НОВИНИ

  ▪   Любов Петренко

Найпотужніша ракета у світі. Що відомо про створення та запуск Falcon Heavy

Тиждень.ua зібрав інформацію про розробку, тестування та запуск надпотужної ракети, розробленої аерокосмічною компанією Space X.

У вівторок, 6 лютого, о 15:45 (22:45 за Київським часом) з майданчика LC-39 A Космічного центру Кеннеді у штаті Флорида відбувся видовищний запуск найпотужнішої у світі ракети-носія Falcon Heavy, що вивела в космос особистий автомобіль голови компанії Space X Ілона Маска Tesla Roadster.

 

Щоправда після вдалого старту не все пішло, як планувалося. Так, центральний прискорювач Falcon Heavy не зміг сісти на плавучу платформу та впав у воду. При цьому електромобіль, який мав вийти на еліптичну орбіту (від Сонця до Марса), трохи "збився" з курсу і тепер прямує у бік Поясу астероїдів. Проте це все одно величезний успіх.

 

Розробники зазначають, що Falcon Heavy — це перша (після Saturn V, яке наразі не функціонує) діюча ракета, яка здатна доставити людей на Місяць і Марс. Тестовий політ ракети-носія планували здійснити ще у 2013 році, однак його довелось кілька разів переносити. 

 

Тиждень.ua вирішив зібрати інформацію про розробку, тестування та запуск надпотужної ракети Falcon Heavy.

 

 

 

Розробка і тестування

У вересні 2005 року голова аерокосмічної компанії SpaceX Ілон Маск вперше заговорив про їдею створення надважкої ракети-носія. Тоді він розглядав кілька шляхів для реалізації свого задуму. Зокрема, йшлося про можливість "об'єднання" трьох Falcon 5, у кожної з яких було по п'ять двигунів. Проте Маск зупинився на варіанті, який "поєднав" у новій розробці три перших ступені від Falcon 9, кожен з яких має по 9 двигунів. Так і з'явилась Falcon Heavy з 27-ма двигунами, яка стала найпотужнішою у світі ракетою-носієм. Це також перша (після Saturn V, яке наразі не функціонує) діюча ракета, яка здатна доставити людей на Місяць і Марс.

 

Основними перевагами Falcon Heavy є використання додаткових бокових прискорювачів, а також ефективна дія двигунів "Merlin 1D", які разом мають більшу силу, ніж 18 Боїнгів-747. При цьому Falcon Heavy здатна вивести на низьку навколоземну орбіту до 63,8 тонн, до Марса - 16,8 тонн, до Плутона - 3,5 тонн. Висота ракети — 70 метрів, діаметр — 3,7 метрів (основна "свічка") і понад 12 метрів у ширину в розгінному блоці, маса — 1420 тонн.

 

Згідно з розробленою концепцією, бокові прискорювачі та центральна секція ракети будуть повертатися на Землю після старту для повторного використання в майбутньому, що дозволить заощадити кошти на дослідження космосу. За словами президента SpaceX Гвінни Шотвел, повторне використання першого ступеня ракети-носія Falcon 9 дозволило знизити вартість запуску на 30% - з 61,2 млн доларів до 42,8 млн. 

 

 

Уже в квітні 2011 року під час конференції у Вашингтоні компанія SpaceX оголосила, що тестовий політ Falcon Heavy очікується у 2013 році, однак через низку факторів його відтермінували. У 2014 році SpaceX взяла в оренду майданчик 39А у NASA на 20 років, модернізувавши його для запуску Falcon 9 і Falcon Heavy.

 

У травні 2017 року SpaceX здійснила перший статичний вогневий тест польотного варіанту Falcon Heavy, а у вересні того ж року три перших ступені ракети успішно пройшли статичні вогневі тести на наземному стенді.

 

У грудні 2017 року Маск опублікував перші фото Falcon Heavy, а також додав, що під час першого її польоту корисним вантажем стане його улюблений червоний електромобіль Tesla Roadster, який буде відправлено у напрямку орбіти Марса. 

 

 

 

28 грудня 2017 року Falcon Heavy була переміщена на стартовий майданчик для вогневого випробовування, яке вона пройшла наприкінці січня. Інженери успішно протестували всі 27 двигунів першого ступеня.

 

Зазначимо, що український літак “Руслан" перевіз у Флориду для компанії SpaceX частину головного обтічника ракетоносія Falcon 9 з габаритами, які становлять 1788 см на 564 см на 417 см вагою приблизно 28,1 тонни.

 

Слід додати, що Маск не до кінця вірив, що запуск ракети-носія пройде успішно. Він зауважив, що "існують реальні шанси того, що ракета не досягне орбіти". Він навіть попереджав, що ракету може розірвати в атмосфері, а також зізнався, що створення Falcon Heavy виявилось значно складнішим, ніж очікувалось. Однак він переконував, що успішний запуск ракети стане початком нової ери в космонавтиці.

 

 

Запуск

6 лютого 2018 року о 15:45 (22:45 за Київським часом) з майданчика LC-39A Космічного центру Кеннеді, що знаходиться мисі Канаверал (штат Флорида), відбувся запуск надважкої ракети-носія Falcon Heavy. Спочатку запуск планувалось провести раніше, але дозвіл на старт затримали на дві години.

 

На борту Falcon Heavy знаходилася спеціальна капсула з власним автомобілем Маска Tesla Roadster, а за його кермом — манекен Starman у скафандрі Space X. Ракета, згідно з планом, мала вивести електрокар на еліптичну орбіту навколо Сонця, де Roadster повинен обертатися навколо нашої зірки в межах орбіти Марса.

 

 

 

 

 

Через дві хвилини після старту два бічні прискорювачі від'єдналися від основної ракети, а вже за декілька хвилин синхронно приземлилися біля місця запуску на посадкові майданчики LZ-1 і LZ-2, розташовані за 300 метрів один від одного.

 

Центральний прискорювач від'єднався через три хвилини після польоту. Він мав приземлитися на плавучу платформу в Тихому океані "Of Course I Still Love You" ("Звичайно, я все ще люблю тебе"- ред). Однак на розгінному блоці спрацював лише один із трьох двигунів, необхідних для посадки, і центральний прискорювач впав в океан на швидкості близько 483 км на годину за сто метрів від самої платформи.

 

 

Потім захисний екран ракети від'єднався і подальший політ продовжив лише електромобіль Маска. Після виходу на орбіту в автомобілі мала грати пісня Девіда Боуї "Space Oddity" (під час запуску ракети-носія звучала інша пісня Боуї "Life On Mars?"). На приладовій сенсорній панелі авто написано "Don't panic" ("Не панікуйте") — ключова фраза з книги "Автостопом по галактиці" письменника-фантаста Дугласа Адамса, яка також знаходиться у машині. На дні машини прикріпили табличку, на якій викарбувані імена шести тисяч працівників SpaceX, а на електронній платі машини написано "Made on Earth by humans" ("Зроблено на Землі людьми" —ред.). Також у машину знаходиться диск, на який записана цифрова копія серії книг "Фундація" наукового фантаста Айзека Азімова. У своєму блозі Маск також додав, що все це для того, щоб манекену за кермом "не було нудно".

 

 

 

 

Printed on the circuit board of a car in deep space

Публикация от Elon Musk (@elonmusk)

 

 

Однак третій прискорювач Falcon Heavy не зміг сісти на платформу "Of Course I Still Love You" в Атлантичному океані та впав у воду, пошкодивши платформу та два двигуна. Під час посадки центрального прискорювача у нього спрацював тільки один з трьох двигунів, скоріше за все, через відсутність палива. Прискорювач впав в 90 метрах від платформи на швидкості майже 500 кілометрів на годину.

Два бічні прискорювачі, які приземлилися успішно

Маск також згодом додав, що автомобіль Tesla Roadster не вийде доставити на близьку до марсіанської орбіту навколо Сонця. За його словами, двигуни працювали занадто довго і Tesla тепер летить у бік Пояса астероїдів.

 

"Автомобіль віддалиться від Землі приблизно на 400 мільйонів кілометрів і буде летіти зі швидкістю 11 кілометрів на секунду. За нашими оцінками, він перебуватиме на цій орбіті кілька сотень мільйонів років, можливо навіть більше мільярда років", — розповів Маск під час брифінгу.

 

 

 

У разі успішності цього проекту в 2018 році відбудеться ще два запуски Falcon Heavy. Мова йде про місії Arabsat 6A (для Саудівської Аравії) і Space Test Program 2 (для ВВС США).