Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
25 грудня, 2012   ▪   Андрій Скумін   ▪   Версія для друку

Міністерство доходів і зборів: 70-тисячна армія митарів

Черговими змінами до розподілу повноважень між окремими відомствами Янукович підтвердив, що не має стратегії адміністративної реформи і прикривається нею для регулярного переділу державних посад під «потрібних людей».
Міністерство доходів і зборів: 70-тисячна армія митарів

24 грудня 2012 року Віктор Янукович указом «Про деякі заходи з оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» провів суттєві зміни в системі центральних органів виконавчої влади. Зокрема, створені два нові міністерства (доходів і зборів, і промислової політики) і трансформовано МНС у Державну службу під керівництвом міністра оборони.

Найбільшу увагу природно привернуло створення Міністерства доходів і зборів України, яке має стати ключовим інструментом наповнення держбюджету. У коментарях нового кроку глави держави часто наголошують на політичних аспектах, а саме – на посиленні позицій «Сім’ї». Проте є і більш системний наслідок нового витка «реорганізацій». Створення нової урядової установи з таким рівнем відповідальності формує нову політико-адміністративну реальність в системі виконавчої влади.

По-перше, від часу відновлення незалежності України вперше керівник податкового органу входитиме до складу КМУ (ані голова Держмитслужби, ані очільник Податкової членами уряду не були). По-друге, указом пропонується об’єднати гігантів з армією територіальних органів. Так, гранична чисельність працівників територіальних органів Державної податкової служби нині становить 54 366 осіб (що є одним із найвищих показників серед органів влади в Україні), а територіальних органів Державної митної служби – 15 084 працівники. Сюди також додамо майже 1,8 тис. людей, які працюють у центральних апаратах цих органів. Для порівняння: на посадах держслужбовців у всіх місцевих державних адміністраціях (в обласних, Київській, Севастопольських міських та районних) загалом несуть службу приблизно стільки ж, скільки в відтепер налічуватиметься у новоствореному міністерстві, – близько 70 тис. посадовців.

По-третє, цей документ суттєво послаблює статус міністра фінансів України, оскільки саме через останнього до цього здійснювалася координація і спрямування податкової та митної служб. «Координація і спрямування» – не фігура мови, а перелік доволі значних організаційних повноважень. Приміром, зі створенням нового Міністерства доходів і зборів міністр фінансів втрачає такі повноваження: 1) погодження та подання на розгляд Кабміну розроблених службами проектів законів і підзаконних актів, тобто можливість впливати на ініціативи податкових органів, які потребували його візи; 2) затвердження планів роботи ДПС і ДМС; 3) погодження всіх кадрових призначень і звільнень на посади керівників і їхніх заступників у територіальних (регіональних) органах податкової та митної служб, керівників і заступників керівників структурних підрозділів апаратів ДПС і ДМС; 4) погодження структури служб; 5) видання обов'язкових до виконання службами наказів і доручень з питань спрямування та координації їхньої діяльності тощо.

Читайте також: Повний склад нового уряду: група Фірташа, «Сім’я» та донецька «гвардія»

Створення нового міністерства, яке отримає контроль над усіма податковими доходами держави, в коридорах влади обговорювалось доволі давно – з 2011 року. Цю ідею активно просували і віце-прем’єр Сергій Тігіпко, і прем’єр Микола Азаров. Активними опонентами були митники. Зокрема, в червні 2012 року тодішній голова Держмитслужби Ігор Калетнік заявляв, що ця ідея на перспективу і може бути втілена через п’ять років. Цікаво, що після призначення Калетніка на посаду віце-спікера парламенту один із працівників центрального апарату Держмитслужби у приватній розмові натякнув, що «це не суто кадрове призначення, нас, напевне, чекає якась велика реорганізація». Процедура реорганізації дасть змогу новому керівництву Міністерства доходів і зборів без зайвих зусиль провести кадрові чистки Державної митної служби, де чимало посад в руках «людей Калетніка».

Проте видання указу президента від 24 грудня 2012 року вкотре засвідчило відсутність у нього стратегії адміністративної реформи. Нагадаємо, що 9 грудня 2010-го Янукович видав указ про оптимізацію органів виконавчої влади, яким реорганізував центральні органи влади і зобов’язав скоротити квлькість службовців міністерств і інших ЦОВВ на 30%. Чому тоді, ще 2010-го, не було створено Міністерства доходів і зборів України? Адже за ці два роки суттєвих адаптаційних заходів (за винятком обміну базами даних між ДПС і ДМС), спрямованих на інтеграцію цих органів зроблено не було. Більше того, у грудні 2010-го Податкову вже реорганізували. А кожна чергова зміна структури – це дуже болючий процес, який суттєво знижує ефективність діяльності того чи іншого органу влади. Всі службовці отримують попередження про звільнення і опиняються у підвішеному стані. Мотивація до роботи держслужбовців під час реорганізації чи скорочення штатів мінімальна. Саме у такому стані невизначеності провели кінець 2010-го і перші місяці 2011-го податківці, митники, МНСники й інші працівники нині реформованих центральних органів. Тепер ці установи знову входять в подібний режим. Годі й казати, що лише поміняти вивіски і печатки кожного разу обходиться у мільйони гривень, які дістають із кишень платників податків.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Корупційні скандали не рідкість і для деяких країн-членів ЄС, особливо, для тих, хто приєднався до спільноти після тривалого перебування в орбіті СРСР.
    10 грудня, Ольга Ворожбит
  • Ліберали намагаються уникнути поразки, підтримуючи протекціонізм і посилення прикордонних режимів
    10 грудня, The Economist
  • Перший російський військовий, якого я побачила, був майже точною копією президента своєї держави. Невисокий, з типовою зовнішністю, усміхнений, але абсолютно холодний до всього, що не стосувалося безпосередньо його. Зовнішність прекрасно підійшла б для розвідника: типовий чоловік між 30 та 40 роками, швидше худорлявий, без виразних ознак ані в рисах обличчя, ані в мові.
    10 грудня, Вікторія Малишева
  • Чому влада зволікає з легалізацією видобутку бурштину
    10 грудня, Денис Казанський
  • Чи зможе Франсуа Фійон подолати Марін Ле Пен?
    9 грудня, The Economist
  • На яких засадах утворилася і функціонує «Воля народу»
    9 грудня, Денис Казанський
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено