Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи
4 липня, 2013   ▪   Андрій Скумін   ▪   Версія для друку

Сєверодонецьк-2? Адмінреформа регіоналів може обернутись сепаратизмом

Влада готує реформу місцевого самоврядування, що може бути використана для виведення низки регіонів із-під контролю центральної влади в разі її втрати регіоналами
Матеріал друкованого видання
№ 25 (293)
від 26 червня, 2013
Сєверодонецьк-2? Адмінреформа регіоналів може обернутись сепаратизмом

Ще у квітні поточного року уряд Азарова – Арбузова підготував проект указу президента «Про затвердження Концепції реформуван­­ня місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні» (далі – Концепція). На перший погляд, автори документа абсолютно правильно визначили проблему. Зміни в системі місцевого управління справ­­ді дав­­но назріли. Тиждень також уже не раз звертав увагу на те, що сучасна система територіальної організації абсолютно неефективна. У Концепції констатується нездатність більшості територіальних громад до ефективного господарського життя: з майже 12 тис. більш як у половині чисельність мешканців не перевищує 3 тис. осіб, із них 4,8 тис. мають населення менше ніж 1 тис. У переважній частині відсутні виконавчі органи місцевих рад, бюджетні установи, комунальні підприємства тощо. Як наслідок – органи самоврядування таких громад фактично не можуть здійснювати надані їм законом повноваження. Дотаційність 5,4 тис. місцевих бюджетів становить понад 70%, 483 – узагалі 90%.

Регіони – регіоналам

Аналіз Концепції реформування місцевого самоврядування засвідчує, що на другому етапі реформи (2015–2020 роки) передбачаєть­­ся закладення «конституційної осно­­ви утворення виконавчих органів обласних та районних рад і розмежування повноважень між ними та відповідними місцевими державними адміністраціями». Статус останніх (районних та обласних, Київської і Севастопольської міських), які підпорядковуватимуться президентові й Кабміну, пропонується визначати «повноваженнями контролю за законністю актів органів місцевого самоврядування на відповідній території».

В Україні ця ідея не нова. Така система в нас існувала на початку 1990-х, її Партія регіонів пропагувала у своїй програмі ще 2003 року, ця сама ідея мала стати складовою другого етапу політичної реформи 2004-го. Замінити державні адміністрації на виконкоми обласних і районних рад Віктор Янукович обіцяв це ще 2007-го, перебуваючи в опозиції. Але в ПР згадали про ідею виконкомів лише тепер, із наближенням 2015 року.

Схоже, саме з упровадженням Концепції реформування місцевого самоврядування та тери­­торіальної організації влади в Україні пов’язаний один із варіантів перестрахування команди Януковича від програшу на президентських виборах. Адже виконком ради – це потужний інститут регіональної влади, що розпоряджається бюджетними коштами, матеріальними та фінансовими ресурсами. Але головне – це виконавчий інструмент ради. Будь-які найабсурдніші, часто незаконні її рішення матимуть механізм реалізації. Сьогодні ці функції виконує місцева державна адміністрація (МДА), голову якої призначає і звільняє президент. Тому очільник МДА завжди є певним стримувальним інструментом у руках центральної влади проти виявів місцевого сепаратизму. А якщо його призначатиме обласна чи районна рада, голова виконкому на Київ особливо не зважатиме.

У політичному плані алгоритм реалізації ідеї з виконкомами рад може бути від поміркованого (фактична широка автономія) аж до вкрай радикального. Наприклад, у разі програ­­шу на президентських виборах (чи то 2015-го, чи то 2020-го, на що, зважаючи на крайні терміни реалізації реформи, можуть розраховувати регіонали) низка регіональних рад Сходу та Півдня України разом зі своїми виконкомами приймають рішення про припинення перерахування кош­­тів до державного бюджету, про перепідпорядкування собі територіальних органів МВС, СБУ тощо й де-факто виходять із-під контролю центральної влади. Якби це зробили ради, які не мають механізму виконання своїх рішень, такі ініціативи бу­ло б значно простіше заблокувати і нейтралізувати. Коли ж є механізм реалізації рішень рад через органи загальної компетенції (якими будуть їхні виконкоми), впливати центральній владі на місцеву буде значно важче.

У загальну логіку підготов­­ки до децентралізації країни в разі втрати нинішнім режимом вла­­ди після уважнішого розгляду вписується й указ Вік­тора Януковича від 24 трав­­ня 2013 року «Про заходи щодо забезпечення здійснення місцевими державними адміністраціями виконавчої влади на відповідній території». У ньому пропонується посилити роль місцевих держадміністрацій у «координації діяльності» територіальних органів міністерств, державних агентств то­що. Зокрема, передбачається обов’язкове погодження головами МДА всіх кадрових рішень територіальних органів центра­­льних органів виконавчої влади. На перший пог­ляд, іде­ться про централізацію влади, однак саме в руках місцевих держадміністрацій. Але у випадку передання їхніх функцій виконкомам це  здатне полегшити перехід відповідних функцій до місцевих рад, контрольованих «правильною» партією.

Тобто схоже, що в оточенні Януковича готуються не тільки до плану «А» – продовження своєї влади в країні після 2015-го, а до й плану «Б» – «запасний аеродром» на випадок програшу в президентській кампанії. У такому разі зазначена «реформа» місцевого самоврядування може стати такою собі модифікацією «конституційної реформи 2004 року», покликаною як мінімум різко обмежити майбутні повноваження центральної влади й водночас зберегти контроль у своїх вотчинах.

Севастополь – Росії?

Виходячи з Концепції, Україна ризикує ще й Севастополем, оскільки відповідно до документа виконавчий орган міської ради як регіональної планується створити і в цьому місті, де дислокується іноземна військова база – ЧФ РФ. Зараз у Севастопольській міськраді 50 представників ПР, 8 – «Російського блоку», 7 – КПУ, 3 – ПСПУ Наталії Вітренко, по 3 депутати представляють «Сильну Україну» і «Народну партію». Майже у пов­ному складі вона декларує проросійські позиції. Але на сьогодні виконавча вла­­да там належить міській і районним державним адміністраціям, голів яких призначає та звільняє президент України за поданням Кабміну. У разі ж створення виконкому Севастопольської міськради, склад яко­­го затверджуватимуть її відверто антиукраїнські депутати, Київ втрачає реальний контроль над ситуацією в місті. А в МДА залишиться лише конт­рольна функція за діяльністю самоврядних органів, і во­на буде безсилою, якщо виконком Севастопольської міськради ухвалить сепаратистські рішення. Фактично після 2015 року ми можемо отримати в Севастополі придністровську модель 12-річної давності: проросійська виконавча влада разом із командуванням ЧФ РФ дуже нагадує проросійський виконком Тираспольської міськради на чолі з Ігорем Смірновим і 14-ту російську армію під командуванням генерала Алєксандра Лєбєдя у 1992-му. Тобто, вирішуючи стратегічне завдання – збереження влади хоча б на своєму рідному Донбасі, регіонали (свідомо чи несвідомо – то вже інше питан­­ня) паралельно створюють можливості, щоб скористатися «перевагами» децентралізації для Москви та проросійських сил в Україні, які не приховують своєї зацікавленості у «федералізації» нашої держави та виведенні з-під контролю Києва низки стратегічних регіонів, як-от Севастополь.


Матеріали за темою:

--> --> -->
Реклама
Новини за темою
Останні публікації згорнути
  • Скільки регіональних осередків має кожна парламентська партія? В яких регіонах найбільше партійних представництв, та яка партія має найбільшу мережу? Відповіді на ці питання шукала Громадянська мережа ОПОРА. Аналіз ґрунтується на інформації, яка була надана на запит до Міністерства юстиції України щодо всіх зареєстрованих в Україні структурних осередків шести парламентських політичних партій, які мають свої фракції у Верховній Раді («Блок Петра Порошенка», «Народний фронт», «Опозиційний блок», Об’єднання «Самопоміч», Радикальна партія Олега Ляшка, Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»).
    30 травня,
  • Протягом тижня західні ЗМІ писали про політичну кар'єру Савченко, повернення викрадених активів, призначення Андерса Фог Расмуссена радником Порошенка та напади на журналістів в Україні
    30 травня,
  • У Франції є прошарок політиків, які демонструють якщо не прихильність до України, то бодай стійкість супроти московських впливів. Із ними можна й треба співпрацювати, принаймні ситуативно
    30 травня, Алла Лазарева
  • Пострадянська автократія намагається перетворити чорне золото на модерність
    29 травня, The Economist
  • За перипетіями Великодня і травневих свят залишилася майже непоміченою одна не менш знакова подія, яку оминули увагою вітчизняні ЗМІ. 6 травня Арсєній Павлов, відомий більшості під позивним Моторола, лідер батальйону «Спарта», що стратив 15 наших бійців в аеропорту, отримав ключі від квартири в самісінькому центрі Донецька у висотній новобудові.
    29 травня, Станіслав Васін
  • Деякі західні оглядачі останнім часом порушують питання про те, чи є Туреччині місце в НАТО і чи надійний вона партнер для Альянсу. Скептики в країні (особливо наближені до влади) також аналізують вигоди від союзництва, яке триває десятки років, та обстоюють більш незалежний підхід до зовнішніх відносин. Утім, останні події показують: сторони потрібні одна одній у контексті масштабних глобальних викликів, щоб успішно пройти період неспокою.
    29 травня, Пінар Севінчлідір
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
работа Харьков оптимизатор любовный гороскоп на год Жеральдин Пайя http://avtosale.ua/
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено