Рівно три роки тому у небі над Донбасом був збитий Boeing-777 Малайзійських авіаліній рейсу MH17 із 298 особами на борту (283 пасажирів і 15 членів екіпажа). Усі вони загинули. Рештки літака впали поблизу міста Торез Донецької області. 

Восени минулого року Міжнародна слідча група, яку очолює прокуратура Нідерландів і представлена ще чотирма країнами - Малайзія, Бельгія, Австралія та Україна, оголосила попередні результати розслідування. Зокрема, на даний момент у слідства є приблизно 100 підозрюваних, які можуть бути причетні до пуску ракети. Це, з-поміж іншого, ті, хто супроводжував транспортування комплексу "Бук". Їхні імена і національність поки не називаються, проте волонтерам і журналістам вдалось ідентифікувати осіб, які можуть бути причетні до авіакатастрофи. Тиждень зібрав усю наразі відому інформацію про цих осіб.

До кордону з Україною

Російський зенітно-ракетний комплекс "Бук" під номером 332, який за версією слідства та збив малайзійський літак, належав 53 зенітно-ракетній бригаді збройних сил РФ, що базується в селищі Маршала Жукова біля Курська. А керували ним, швидше за все, військовослужбовці 2-го батальйону. Улітку 2014 року у транспортуванні "Буків" до Міллерово, що на кордоні з Україною, також були задіяні службовці 69 окремої бригади матеріально-технічного забезпечення збройних сил Росії.

Розслідувачі встановили особи сімох водіїв з цих бригад, які керували вантажівками в колонах, що перевозили "Буки" в червні і липні 2014 року, зокрема, і тієї, що перевозила "Бук 332". Одного з них розслідувачі ідентифікували як "Дмітрій З.", його повне прізвище не називається. Проте волонтери InformNapalm назвали його ім'я - Дмітрій Зубов.

Саме він виклав фотографію, де видно інших солдатів-водіїв вантажівок, один з них, ймовірно, і перевіз "Бук 332" з селища Маршала Жукова в район Міллерово. Зазначається, що доповідь зі справжніми іменами та фотографіями була направлена міжнародній слідчій групі.

Механік

Команді Bellingcat також вдалося знайти фотографію установки комплексу "Бук" з бортовим номером "332", зроблену російським механіком. Це зображення має геотеги в парку техніки 53-ї бригади в селищі Маршала Жукова під Курськом. Достовірно невідомо, чи може він бути свідком у справі про збиття літака. Фотоальбом механіка був завантажений у лютому 2015 року, в ньому не зазначене ні ім'я механіка, ні інформація, де і коли були зняті фотографії. 

У Bellingcat повідомили, що журналістці російського РБК Інні Сидорковій вдалося поспілкуватися з людиною, пов'язаною з цією фотографією. За її словами, чоловік підтвердив, що це механік зі звітлини і, за його спогадами, в 2013 році він перебував у Курську. На питання журналістки, чи можливо, що це 2014 рік, він відповів, що "це можливо". "Дана фотографія практично напевно була зроблена в 2013 році, хоча існує невелика ймовірність того, що вона була зроблена навесні 2014", - підсумовується в розслідуванні.

Хто відповідальний 

За даними дослідницької пошукової групи Bellingcat, відповідальність за переміщення ракетної установки від кордону з Росією по території, підконтрольній бойовикам, ніс відставний російський офіцер Сєргєй Дубінскій, відомий під псевдонімом «Хмурый». Він був так званим заступником міністра оборони «ДНР» і начальником розвідуправління армії «ДНР». Як стверджують розслідувачі, цей чоловік - колишній кадровий радянський військовий, який народився у Донецьку, пройшов Афганістан, а згодом - воював у Чечні.

Нині він живе в Ростовській області і принаймні до 2014 року служив у російському Головному розвідувальному управлінні. Його телефонні переговори під час транспортування "Бука" Донбасом перехопили українські військові і згодом представлені публіці голландським слідством.

Також у доповіді Bellingcat наводяться фотографії Дубінського, на двох з них він зображений в компанії з відомими російськими акторами Іваном Охлобистіним і Міхайлом Порєчєнковим, які відкрито виступали на підтримку бойовиків.

 

 

У доповіді групи підкреслюється, що на даний момент не вдалося достеменно встановити, хто саме керував установкою "Бук", однак відомі всі російські військові, які слідували разом з нею територією України. У доповіді також наголошується, що майже всі вони відразу після катастрофи МН17, в кінці червня-початку липня 2014 року, були звільнені в запас.

Свідки

Одним з важливих свідків у справі про катастрофу MH17 є так званий колишній міністр держбезпеки "ДНР" Андрій Юрійович Пінчук. Розслідувачі InformNapalm​ дізналися про те, що він написав книгу, де в одній із глав детально описав події катастрофи Boeing.

"Коли надійшло повідомлення про збитий малайзійському Boeing, Антюфєєв, раніше став першим віце-прем'єром по правоохоронним органам, категорично відмовився їхати на місце події, заявивши, що у цій справі він світитися не повинен і доручив відправитися туди мені. У результаті до місця падіння літака ми їхали разом з Олександром Бородаєм в його машині", - йдеться в уривку з книги.

Шукають більше свідків

Слідство тим часом, шукає свідків, які зможуть надати інформацію про осіб, причетних до придбання, транспортування і запуску ракети з "Бука". Як підкреслюється у зверненні, міжнародна слідча група, до якої входить зокрема й Україна, готова забезпечити безпеку свідків.

При цьому Bellingcat закликає до всіх своїх читачів допомогти у встановленні особистостей людей, які можуть бути причетні до катастрофи Boeing - насамперед, фігурантів прослуховувань СБУ з позивними "Оріон", він же Андрєй Івановіч, та "Дельфін" (Фєдор Николаевіч). 

Усі імена причетних ще доведеться назвати слідству. Планується, що це станеться до 2018 року, але вже точно відомо, що справи підозрюваних у причетності до збиття рейсу МН17 розглядатимуть в Нідерландах у рамках нідерландського законодавства.