Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
25 грудня, 2012   ▪   Андрій Скумін   ▪   Версія для друку

Міністерство доходів і зборів: 70-тисячна армія митарів

Черговими змінами до розподілу повноважень між окремими відомствами Янукович підтвердив, що не має стратегії адміністративної реформи і прикривається нею для регулярного переділу державних посад під «потрібних людей».
Міністерство доходів і зборів: 70-тисячна армія митарів

24 грудня 2012 року Віктор Янукович указом «Про деякі заходи з оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» провів суттєві зміни в системі центральних органів виконавчої влади. Зокрема, створені два нові міністерства (доходів і зборів, і промислової політики) і трансформовано МНС у Державну службу під керівництвом міністра оборони.

Найбільшу увагу природно привернуло створення Міністерства доходів і зборів України, яке має стати ключовим інструментом наповнення держбюджету. У коментарях нового кроку глави держави часто наголошують на політичних аспектах, а саме – на посиленні позицій «Сім’ї». Проте є і більш системний наслідок нового витка «реорганізацій». Створення нової урядової установи з таким рівнем відповідальності формує нову політико-адміністративну реальність в системі виконавчої влади.

По-перше, від часу відновлення незалежності України вперше керівник податкового органу входитиме до складу КМУ (ані голова Держмитслужби, ані очільник Податкової членами уряду не були). По-друге, указом пропонується об’єднати гігантів з армією територіальних органів. Так, гранична чисельність працівників територіальних органів Державної податкової служби нині становить 54 366 осіб (що є одним із найвищих показників серед органів влади в Україні), а територіальних органів Державної митної служби – 15 084 працівники. Сюди також додамо майже 1,8 тис. людей, які працюють у центральних апаратах цих органів. Для порівняння: на посадах держслужбовців у всіх місцевих державних адміністраціях (в обласних, Київській, Севастопольських міських та районних) загалом несуть службу приблизно стільки ж, скільки в відтепер налічуватиметься у новоствореному міністерстві, – близько 70 тис. посадовців.

По-третє, цей документ суттєво послаблює статус міністра фінансів України, оскільки саме через останнього до цього здійснювалася координація і спрямування податкової та митної служб. «Координація і спрямування» – не фігура мови, а перелік доволі значних організаційних повноважень. Приміром, зі створенням нового Міністерства доходів і зборів міністр фінансів втрачає такі повноваження: 1) погодження та подання на розгляд Кабміну розроблених службами проектів законів і підзаконних актів, тобто можливість впливати на ініціативи податкових органів, які потребували його візи; 2) затвердження планів роботи ДПС і ДМС; 3) погодження всіх кадрових призначень і звільнень на посади керівників і їхніх заступників у територіальних (регіональних) органах податкової та митної служб, керівників і заступників керівників структурних підрозділів апаратів ДПС і ДМС; 4) погодження структури служб; 5) видання обов'язкових до виконання службами наказів і доручень з питань спрямування та координації їхньої діяльності тощо.

Читайте також: Повний склад нового уряду: група Фірташа, «Сім’я» та донецька «гвардія»

Створення нового міністерства, яке отримає контроль над усіма податковими доходами держави, в коридорах влади обговорювалось доволі давно – з 2011 року. Цю ідею активно просували і віце-прем’єр Сергій Тігіпко, і прем’єр Микола Азаров. Активними опонентами були митники. Зокрема, в червні 2012 року тодішній голова Держмитслужби Ігор Калетнік заявляв, що ця ідея на перспективу і може бути втілена через п’ять років. Цікаво, що після призначення Калетніка на посаду віце-спікера парламенту один із працівників центрального апарату Держмитслужби у приватній розмові натякнув, що «це не суто кадрове призначення, нас, напевне, чекає якась велика реорганізація». Процедура реорганізації дасть змогу новому керівництву Міністерства доходів і зборів без зайвих зусиль провести кадрові чистки Державної митної служби, де чимало посад в руках «людей Калетніка».

Проте видання указу президента від 24 грудня 2012 року вкотре засвідчило відсутність у нього стратегії адміністративної реформи. Нагадаємо, що 9 грудня 2010-го Янукович видав указ про оптимізацію органів виконавчої влади, яким реорганізував центральні органи влади і зобов’язав скоротити квлькість службовців міністерств і інших ЦОВВ на 30%. Чому тоді, ще 2010-го, не було створено Міністерства доходів і зборів України? Адже за ці два роки суттєвих адаптаційних заходів (за винятком обміну базами даних між ДПС і ДМС), спрямованих на інтеграцію цих органів зроблено не було. Більше того, у грудні 2010-го Податкову вже реорганізували. А кожна чергова зміна структури – це дуже болючий процес, який суттєво знижує ефективність діяльності того чи іншого органу влади. Всі службовці отримують попередження про звільнення і опиняються у підвішеному стані. Мотивація до роботи держслужбовців під час реорганізації чи скорочення штатів мінімальна. Саме у такому стані невизначеності провели кінець 2010-го і перші місяці 2011-го податківці, митники, МНСники й інші працівники нині реформованих центральних органів. Тепер ці установи знову входять в подібний режим. Годі й казати, що лише поміняти вивіски і печатки кожного разу обходиться у мільйони гривень, які дістають із кишень платників податків.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Попри прагнення деяких (переважно українських) політиків вилучити тему Волині з українсько-польських відносин, у Польщі кампанія обговорення «злочинів українських націоналістів» набула мистецького підживлення
    29 вересня, Юлія Олійник
  • Георгій Тука, який майже півроку працює в новому Міністерстві тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, розповів Тижню про своє ставлення до конфлікту переселенців і держави довкола соціальних виплат та боротьби з контрабандою на Донбасі.
    29 вересня, Андрій Голуб
  • Однією з головних новин минулого тижня стала спроба так званого державного перевороту в угрупованні «ЛНР». Після того як лідер луганських сепаратистів Ігор Плотницький 21 вересня заявив, що проти нього готувався заколот, який провалився, багато хто спочатку сприйняв це як чергове інформаційне вкидання чи самопіар сепаратиста. Адже жодних конкретних імен Плотницкий не називав.
    29 вересня, Денис Казанський
  • Святошинський районний суд продовжує розглядати провадження щодо п’яти колишніх працівників «Беркуту». На черзі – велика балістична експертиза.
    27 вересня, Станіслав Козлюк
  • Перші в історії праймеріз партії Республікаців з великою долею ймовріності визначать майбутнє Франції на найближчі п’ять років.
    27 вересня, Алла Лазарева
  • 26-го вересня ввечері відбувся перший раунд теледебатів між кандидатами у президенти США Гілларі Клінтон та Дональдом Трампом. Перемогу у них медіа однозначно віддали кандидатці від демократичної партії, однак кандидат від республіканців теж знайшов слабкі сторони своєї суперниці.
    27 вересня,
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено