Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи
19 липня, 2011   ▪   Андрій Скумін   ▪   Версія для друку

Краще з корупцією, ніж без неї

Попри гучні декларації та зміну антикорупційного законодавства, влада відкладає на невизначений термін власне боротьбу з корупцією
Матеріал друкованого видання
№ 28 (193)
від 7 липня, 2011
Краще з корупцією, ніж без неї

1 липня 2011 року в Україні набрали чинності нові антикорупційні закони «Про засади запобігання і протидії корупції» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення», ухвалені Верховною Радою 7 квітня 2011-го.

Цікаво, що від початку року і до цієї дати, за винятком Кримінального кодексу, в країні не діяв жоден антикорупційний закон – так «накрутили» під час скасування антикорупційних законопроектів попередників і протягування натомість «антикорупційних пропозицій президента». 

Однак, незважаючи на загалом правильні норми документа, поставити корупції ефективний заслон влада не поспішає.

СТЕЖИТИМУТЬ, ТА НЕ ЗА ТИМИ

Відповідальними за корупційні діяння тепер є службові та посадові особи не лише органів державної влади і місцевого самоврядування, а й підприємств, установ організацій, що фінансуються з державного та місцевого бюджетів, аудитори, нотаріуси, оцінювачі, арбітражні керуючі, ті, хто виконує ор­га­ні­­заційно-розпорядчі й адмі­ні­стративно-господарські функції у приватних компаніях, посадовці з міжнародних органі­зацій тощо.

Щоправда, як відомо, для громадянина найбільш вразливою є так звана побутова корупція, з якою він стикається щодня: отримуючи послуги в ЖЕКу (зокрема, від технічних працівників), медичних установах, підносячи «дарунки» в школах. А про цих «суб’єктів» законодавець скромно промовчав. Виходить, державі нічого запропонувати лікарні чи школі, окрім як залишити їх на корупційному «кормлінні».

Крім того, у законі є новели «на злобу дня». Приміром, не входять до переліку осіб, яких можна притягнути до відповідальності за корупцію, члени територіальних/окружних та дільничних виборчих комісій. Не виключено, що це один із перших кроків до наповнення реальним змістом гасла «фальсифікаціям – так!» на виборах-2012.

Є в новому документі сліди лобізму й меншого масштабу. Якщо в антикорупційних законах, ухвалених 2009 року і скасованих новою владою, відповідати за корупцію мали, зокрема, «особи рядового і начальницького складу органів податкової міліції», то тепер згадану категорію звузили лише до «осіб начальницького складу». При цьому в МВС, прокуратурі, на митниці таких преференцій для «рядового складу» законодавець не встановив. 

КОНТРОЛЮ – НІ, ПЕРЕВІРКАМ – НІ

Підготували депутати ще кілька приємних (для коруп­ціо­нерів) сюрпризів. Наприклад, хоча для претендентів на посади в органах державної влади та місцевого самоврядування передбачено спеціальну перевірку, ніхто їх трусити до десятого коліна не збирається. Перевірятимуть лише відомості, подані кандидатом особисто, а саме щодо притягнення до кримінальної чи адміні­стративної відпо­­відаль­ності за корупційні правопорушення, щодо достовірності інформації, що міститься в декларації про майно, доходи, витрати і фінансові зобов’я­зання, а також стосовно правдивості дипломів про освіту тощо. До того ж народні депутати в перехідних положеннях зазначили, що ця норма набирає чинності не з 1 липня 2011-го, а з 1 січня 2012-го. Що заважало ввести її з 1 липня цього року, логічним поясненням не піддається.

У червні 2009-го всі дивувалися майже революційній нормі антикорупційного закону про обов’язок декларування службовцями не лише доходів, а й витрат. Мовляв, як могли народні депутати України, яких це стосується безпосередньо, ухвалити такий мазохістський документ? Але все виявилося просто. Перед виборцем обранці справді відзвітували про прийнятий закон, але набрання ним чинності спочатку відтермінували на чотири місяці, потім до 1 січня 2011-го, а перед новим роком узагалі скасували. Одне слово, досі ніхто зі службовців чи парламентаріїв про свої витрати не відзвітував. І, найімовірніше, не зробить цього. Новий документ від 7 квітня 2011 року відстрочив набрання чинності ст. 12 («Фінансовий контроль») до 1 січня 2012-го. Хоча що таке фінансовий контроль? Це: 1) подання декларацій про майно, доходи, витрати і фінансові зобо­в’я­зан­ня за минулий рік; 2) повідомлення Державної податкової служби про відкриття валютного рахунка в установі банку-нере­­зидента. Здавалося б, що тут технологічно складного для реалізації, яка логіка у відтермінуванні цієї норми? Про це варто запитати і в депутатів, які закон ухвалювали, і в президента, який його підписував.

ЦЕ ВАМ ДАРУНОЧОК ВІД БАБУСІ

Закон забороняє, по-перше, отримувати дарунки (пожертви) на публічній службі за прийнятті рішення, дії чи бездіяльність в інтересах інших осіб. По-друге, брати їх від підлеглих. За порушення передбачено штраф від 850 до 1700 грн із конфіскацією презента.

Але, як виявилося, не так усе страшно для вітчизняних корупціонерів. Адже в ч. 2 ст. 8 нового документа зазначено: особи, уповноважені на виконання функцій держави, «можуть приймати дарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, та пожертви». Звісно, чітких критеріїв «дарунків, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність», немає. Таким чином, під виглядом особистого підношення (у зв’язку з днем народження посадової особи, святом її патрона тощо) можуть надаватися такі, що пов’язані з виконанням посадовою особою її службових обов’язків. Інакше кажучи, якщо до кабінету Івана Івановича заходить чоловік із подарунком і каже: «Ось вам на знак подяки за те, що призначили мого племінника на посаду» – це корупційне діяння, а якщо дружньо підморгуючи й зі словами: «Вітаю Вас, Іване Івановичу, з Новим роком (Трійцею, Днем Конституції, новосіллям, днем народження, днем патрона)», то це вже дарунок, що відповідає «загальновизнаним уявленням про гостинність». Крім того, відчувається, що люди, які готували й ухвалювали закон, мало знають про «корупційні тарифи» за межами Києва. Оскільки встановлено обмеження вартості одного «гостинного» презенту на рівні половини мінімальної зарплати станом на 1 січня поточного року (її розмір – 941 грн), службовець може приймати підношення, що відповідає «загальновизнаним уявленням про гостинність», вартістю 470,5 грн, не боячись жодної відповідальності. Не маленька, до речі, сума, як для, приміром, представника Шепетівської районної державної адміністрації чи виконкому Глухівської міськ­ради.

Ще одним «пом’якшенням» для корупціонерів є відсутність обмежень на отримання дарунків, які «відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність» протягом року. Точніше, вони стосуються лише «дарунків з одного джерела» – протягом року з «одного джерела» можна зробити їх лише на одну мінімальну зарплату. Але одноразових із «різних джерел», тобто від різних людей, можна приймати необмежену кількість.

Аналізуючи ризики антикорупційного законодавства, не можна оминути увагою нові традиції, привнесені командою Януковича у практику кримінального переслідування опонентів. Тому припустимо, що й антикорупційне законодавство в руках нової влади застосовуватиметься вибірково.ВМІТИ ЗАСТОСОВУВАТИ

Попри всі недоліки, нове антикорупційне законодавство могло б запрацювати. Але за однієї умови: якби громадяни активно застосовували його норми для захисту від корупції в органах влади. Скажімо, вам не дали відповіді на запит чи скаргу – звертайтеся в право-охоронні органи, нехай розпочинають антикорупційне розслідування. Службовець, який заплатить штраф від 425 до 850 грн за ненадання інформації чи надання неповної інформації і буде включений до реєстру «корупційних діянь», після цього інакше підходитиме до виконання своїх обов’язків.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Це може тривати безкінечно. Врадіївка-1, -2, -3, -4, -100, -1000. Назву топоніма можна змінювати, так і робиться. Криве Озеро, Лощинівка, щось буде далі, але ж суть справи не міняється. Самосуд помалу стає чи не єдино можливим способом здобуття справедливості для маленьких українців. Ну або хоча б способом привернення уваги до проблеми й отримання хоч якоїсь сатисфакції після того, як та проблема вже перелилася за вінця кривавим місивом.
    31 серпня, Роман Малко
  • Це було друге з побачених мною невидимих міст. Перше було -- Королевець-Кеніґсберг (і все ще "Калининград"). Я відкрила для себе Королевець десь тоді ж, коли й Дніпрдзержинськ(нині Кам’янське), -- влітку 2009 року. Але зараз ітиметься про моє Мамаємісто.
    31 серпня, Маріанна Кіяновська
  • Тиждень.ua поговорив із двома узбецькими правозахисницями Надєждою Атаєвою та Умідою Ніязовою про можливість зміни еліт в Узбекистані, наступників Іслама Карімова та роль Кремля у цьому виборі
    31 серпня, Ольга Ворожбит
  • Хронічні екологічні проблеми Маріуполя вийшли на гора якраз напередодні візиту президента до міста
    31 серпня, Дарина Феденко
  • В ухвалених парламентом Республіки Польща постановах (Постанова Сенату від 7 липня 2016 р. та Постанова Сейму від 22 липня 2016 р.) польські парламентарі продовжили односторонній перегляд спільної політичної оцінки польсько-українського конфлікту під час Другої Світової війни, яку було раніше погоджено в низці важливих українсько-польських документів, зокрема таких як:
    30 серпня,
  • Завдяки чому модернізують Збройні сили. На що здатні вітчизняні виробники
    30 серпня, Анатолій Шара
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено