Економіка

  ▪   Маргарита Ормоцадзе

Природа бездоріжжя. Проблеми з українськими дорогами чиновники списують на їхню зношеність

Проблеми з українськими дорогами чиновники, як правило, списують на їхню зношеність, мовляв, абсолютна більшість автошляхів на території країни були побудовані до 1990 року, а також на кліматичні умови, пояснюючи, зокрема, що нинішній катастрофічний стан доріг безпосередньо пов’язаний із частими різкими перепадами температури цієї зими.
Матеріал друкованого видання
№ 9 (277)
від 28 лютого, 2013

А за попередніми розрахунками Держагентства автомобільних доріг України, «сума збитків дорожньому господарству тільки за літній період за умови підвищеної температури повітря становить близько 2 млрд грн на рік». Проте експерти в цій галузі запевняють, що за застосування сучасних технологій та дотримання всіх стандартів дороги не мають реагувати на високі чи низькі температури. З одного боку, в Україні є проблема з якістю використовуваних матеріалів. З іншого – очевидна корупційна складова під час будівництва та ремонту доріг. Поширені два основні види фінансових зловживань, які перетворюють автошляхи на засіб для сталого заробітку чиновників, що, за оцінками експертів, часто становить 50–70% вартості робіт. Перший – фіктивне будівництво чи ремонт, коли гроші отримують за роботи, які були оформлені лише на папері (завищення кількості будівельних матеріалів, техніки, палива тощо). Другий – завищення вартості матеріалів. Виконавець закуповує неякісні будівельні матеріали за цінами, більшими від ринкових. Різниця розподіляється між учасниками корупційної оборудки. Оцінювачі кажуть, що під час будівництва та ремонту доріг дозволене відхилення, яке не вважають порушенням, – 20% розбіжності з ринковими цінами.

Читайте також: Чорна діра: де криється головна причина українського бездоріжжя

При цьому опитані Тижнем представники будкомпаній розповіли, що «вартість входження» в той чи інший проект із будівництва чи ремонту дороги може сягати 50% вартості робіт у вигляді хабара. Фірми-вико­навці компенсують «відкати» за рахунок завищених цін на будівельні матеріали, погоджених із відповідними людьми, виконання фіктивних робіт тощо. Наявні ж ГОСТи і вимоги дають змогу маніпулювати якіс­­­тю, зокрема знижувати її «за домовленістю сторін». У ЄС гарантія на капітальний ремонт дороги становить 12 років, в Україні ж вправно видають лише держгарантії з фінансування діяльності Держагентства автомобільних доріг. Приміром, згідно з постановою Кабміну № 393 від 14 травня 2012-го торік обсяг держгарантій за запозиченнями Укравтодору дорівнював 17,4 млрд грн.