Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
17 лютого, 2015   ▪   Володимир Василенко   ▪   Версія для друку

Сonditio sine qua non оновлення країни

Виборче законодавство є ключовим правовим підґрунтям представницької демократії. Від його якості залежить якість парламенту як загальнонаціонального представницького органу і найвищого законодавчого органу країни
Матеріал друкованого видання
№ 6 (378)
від 12 лютого, 2015
Сonditio sine qua non оновлення країни

Якість парламенту, своєю чергою, впливає на якісний рівень виконавчої та судової гілок влади, адже їхнє вище керівництво обирається, а вищі органи формуються Верховною Радою України. Без усунення серйозних вад в українському виборчому законодавстві марно мріяти про створення ефективного конституційного порядку, подолання корупції, реформування прокуратури, судової та правоохоронної системи, оновлення країни відповідно до європейських цінностей і принципів демократії.

Змішана пропорційно-мажоритарна виборча система, яка існує нині в Україні, начебто побудована з урахуванням європейського та світового досвіду. Однак у дійсності ми маємо парадоксальну ситуацію: з одного боку, в країні утвердилася загальна свобода виборів, які регулярно проводяться у визначені Конституцією та законами терміни, а з другого – окремий громадянин фактично позбавлений індивідуальної свободи вибору.
Чинний виборчий закон України передбачає обрання половини з 450 депутатів Верховної Ради, тобто 225, у загальному багатомандатному виборчому окрузі за закритими партійними списками, які формують не виборці, а керівництво партій. Виборець змушений голосувати за весь список, а не за конкретних кандидатів. Отже, половину депутатського корпусу фактично формує не електорат, а партійні лідери, залежні від фінансових доходів. Решта 225 парламентаріїв обирається в одномандатних округах за мажоритарною системою. Внаслідок недосконалого, але законодавчо встановленого формального порядку проведення перегонів обрання мажоритарників в українських умовах скидається на цинічний фарс, який супроводжується спотворенням волевиявлення громадян і теж позбавляє їх свободи вибору.

Таким чином, ситуація, що склалася з обранням парламенту України, порушує принцип представницької демократії та унеможливлює формування депутатського корпусу, який мав би й органічний зв’язок із виборцями, і політичну волю представляти й захищати інтереси українського суспільства, а не обслуговувати олігархічні клани та виконувати вказівки залежних від товстосумів партійних лідерів. Парламент, сформований всупереч принципу верховенства права й елементарним вимогам демократії, за визначенням не може бути дієздатним, працездатним та ефективним.

Програмний маніфест Майдану, ухвалений на Народному вічі 29 грудня 2013 року, визначив як пріоритетну короткочасну мету демократичних сил «проведення дострокових парламентських виборів на пропор­ційній основі з відкритими списками».

Без усунення вад в українському виборчому законодавстві марно мріяти про подолання корупції, реформу влади та оновлення країни

На жаль, незважаючи на крах режиму Януковича в лютому 2014-го та значне послаблення парламентської фракції Партії регіонів, старий склад Верховної Ради України не спромігся ухвалити нове виборче законодавство. Дострокові парламентські вибори в жовтні 2014-го відбулися відповідно до виборчого закону, який свого часу був модифікований під потреби керованої Януковичем влади. Як наслідок – до складу новообраної ВР знову потрапили, хоча й у значно меншій кількості, представники ПР разом із її відвертими та прихованими прихильниками. Вони намагалися і ще намагатимуться блокувати ухвалення парламентом законів і рішень, спрямованих на реформування країни, задоволення нагальних потреб суспільства, відновлення обороноздатності держави, відсіч збройній агресії Російської Федерації, збереження територіальної цілісності України та зміцнення її державності. Про це переконливо свідчать результати голосування у Верховній Раді з важливих політичних, економічних, соціальних, безпекових та інших питань.

За таких умов нагальним є ухвалення нового виборчого законодавства України, бажано у формі єдиного Виборчого кодексу, як рекомендує Венеціанська комісія. У коаліційній угоді, підписаній у листопаді 2014 року лідерами фракції парламентської коаліції, передбачено, що протягом I кварталу 2015-го буде реалізована «відмова від змішаної (пропорційно-мажоритарної) виборчої системи виборів до Верховної Ради України, за якої виборці матимуть можливість голосувати за конкретних кандидатів у багатомандатних виборчих округах (пропорційна система з відкритими списками)», а також забезпечене законодавче закріплення відповідальності суб’єктів виборчого процесу за порушення вимог виборчого законодавства та посилення відповідальності політичних партій за невиконання ними вимог щодо відкритості та прозорості фінансування їхньої діяльності.

Читайте також: Олександр Черненко: «Нове виборче законодавство має бути ухвалено не пізніше ніж у травні»

Коаліційна угода слушно наголошує на необхідності підвищення відповідальності за порушення виборчого законодавства. Однак відомо, що часто правовим підґрунтям грубих порушень виборчого процесу були вади, свідомо закладені у виборче законодавство старою владою. Наприклад, норми, що стосуються формування виборчих комісій, відповідно до яких у них домінували представники залежних від влади та олігархів «технічних» партій. Недоліки, притаманні чинному українському законодавству, добре відомі фахівцям і громадянським організаціям, на них не раз звертала увагу Венеціанська комісія й рекомендувала шляхи їх усунення.

Саме тому основу для вироблення нового виборчого законодавства України має становити первинний проект Виборчого кодексу, розроблений незалежними експертами та представникам громадських організацій відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії з урахуванням українських реалій. Водночас українська влада, парламентські фракції провідних політичних партій повинні відмовитися від створення виборчого законодавства під себе, керуючись лише егоїстичними прагненнями за будь-яку ціну мати кишеньковий, підконтрольний їм парламент.

Можна сподіватися, що за таких умов в Україні буде вироблене якісно нове виборче законодавство, покликане забезпечити свободу волевиявлення громадян, а формування влади і реформування країни відбуватимуться відповідно до його результатів та потреб суспільства.

Читайте також: Брак поваги

Звичайно, одразу після ухвалення нового виборчого закону має бути проведена дострокова парламентська кампанія. Нова якість виборчого закону має забезпечити нову якість влади, що є conditio sine qua non (лат. «те, без чого неможливо». – Ред.) радикального оновлення країни в руслі європейських цінностей, вимог демократії та українських націо­нальних традицій.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Святошинський районний суд продовжує розглядати провадження щодо п’яти колишніх працівників «Беркуту». На черзі – велика балістична експертиза.
    27 вересня, Станіслав Козлюк
  • Перші в історії праймеріз партії Республікаців з великою долею імовріності визначать майбутнє Франції на найближчі п’ять років.
    27 вересня, Алла Лазарева
  • 26-го вересня ввечері відбувся перший раунд теледебатів між кандидатами у президенти США Гілларі Клінтон та Дональдом Трампом. Перемогу у них медіа однозначно віддали кандидатці від демократичної партії, однак кандидат від республіканців теж знайшов слабкі сторони своєї суперниці.
    27 вересня,
  • Полтавська область справедливо вважається одним із локомотивів української економіки. Якщо вже й сперечатися про те, хто «годує країну», то Полтавщина серед регіонів завжди буде в перших рядах.
    27 вересня, Денис Казанський
  • Минулого тижня світові ЗМІ писали про передачу Україні права проводити фінал Ліги чемпіонів, мододих українських політиків та спростовували чутки про польських військових на Донбасі
    26 вересня, Ольга Ворожбит
  • Воно не прийме тебе, поки не полюбиш його першим, поки не звикнеш до його характеру, до його камерності й непоказного аристократизму. Замешкати тут — означає зголоситися на те, щоби про тебе тут усі все знали і ти так само все про всіх знав, прийняти неписане правило, що, зрештою, у людей не може бути аж надто багато секретів.
    26 вересня, Ярослава Тимощук
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено