Експертна група Bellingcat опублікувала нову доповідь про катастрофу Боїнга МН17 Малазійських авіаліній, який зазнав катастрофи 17 липня 2014 року в небі над Донбасом.

У доповіді під назвою MH17: ймовірні підозрювані і свідки з 53-ї зенітно-ракетної бригади експерти називають імена тих військових, які могли би безпосередньо віддавати наказ на транспортування зенітно-ракетного комплексу Бук на територію України і на пуск ракети, яка збила Боїнг.

Експерти Bellingcat підкреслюють, що головну відповідальність за катастрофу пасажирського літака несе Міноборони РФ спільно з військовим командуванням та лідерами так званих "ДНР" і "ЛНР".

За твердженням авторів розслідування, Буком, який збив літак, швидше за все, управляли військовослужбовці 2-го батальйону 53-ї зенітно-ракетної бригади армії РФ.

У звіті наголошується, що стандартний екіпаж Бука складається з двох солдатів - оператора установки і водія, а також сержанта і лейтенанта. При цьому рішення про пуск ракети приймає лейтенант. Автори звіту зуміли визначити особистості десяти офіцерів 2-го батальйону, один з яких міг віддати наказ. Однак хто саме це зробив, експерти Bellingcat сказати не можуть, тому у звіті зазначені лише їх імена і перші літери прізвищ, а обличчя на фотографіях навмисно розмиті.

Експерти стверджують, що точний склад екіпажу повинен бути відомий командирові батальйону і/або командиру бригади, так як саме вони повинні були відібрати солдатів і офіцерів для управління Буком.

За даними Bellingcat, в той період посаду командира батальйону в той період імовірно обіймав Дмітрій Трунін.

У свою чергу, його начальником, командиром 53-ї зенітно-ракетної бригади був Сєргєй Мучкаєв. Автори розслідування припускають, що Мучкаєв віддавав накази про переміщення 2-го батальйону і, зокрема, про транспортування ЗРК Бук на українську територію. Хоча, за оцінками експертів, Мучкаєв навряд чи самостійно приймав рішення про транспортування ЗРК на територію України - це знаходилося в компетенції вищого командування.

Крім того, експерти назвали імена низки вищих військових чиновників РФ, які несуть опосередковану відповідальність за аварію Боїнга.

На чолі цього списку - міністр оборони РФ Сєргєй Шойгу з двома його першими заступниками - Валєрієм Герасімовим і Аркадієм Бахіним. А також президент Росії Владімір Путін, який за Конституцією є верховним головнокомандувачем ЗС РФ.

За словами засновника Bellingcat Еліота Хіггінса, дана доповідь - укорочена і цензурована версія того звіту, який було передано прокуратурі Нідерландів в грудні 2015 року. Зокрема, у варіанті для слідчих вказані повні імена і прізвища підозрюваних військовослужбовців 53-ї зенітно-ракетної бригади, а їхні обличчя на фотографіях не розмиті.

Крім того, у публічну версію звіту не увійшла інформація, яка, на думку аналітиків Bellingcat, є "в недостатньому обсязі для публікації, але при цьому потенційно релевантна для слідства", пояснив Хіггінс.

Як повідомлялося, Рада безпеки Нідерландів 13 жовтня оприлюднила звіт про розслідування катастрофи МН17. У нідерландському звіті не назвали точне місце запуску ракети, а лише виділили зону діаметром 320 км, звідки це могли зробити.

Натомість Україна опублікувала власну версію розслідування катастрофи рейсу. Українські слідчі дійшли висновку, що ракету з "Буку" запустили з району Сніжного (перебуває під контролем бойовиків - ред.), а її траєкторія свідчить, що метою було ураження пілотів.

Bellingcat згодом звузив список причетних до катастрофи рейсу MH17 до 20 російських військових. 

Нагадаємо, Boeing 777 компанії Malaysia Airlines, що летів з Амстердама у Куала-Лумпур, був збитий бойовиками на сході України 17 липня 2014 року. На борту перебувало 298 осіб, з них 196 громадяни Нідерландів. В авіакатастрофі не вижив ніхто