Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
12 травня, 2012   ▪   Олександр Михельсон   ▪   Версія для друку

"Перший партійний канал": влада підтвердила відсутність рівного доступу до ЗМІ в країні

Демонстративні спроби опозиції прорвати інформаційну блокаду стали черговою вдалою провокацією покликаною оголити проблему перетворення державних ЗМІ на інструмент пропаганди Партії регіонів
"Перший партійний канал": влада підтвердила відсутність рівного доступу до ЗМІ в країні

Кожні вибори – це війна, і в першу чергу – інформаційна. В п’ятницю українська опозиція вдалася до психічної атаки на редути супротивника.

Все почалося зі звернення лідера «Фронту змін» та майбутнього першого номера Об’єднаного списку опозиції Арсенія Яценюка до Національної телекомпанії України. Як повідомила прес-служба ФЗ, пан Яценюк просив УТ-1 про трансляцію в прямому ефірі з 10.05 до 10.45 ранку форуму Об’єднаної опозиції, що має відбутися на Михайлівській площі 12 травня. В НТКУ відмовили. Якщо вірити прес-службі ФЗ, неназваний представник керівництва телекомпанії «дав зрозуміти, що це не самостійне рішення керівництва каналу, а вказівка «згори».

В опозиції обурились. «Перший національний телеканал України - це державний телеканал, який утримується на кошти платників податків і, за законом, має надавати рівний доступ до інформації про діяльність як влади, так і опозиції» - заявила прес-служба ФЗ. Також опозиціонери нагадали, що раніше УТ-1 транслювала такі заходи, як з’їзд Партії регіонів, «збори депутатів усіх рівнів» від цієї ж таки партії, та, нарешті, 44-й з’їзд Компартії України.

Другою ініціативою став лист народних депутатів – професійних журналістів – до уряду. Колеги з депутатськими мандатами висунули Кабміну «вимогу» звільнити керівника Всесвітньої служби «Українське телебачення та радіомовлення» (УТР). 11 опозиційних парламентарів, у більшості своїй відомих країні як зіркові журналісти різних часів,мають до Василя Юричка претензії за «систематичне використання державного телеканалу у цілях пропаганди, поширення неправдивої інформації та зловживання службовим становищем».Як уточнює прес-служба «Батьківщини», ідеться в першу чергу про трансляцію «документальних» фільмів, спрямованих проти Юлії Тимошенко та її соратників. Зокрема, нещодавно на потужностях УТР транслювався витриманий в дусі «чорного піару» фільм під промовистою назвою «Щербань. Замовлення прийнято». Як неважко здогадатися, стрічка звинувачувала Тимошенко в організації вбивства депутата та бізнесмена Євгена Щербаня, скоєного 1996 року.

Варто додати, що професійна спільнота вже висувала Юричкові подібні звинувачення. Ще в серпні минулого року, в розпал суду над Тимошенко, УТР показав аналогічний «документальний фільм» під назвою «Просто Юля. Крадений попкорн». У фільмі йшлося про «кримінальне минуле» Тимошенко, котра, разом із екс-прем’єром Павлом Лазаренком, буквально оголошувалась творцем і очільницею всієї української мафії.

Характерно, що обидві стрічки, якщо вірити офіційній версії УТР, показували за гроші. Оплатив прокат такий собі «Загальновоїнський союз України» під керівництвом екс-нардепа від Партії регіонів Олега Калашникова. Під час суду над Тимошенко ця організація влаштовувала проплачені масовки на підтримку обвинувачення, про що докладно писав і Тиждень.

Чи можуть народні депутати, підписанти звернення, і справді зняти з посади «телемовного» чиновника? Після розмови з головою комітету ВР з питань свободи слова Юрієм Стецем кореспондент Тижня переконався, що ні. Бо уряд може цілком законно не звертати жодної уваги на лист парламентарів.

«Але ж ми не повинні мовчати!», - заявив пан Стець. – «Ми використовуємо всі методи впливу на ситуацію, всі можливості, котрі маємо. Було б нечесно не робити нічого».

За словами Стеця, пана Юричка в професійному середовищі не сприймають не тільки опозиціонери. Так, на позаминулому засіданні комітету (твердить пан Стець) ідею його усунення з посади підтримала навіть «регіоналка» Олена Бондаренко, котра активно опікується позитивним піаром «синьо-білої» влади. Причина була в «хамському» поводженні пана Юричка з депутатами. На доказ цього Юрій Стець надав, на запит Тижня, копію листа голови УТР до комітету ВР щодо трансляції фільму «Просто Юля…»

 У листі трапляються неймовірні формулювання на кшталт «Ваш лист викликав у нас деяке непорозуміння», або «нам важко зрозуміти мотиви, якими керувався Комітет з питань свобди слова та інформації, розглядаючи факт самого права на трансляцію відеопрограми і, вживаючи нічим не підтверджене формулювання типу «маніпулятивний», «пропагандистський фільм», але однозначно це призвело до психологічного тиску на журналістів»... Стилістики та пунктуації, як кажуть у таких випадках, дотримано.

Поза тим, зняти пана Юричка депутати, як було сказано вище, не зможуть. Так само, як ніхто не може забезпечити трансляцію форуму Об’єднаної опозиції на частоті УТ-1.

Втім, в останньому випадку є певні підводні камені. Адже раніше керівництво НТКУ не раз заявляло, що готове транслювати будь-чиї законні політичні заходи – от лише за умови оплати.

Вперше такі запевнення пролунали з боку Єгора Бенкендорфа іще в червні 2011 року, після трансляції вже згаданого з’їзду КПУ. Тоді бучу здійняв Конгрес українських націоналістів. КУН звернувся до уряду про звільнення Бенкендорфа, а до самго Бенкендорфа – про підстави трансляції. У відповідь прес-служба НТКУ розповсюдила заяву, згідно з якою з’їзд транслювався «на комерційних засадах». У тому ж повідомленні керманичі Держтелебачення обіцяли «незабаром» оприлюднити розцінки на прямі ефіри «політичних заходів».

З останнім у пана Бенкендорфа, скажімо так, затримались. Принаймні, повідомлення про «розцінки на політичну рекламу» на сайті УТ-1 з’явилось тільки 12 березня цього року. Як видно з нього, за трансляцію форуму опозиції Яценюк мав би запропонувати УТ-1 майже 270 тис. гривень. А комуністи, за нещодавню трансляцію їхнього Першотравня, мусили би сплатити чи не вдвічі більше.

Інша річ, що оплачені матеріали – а в НТКУ наполягають, що трансляції з’їздів ПР та КПУ були саме оплачені – так ось, згідно із законом, такі матеріали повинні нести позначку «на правах реклами». А її не було. І, очевидно, будь-який суддя Кірєєв за потреби знайде в цьому «зловживання службовим становищем» мінімум на чотири з половиною роки в’язниці. Крім того, виборча кампанія в Україні ще не почалась. Принаймні, юридично. Яка в такому разі може бути «політична реклама»?!

Профільне законодавство, наглошують опитані нами експерти, передбачає, що «політична реклама», як явище, можлива лише на час передвиборної кампанії. За що ж, у такому разі, ще з 12 березня зібралося збирати гроші керівництво НТКУ? І чи не є це, знов-таки, зловживання службовим становищем з боку державних службовців? Екс-міністр внутрішніх справ Луценко сидить, як відомо, за менше.

Треба визнати, що Тиждень так і не дізнався, чи пропонував Яценюк демонструвати завтрашній форум саме на оплачуваній основі. Якщо підсумувати дані джерел, то ні. Понад те, він одразу розраховував на відмову – яка й мусила би підтвердити запровадження цензури з боку влади. За влучним висловом Юрія Стеця, УТ-1 не міг дозволити трансляцію форуму опозиції просто тому, що «це могло б роздратувати Віктора Федоровича – причому незалежно від прізвища цього Віктора Федоровича. Тобто Віктор Федорович Льовочкін чи Віктор Федорович Шувалов міг би створити такі проблеми Вікторові Федоровичу Бенкендорфу, що той назавжди перестав би бути Віктором Федоровичем для своїх підданих – це як мінімум».

Водночас, продемонстрована у такий спосіб вибірковість «національного» телеканалу стала концентрованим підтвердженням монополізації державного медіаресурсу в руках правлячої партії, що неодмінно стане важливим аргументом про нерівний доступ до загальнонаціональних ЗМІ під час оцінок цьогорічних виборів та репрезентативності їх результатів, зокрема й з боку ЄС.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Святошинський районний суд продовжує розглядати провадження щодо п’яти колишніх працівників «Беркуту». На черзі – велика балістична експертиза.
    27 вересня, Станіслав Козлюк
  • Перші в історії праймеріз партії Республікаців з великою долею ймовріності визначать майбутнє Франції на найближчі п’ять років.
    27 вересня, Алла Лазарева
  • 26-го вересня ввечері відбувся перший раунд теледебатів між кандидатами у президенти США Гілларі Клінтон та Дональдом Трампом. Перемогу у них медіа однозначно віддали кандидатці від демократичної партії, однак кандидат від республіканців теж знайшов слабкі сторони своєї суперниці.
    27 вересня,
  • Полтавська область справедливо вважається одним із локомотивів української економіки. Якщо вже й сперечатися про те, хто «годує країну», то Полтавщина серед регіонів завжди буде в перших рядах.
    27 вересня, Денис Казанський
  • Минулого тижня світові ЗМІ писали про передачу Україні права проводити фінал Ліги чемпіонів, мододих українських політиків та спростовували чутки про польських військових на Донбасі
    26 вересня, Ольга Ворожбит
  • Воно не прийме тебе, поки не полюбиш його першим, поки не звикнеш до його характеру, до його камерності й непоказного аристократизму. Замешкати тут — означає зголоситися на те, щоби про тебе тут усі все знали і ти так само все про всіх знав, прийняти неписане правило, що, зрештою, у людей не може бути аж надто багато секретів.
    26 вересня, Ярослава Тимощук
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено