Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
30 серпня, 2011   ▪   Олександр Михельсон   ▪   Версія для друку

Український “Євролайз”*

Не минуло й тижня після появи української версії телеканалу Euronews, як опозиція вимагає покарати редакцію за брехню. Провладні сили натомість розповідають про “помилки молодості”
Український “Євролайз”*

Останніми днями вся Європа може регулярно бачити український прапор на своїх телеекранах. Принаймні, його бачать глядачі телеканалу Eyronews, який веде мовлення дестятьма мовами, а з 24 серпня — і українською.

Коли в заставках між програмами каналу з'являється зображення його сайту, праворуч видно велику “кнопку” в синьо-жовтих кольорах. Це — реклама української версії  Euronews, що стартувала в день 20-ї річниці незалежності України.

Між тим, перший же вихід цієї версії позначився скандалом. Повідомлення про події 24 серпня в Києві, видане українською мовою, як виявилось, суттєво відрізнялося від таких же сюжетів іншими мовами. Зокрема, в англомовній версії журналіст повідомив, що президент Віктор Янукович, вітаючи українців з Днем Незалежності, на диво ні слова не сказав про процес над Юлією Тимошенко. Що серйозніше, в англійській версії вказувалося, що на мітинги протесту в Києві вийшли кілька тисяч осіб. А в українській ця кількість містичним чином зменшилась до кількох сотень.

Скандал, піднятий допитливим глядачами — журналістами українських ЗМІ — довелось терміново гасити керівникові українського Euronews Фіделеві Павленку. Коментуючи звинувачення на адресу каналу, пан Павленко заявив дві речі.

По-перше, сказав він, хоча сюжети Euronews робляться під один відеоряд, тексти в них не повинні бути ідентичними. Англійська та французька є двома робочими мовами Euronews, але це не означає, що текст, написаний англійською чи французькою, є певним еталоном”, - зазначив Павленко. За його словами, журналіст кожної редакції може сам обирати, говорити йому чи не говорити про те, чого не сказав Янукович. “Він, до речі, також не згадав Далай-ламу, Пан Гі Муна та Муаммара Каддафі”, - згуморив телеменджер.

Різні редакції  Euronews дійсно дають не зовсім ідентичні тексти до однієї й тієї ж “картинки”. Проте — принаймні, теоретично — ці тексти не повинні суперечити очевидним фактам. Тут Фіделеві Павленку довелось сутужніше.

Насправді в спробі здійснити прохід на Банкову брали участь кілька сотень осіб, а на мітингу в парку Шевченка було кілька тисяч чоловік”, - пояснив керівник українського  Euronews перекручення в сюжеті про 24 серпня, через яке, власне, й вибухнув скандал. - “Це прикрий інцидент, котрий ми обговорили з журналістами команди”.

Наслідки “обговорення інциденту” на час написання цих рядків кожен міг бачити на сайті українського Euronews. У тексті сюжету, поставленому на сайт 24 серпня о 20.14 за київським часом, і через шість днів після виходу неправдивого сюжету чорним по білому говорилося: “Кілька сотень протестувальників зібралися у парку Шевченка, а потім намагалися пройти до Адміністрації Президента – але шлях їм перекрили міліціонери. Відбулася сутичка. Мітингувальникам вдалося прорвати перший кордон правоохоронців, однак не вдалося обійти металеві щити спецназу”.

З технічної точки зору, таким чином сайт телеканалу продовжував поширювати “помилкову” інформацію, незважаючи на її викриття. Цілком можливо, неправдивий текст на сайті не зміниться і після виходу цієї статті.

Можливо, це стало одним зі стимулів для народних депутатів від БЮТ, членів комітету з питань свободи слова Андрія Шевченка, Олександра Абдулліна та Віктора Уколова написати  листа до компанії SOCEMIE(Societé Opératrice de la Chaîne Européenne Multilingue d’Information Euronews, “Управляюча компанія європейського багатомовного інформаційного каналу  Euronews”). В листі журналісти-депутати нагадують не лише про неприємну ситуацію з висвітленням подій 24 серпня, а й про те, що акціонер  Euronews - НТКУ - “жорстко контролюється в інформаційній політиці командою президента Януковича”.

У зв'язку з цим підписанти листа закликають SOCEMIE винести керівникам українського Euronews попередження, а краще — замінити це керівництво на таке, що менше схильне дозволяти своїм журналістам плутати сотні та тисячі. Крім того, депутати пропонують залучити до оцінки якості роботи редакції незалежних представників українських медійних та громадських кіл.

Я був шокований, коли побачив цей сюжет”, - пояснив Тижню депутат ВР Віктор Уколов. За його словами, ідея листа до власників “ Euronews” виникла у Андрія Шевченка, і троє журналістів-депутатів серйозно розраховують на відповідь. Щоправда, від кого особисто, лишається не зовсім зрозумілим: на прохання назвати імена конкретних осіб, яким адресовано листа, підписанти говорять лише, що направили його “керівництву компанії  SOCEMIE”.

В листі депутати також прозоро натякають, що в разі відсутності реакції опозиція не голосуватиме за виділення коштів на український Euronews у наступному році. Щоправда, після торішнього масового перебігання “тушок” пропрезидентська частина Ради такі рішення може приймати й сама. До того ж, під листом стоять лише три підписи. Хоча Андрій Шевченко запевнив Тиждень: “Якби було більше часу і не тривали літні відпустки, підписалася б уся фракція”.

На виступ колег уже відреагувала   перший заступник голови комітету ВР з питань свободи слова, “регіоналка” Олена Бондаренко. На її думку, БЮТівці своїм листом “тиснуть” на поважний європейський телеканал. Депутат також додала, що “молода” українська редакція ще замало пропрацювала, щоб давати оцінки її об'єктивності, і що “епатажні мітинги” опозиції взагалі не є цікавими для ЗМІ.

Чи є молодість редакції виправданням для перетворення “тисяч мітингувальників” на “сотні”, Олена Бондаренко не сказала.

Лист депутатів від БЮТ до SOCEMIE поки лишається внутрішньоукраїнською подією: провідні західні ЗМІ на нього наразі особливо не реагують. Водночас звинувачення у настільки відвертому й помітному перекручуванні фактів у принципі здатні негативно вплинути на імідж каналу в європі, де до журналістська неупередженість є таким же фетишем, як і свобода слова, хай би як справи виглядали в “непричесаній реальності”.

Підписанти листа, втім, наголошують, що не мають на меті завдати шкоди каналові чи його управляючій компанії. “Насправді український “ Euronews” дивиться досить багато людей, і брехня на цьому каналі неприпустима”, - сказав ТижнюВіктор Уколов. - “Я особисто не заспокоюсь, поки не побачу, що канал буде гарантовано об'єктивним”.

* Від англ. Lie- брехня

Довідка Тижня

Про створення українського “ Euronews” у Києві замислилися ще 2005 року, коли президентом Національної телекомпанії був Тарас Стецьків (до і після того — народний депутат України), а його заступником — нинішній народний депутат від БЮТ Андрій Шевченко. Тоді очікувалось, що НТКУ перетвориться на Громадське телебачення, яке і стане учасником мережі (акціонерами Euronewsє, як правило, недержавні мовники   ).

НТКУ купила 1 % акцій каналу, але незабаром керівництво компанії змінилося, ідея Громадськуого телебачення поринула в Лету, а уряд навіть перестав виплачувати кошти за акції. На час зміни влади в Україні НТКУ накопичила перед “Євроньюс” більше 3 млн. грн. боргів.

2010 року ідею реанімували Ганна Герман та її протеже в новому керівництві НТКУ — керівник “першої кнопки” Єгор Бенкендорф і його заступник Валід Арфуш. За торішніми словами пані Герман, щоб запустити український Euronews, потрібно було порядку 70 млн. грн. В реальності Кабмін виділив на це 85 млн 572 тис. грн., що викликало критику з боку опозиції.

Медійне середовище з осторогою поставилось до створення україномовної версії європейського каналу, підозрюючи офіційний Київ у намірах створити пропгандистський провладний ресурс. Тому угоду про запуск мовлення, підписану в жовтні 2010 року з українського боку віце-прем'єром Борисом Колесніковим, а також Бенкендорфом та Арфушем, доповнили меморандумом про невтручання влади в редакційну політику видання.

Зараз українська редакція знаходиться у штаб-квартирі каналу у французькому Ліоні, в ній працює близько 20-ти журналістів. Формування київської редакції (до 15 осіб) трває, керувати нею, як очікується, буде журналіст “ Euronews” італієць Серджіо Кантоне.

Фідель Павленко, колишній продюсер української служби ВВС у Лондоні, очолив український Euronewsтравні. За його словами, журналісти каналу отримуватимуть зарплатню порядку 2 тис. євро.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Недореформована пострадянська Україна забезпечила ідеальні умови для виникнення та відтворення тіньової економіки
    5 грудня, Олександр Крамар
  • Про переваги Hyundai Tucson 2016 року випуску
    5 грудня, Олександр Пархоменко
  • У розмові з Тижнем Девід Кровлі, професор Школи гуманітарних наук Королівського коледжу мистецтв у Лондоні, розповів про старі та нові медіа, постправду й андеграунд у країнах соцтабору.
    4 грудня, Ганна Трегуб
  • Відомий лозунг «Хліба і видовищ!» у «молодих державах» до кінця 2016-го повністю віджив себе. Тепер тут хочуть тільки хліба. Причому видовища, якими так славляться «народні республіки», вже викликають у вчорашніх глядачів лише блювотний рефлекс. Особливо цей рефлекс видно, коли «впарюють» успіхи «республіки».
    4 грудня, Станіслав Васін
  • Латвія з-поміж трьох країн Балтії має чи не найбільше зв’язків із Росією, через які остання може шукати канали впливу. Утім, ситуація поступово змінюється
    3 грудня, Ольга Ворожбит
  • Відкриттям екзопланет уже нікого не здивуєш. Наступний крок — спробувати їх зняти
    3 грудня, The Economist
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено