу, й партії зараз завзято змагаються за увагу й голоси виборців. Соціал-демократична партія запросила взяти участь у агітаційній кампанії відому телеведучу реаліті-шоу «Суперняня» Катаріне Заальфранк – професійного педагога й психолога, яка вже 5 років допомагає неблагополучним сім’ям. Катаріне Заальфранк як обличчя соціальної кампанії СДП відвідуватиме школи, дитячі садки, зустрінеться зі вчителями й батьками. Журналісти вдосталь покепкували з приводу рівня агітатора, а самій телеведучій довелося переконувати, що вести політичну агітацію в школах вона не збирається. Німеччина – не Америка, залучення до лав агітаторів телеведучих там не сприймают
 
Бабусин онук
 
Син нинішнього президента Франції Жан Саркозі, який лише починає політичну кар’єру, в березні 2008-го в межах передвиборчої кампанії в південному окрузі паризького передмістя Нейі-сюр-Сен вирішив навідатися до своєї бабусі. Захопивши з собою представників ЗМІ. Бабуся живе в будинку для старих, і Саркозі-молодший мав можливість не лише випробувати свої ораторські здібності перед літніми людьми, але й «обкатати» власну соціальну програму
 
Не дотягнув до рекорду
 
Інший претендент на посаду президента Америки, 74-річний незалежний кандидат Ральф Недер намагався встановити рекорд із публічних виступів. Він заявив, що за день виступив у 21 місці штату Массачусетс, загальна тривалість промов, за його підрахунками, склала 255 хвилин, і цього, мовляв, достатньо, щоб занести його прізвище до Книги рекордів Гіннеса. Представники видання пізніше оголосили перелік вимог до претендента на нове досягнення в галузі ораторської витривалості: за день оратор повинен виступати не менше 150 хвилин, кожна промова мусить тривати не менше 10 хвилин, а аудиторія – складати не менше 10 осіб. Із виконанням останньої умови в Недера виникли проблеми
 
Похід у народ
 
Під час президентських виборів у Франції кандидат від соціалістів Сеголен Руаяль відвідала Кліші-су-Буа – бідне передмістя Парижа, з якого восени 2005 року почалися масові молодіжні заворушення у Франції. Вона зустрілася з батьками двох юнаків африканського походження, чия загибель спровокувала безлад, і навіть поклала квіти до трансформаторної будки, де підлітків, яких переслідувала поліція, вбило струмом. Акція мала на меті здобути прихильність іммігрантів, чия політична активність після подій 2005 року значно зросла. Були всі підстави очікувати, що голоси некорінних французів на виборах можуть стати вирышальними.
 
«Зміни не повинні робити з політика блазня»
Виборця не слід перегодовувати враженнями, вважає соціальний психолог Лідія Смола
 
У.Т.: Чому для кандидатів настільки важливий «візуальний ряд»?
 
– Більшість громадян сприймають владу швидше емоційно, аніж раціонально. Влаштовуючи шоу, політики прагнуть створити спільну з суспільством систему почуттів, продемонструвати близькість із великою групою людей: «Я такий як ви, а разом ми – сила».
 
Вага політика сьогодні значною мірою визначається його інформаційним статусом у комунікаційних потоках. Для створення певного образу використовують не лише вербальну інформацію. З’являються літаки, комбайни, якими керує політик, інші театралізовані видовища. Спрацьовує принцип «краще я шокую чимось, аніж про мене не згадуватимуть».
 
У.Т.: Зважаючи на кризові часи, які свої якості кандидатам варто підкреслювати? Чим зараз можна прихилити виборців, а чим – відштовхнути?
 
– Відповідь на ці запитання – один із ключів до перемоги на виборах... Що завжди відчуває виборець, так це фальш.
 
Слід уникати не демонстрації певних якостей, а передозування інформації в комунікаціях, бо спрацює ефект бумеранга й захисні психологічні механізми. Політика – це певне гральне поле. Цей простір витканий із випусків телевізійних новин, політичних шоу, газетних статей. Сучасний телеглядач, перегодований інформацією, здатний повстати проти «телекратії» та політиків, які вона нав’язує: спочатку він їх тихо, мовчки ненавидить, потім відмовляє їм у довірі під час соцопитувань, у результаті голосує проти них.
 
У.Т.: До якої межі кандидатам варто «розкриватися»?
 
– У період перебудови на телебаченні показали цикл передач-сповідей політиків, які викликали неоднозначну, переважно негативну реакцію в населення. Тому розкривати темні закутки власної душі кандидатам усе ж не варто, навіть якщо вони прагнуть продемонструвати повну відкритість.
 
Образно кажучи, душу треба залишити Богові, а виборцю слід показати свій варіант раю. Чим чіткішими будуть його контури, чим зрозумілішими для виборця будуть інструменти його побудови, тим адекватнішою стане його реакція.
 
У.Т.: Чи варто політикові зі стажем, образ якого в свідомості виборця вже чітко сформувався, експериментувати, демонструючи невідомі до цього часу «таланти»?
 
– Зміни можливі й часто необхідні, проте вони не мають руйнувати цілісний образ і робити з ­по­літика блазня. Зміни не повин­ні викликати відторгнення. До прикладу, в Росії виборці свого часу негативно сприйняли косметичне коригування обличчя Григорія Явлінського, однак перетворення Юлії Тимошенко на блондинку з косою знайшло підтримку в українців.
 
Найголовніше – не нові таланти: політик повинен досягти на час виборів якихось відчутних результатів і при цьому демонструвати здатність досягнути більшого за більших владних повноважень. Відсутність таких характеристик робить здебільшого непривабливим для виборців навіть найяскравіший образ. Згадайте: кандидата в президенти Віктора Ющенка у 2004-му році позиціонували як «прем’єр-міністра, який виплатив велику заборгованість по зарплаті», а яскраві шоу «Озимого покоління» були сприйняті індиферентно…