Упродовж 2017 року з України депортували кількох працівників ЗМІ, в роботі яких знайшли ознаки антиукраїнської пропаганди. Іноді видворення відбувалося вже після того, як їхні пропагандистські сюжети набували розголосу в соцмережах та медіа. Зазвичай на російських ресурсах ці інциденти супроводжуються звинуваченнями на адресу української влади "в наступі на вільні ЗМІ", а міжнародні організації традиційно закликають "не тиснути на журналістів". Тиждень пропонує пригадати найгучніші випадки видворення працівників ЗМІ за останній час.

Працівники російських пропагандистських ЗМІ

30 серпня російські ЗМІ заявили про викрадення в Києві працівниці російського "Першого каналу" Анни Курбатової. Перед цим Курбатова вела репортаж із центру Києва на День незалежності України, який став частиною пропагандистського сюжету на російському телебаченні.

Після цього  сюжету Курбатова потрапила в розділ "Чистилище" волонтерського сайту "Миротворець" за антиукраїнську пропаганду.

Через деякий час Служба безпеки України повідомила, що затримала Курбатову й готує її до видворення. До вечора 30 серпня Курбатова перетнула українсько-російський кордон. Їй заборонили в’їзд на територію України на три роки. "Рішення було прийняте через діяльність Курбатової, яка шкодила національним інтересам України", - розповіла речниця СБУ Олена Гітлянська.

Російський сенатор Алєксєй Пушков у відповідь на це заявив, що "на першому ж засіданні комісія Ради Федерації з інформаційної політики розгляне і запропонує конкретні заходи у відповідь на викрадення і висилку Курбатової". 

Перед цим, 15 серпня, Служба безпеки України видворила з країни із забороною в'їзду працівницю Всеросійської державної телевізійної і радіомовної компанії (ВДТРК) Тамару Нерсесьян. Тамара Нерсесьян була авторкою пропагандистського сюжету на прокремлівському телеканалі "Россия 24", на якому про український фестиваль "Бандерштат" розповіли як про місце, де пропагують неонацизм та вчаться розбирати зброю.

Міжнародна організація "Комітет захисту журналістів" традиційно стала на захист "журналістки" і закликала українську владу "дозволити Нерсесьян та всім журналістам вільно готувати репортажі з країни, незважаючи на їх країну походження чи редакційну політику їхніх працедавців". 

Ще раніше, 26 липня, Служба безпеки повідомила про видворення з України пропагандистки телеканалів "Росія 1" і "Росія 24" Марії Князєвої (Саушкіної). Сама депортація, як розповіла Князєва російським ЗМІ, відбулася за два тижні до того. Їй також заборонили в'їзд в Україну на три роки.

"Росіянка, використовуючи зв’язки з проросійськи налаштованими представниками українських медіа та експертами, збирала інформацію про ситуацію в державі, діяльність вищих органів влади, силових структур нашої держави. Ці дані використовувалось нею для тенденційного висвітлення ситуації в Україні", - повідомили в СБУ.

Іспанські незалежні журналісти

28 серпня стало відомо про видворення з України іспанських журналістів Антоніо Памплієгу і Мануеля Анхеля Састре. Як пише El Mundo, їх депортували 25 серпня після того, як протримали майже 20 годин в аеропорту Києва.

Іспанські журналісти заявили, що у 2015 році були включені у чорний список громадян, які становлять загрозу нацбезпеці України. Через це на них поширювалася заборона в’їзду до України терміном до 5 років. Після протесту іспанського уряду Київ зняв санкції з європейських журналістів у травні 2016 року. За словами Памплієги, він надав українським прикордонникам копію відповідного указу, а  також інші документи, включно з дозволом працювати в зоні АТО.

"З’ясувалося, що Служба безпеки України включила нас у другий список, разом з іншими 40 іменами. Нас розглядають як загрозу національній безпеці і нам заборонений в’їзд до України до 2020 року", - повідомив Памплієга.

Памплієга і Састре незалежні журналісти, вони стали відомі після того, як провели майже 10 місяців у полоні "Фронту Нусра" у Сирії і були звільнені в травні 2016 року. В Україні вони перебували в грудні 2014 року і висвітлювали події "по обидва боки лінії фронту".

Водночас, як з'ясувала Європейська правда, деякі журналістські матеріали справді могли викликати занепокоєння СБУ, і журналісти підтверджують своє авторство щодо них. Так, в одному зі своїх останніх дописів в Instagram Антоніо Памплієга нагадує про "бомбардування Первомайська українською армією" у 2014 році. А у дописі від 24 серпня минулого року він наводить дані про унікальну промисловість Донбасу і додає таку цитату співрозмовника, керівника шахти ім. Челюскінців на окупованій частині Донбасу: "Київська влада це добре знає, саме тому намагається покінчити з економікою регіону за допомогою обстрілів. Адже покінчити з шахтами - це означає знищення засобів для існування для тисяч сімей в регіоні і приречення їх на голодну смерть. Війна - це противна річ".

У його статті від 2014 року за назвою "В глибинах Донбасу: українська війна затоплює знамениті шахти", звідки взято цю цитату, відсутня думка української сторони і лише наводиться інформація про те, як українська армія знищує інфраструктуру Донбасу.

За словами прес-секретаря СБУ Олени Гітлянської, іноземним журналістам заборонено в’їжджати на територію України на три роки за антиукраїнську діяльність.

«Ми заборонили їм в’їзд до 2020 року за їхню діяльність, яка суперечить національним інтересам України», – сказала вона.

На запитання, чи дійсно іспанські журналісти працювали в ОРДО, пані Гітлянська відповіла: «Немає значення, де вони працювали. Значення має, що вони з цього виносили».

Медійна спільнота Іспанії називає видворення своїх колег з України «нападом на свободу преси». Міністерство інформаційної політики України повідомляє, що занепокоєне ситуацією навколо іспанських журналістів Антоніо Памплієгу та Мануеля Анхеля Састре та просить СБУ надати пояснення.

Занепокоєння ОБСЄ

В Організації з безпеки та співробітництва Європи назвали "тривожними та надмірними" заходи із видворення російських пропагандистів з України. Про це йдеться у листі представника ОБСЄ з питань свободи ЗМІ Арлема Дезіра до міністра закордонних справ України Павла Клімкіна. 

"Вигнання журналістів чи відмова їм у в'їзді в Україну – тривожні і надмірні заходи, тим більше, що вони не прозорі і відсутній належний механізм апеляції", – заявив представник ОБСЄ.

Дезір додав, що держави-учасниці ОБСЄ зобов'язалися забезпечувати умови для роботи журналістів із інших країн-членів ОБСЄ.

"Я закликаю владу утримуватися від накладання непотрібних обмежень на роботу іноземних журналістів, які впливають на вільний потік інформації та порушують зобов'язання ОБСЄ щодо свободи засобів масової інформації", – заявив Арлем Дезір. 

Окрім випадку із Курбатовою, представник ОБСЄ нагадав про видворення Тамари Нерсесьян. Також Дезіра непокоїть видворення Марії Князєвої та двох журналістів з Іспанії.

Проросійська пропаганда на українському телеканалі

У травні 2017-го з України видворили громадянина РФ Ігоря Шувалова, заступника директора з розвитку компанії "Національні інформаційні системи", яка виробляє новинні програми для телевізійного каналу "Інтер". Йому заборонили в'їзд в Україну на три роки.

Радник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко розповів, що "за оперативними даними, антиукраїнська діяльність Шувалова використовувалась спецслужбами Російської Федерації..., зокрема з висвітлення у ЗМІ репортажів щодо звинувачення керівництва нашої країни у військовому захопленні влади у 2014 році та спланованій акції «Небесна сотня»".

"Також зазначений громадянин залучений до широкомасштабної акції щодо зриву євроінтеграційних та сучасних реформ в Україні та бере активну участь у проекті просування Росії як єдиного нащадка «країни-переможця фашизму у Великій Вітчизняній війні» (а не в Другій світовій) та Росії, як уособлення сучасного антифашизму, провадиться в ідеологічних рамках «Георгіївські стрічки» та «Безсмертний полк»", - додав Геращенко.

Уперше СБУ видворила Ігоря Шувалова із України 28 березня 2014 року через загрозу національній безпеці за допомогою втручання в сферу інформації та за сепаратизм. Проте згодом виявилося, що СБУ передумала його депортувати, Шувалов повідомив, що проходить як свідок у прокуратурі щодо кримінальних справ проти Віктора Януковича.

Раніше, в лютому 2016 року, з України депортували Марію Столярову, громадянку РФ та випускового редактора програми «Подробиці тижня», що виходить в ефірі того ж самого телеканалу «Інтер» і виробляється компанією «Національні інформаційні системи», оскільки її дії "шкодять інтересам України".

Причиною став сюжет про вшанування пам'яті Небесної сотні, під час якого з'являється звуковий супровід Столярової з нецензурним висловлюванням. Тоді телеканал наголосив, що не має ніякого стосунку до виробництва програми «Подробиці тижня», що виходить в ефірі телеканалу «Інтер», програма виробляється компанією «Національні інформаційні системи». Після цього Столярову звільнили з посади. Вона сама пояснила лайку в сюжеті "технічною помилкою". Водночас радник глави МВС України Зорян Шкіряк опублікував на своїй сторінці в Facebook фото, де Столярова зображена в компанії представників незаконних збройних формувань "ДНР", яких називає "ввічливим батальйоном" і "улюбленими хлопцями".

У СБУ тоді повідомили, що аналізують її дописи у соціальних мережах, які можуть містити ознаки антиукраїнської пропаганди.