Економіка

  ▪   Ґергард Геґманн
  ▪   2018 Axel Springer SE. Alle Rechte vorbehalten

Die Welt: Лоукостери перевантажують аеропорти

Фото: REUTERS
Термінали годинами паралізовані через низку помилок персоналу: пасажири неконтрольовано потрапили в зону відльоту, водночас збільшення пасажиропотоку змушує аеропорти працювати на межі своїх можливостей
Матеріал друкованого видання
№ 33 (561)
від 16 серпня

Таке зростання має багато світлих, але дедалі частіше й темних сторін. Так, кількість пасажирів і польотів б’є щоразу нові рекорди. Водночас в аеропортах Німеччини дедалі більше скасованих рейсів, запізнень і передовсім довші черги.


«Це зовсім не відповідає гарантії якості й нашим вимогам, — сказав президент Федеральної спілки німецької авіації (Bundesverbandes der Deutschen Luftverkehrswirtschaft (BDL) Клаус-Дітер Шойрле, озвучуючи показники за півроку. За його словами, потужності бракує з різних причин. Тепер усі гравці мають докладати великих зусиль. Принаймні це, можливо, дещо поліпшить становище наступного літа.


Ми бачимо, наскільки напружена й водночас нестабільна ситуація в німецьких аеропортах. У Мюнхені, Франкфурті та Бремені термінали були годинами паралізовані або закриті для пасажирів унаслідок низки помилок персоналу служби безпеки, коли пасажири безконт­рольно опинилися в зоні відльоту.

Читайте також: Який клімат потрібен новій економіці

Складне плетиво відповідальностей
Десятки тисяч пасажирів пропустили свої рейси. Лише в Мюнхені було скасовано 330 польотів. Очевидно, що великі аеропорти за їхньої теперішньої структури вже не можуть впоратися з напливом пасажирів, якщо людські помилки під час перевірок настільки впливають на роботу. Те, що почалося 30 років тому з перевірки багажу в довільному порядку після бомбової атаки на Джамбо-Джет (Boing 747), після терактів 11 вересня 2001 року, стало звичною практикою. Тільки тепер уже дивляться кожного, просвічують увесь багаж, пасажирів перевіряють на наявність вибухівки. «Через появу щоразу нових інструкцій процеси контролю часто сповільнюються, а пропускна спроможність зменшується», — кажуть у Спілці аеропортів. І попереджають: «Інфраструктура летовищ, призначена для контролю безпеки, не може в довгостроковій перспективі відповідати постійному збільшенню світового повітряного руху».


До хаосу провалених перевірок безпеки цього року додалися численні затримки рейсів через страйки авіадиспетчерів. За даними Європейської організації з безпеки аеронавігації Eurocontrol, лише в травні сталося 39 тис. затримок польотів через страйки, переважно у Франції. Це торкнулося мільйонів мандрівників по всій Європі.


З метою запобігання терористичним атакам протягом багатьох років було сформовано складне плетиво відповідальностей, спрямованих на посилення безпеки. Підзвітними є численні міністерства та відомства, а також землі. На федеральну поліцію як орган авіаційної безпеки в 13 аеропортах Німеччини покладено контроль за пасажирами та ручною поклажею. Однак вона може делегувати ці завдання. Ще з початку 1990-х років для здійснення перевірок поліція використовувала приватні фірми. Великі гравці на ринку цих послуг, такі як Securitas або Kötter, дають роботу понад 10 тис. фахівців із питань авіаційної безпеки.

Читайте також: Мюнхенська безпекова конференція: постправда, постзахід, постпорядок

Ключовий документ федерального міністерства
Але приватні компанії задіяні не скрізь. В аеропорту Мюнхена працює фірма SGM (Баварія). Аеропорт розвивається, і SGM постійно шукає нових фахівців з авіаційної безпеки. Кандидати мають бути громадянами ЄС. Зарплата стартує з €2788 (до оподаткування) у середньому за 160 робочих годин на місяць. Оператори аеропорту поки що не беруть участі ані у виборі приватних постачальників послуг, ані у складанні робочих графіків. За даними Спілки аеропортів, на формування контрольних пунктів і процесів аеропорти практично не впливають.


Крім того, сьогодні мають місце взаємні звинувачення сторін щодо відповідальності за черги на контроль або за затримку рейсів. Фрагментовану організацію забезпечення польотів у Європі слід спростити, заявляє, наприклад, BDL.


Перевірка безпеки має стати ефективнішою, а прикордонний контроль швидшим. Спілка аеропортів хоче перебрати на себе обов’язки з перевірки пасажирів. Це визначається в спеціальному документі федерального Міністерства внутрішніх справ.


Також слід використовувати більше техніки. Адже вже давно існують швидкі, інноваційні технології перевірки. Наприклад, електронний ґейт для контролю за кордоном, який установив у Люксембурзі німецький виробник Veridos, що за 18 с може перевірити особу й паспорт, тоді як прикордонникові для цього знадобиться близько 2 хв.

Читайте також: Як війна вплинула на авіаперевезення в Україні

Зниження цін на квитки і ще більше польотів
BDL змушена діяти, тому що зменшення пасажиропотоку не передбачається. У першій половині 2018-го в аеропортах Німеччини було зареєстровано 112 млн пасажирів, що на 2% більше, ніж торік. Внутрішніх рейсів було майже на 5% менше — потужності збанкрутілого Air Berlin просто не могли бути заміщені одномоментно. Тим часом ця прогалина поступово заповнюється. Згідно з графіком польотів у жовтні буде навіть на 7% більше місць, ніж торік. За даними BDL, ціна квитків на внутрішні авіаперевезення сьогодні найнижча від 2012 року.


Зростання ринку забезпечують насамперед лоукостери, такі як Easyjet, Ryanair або Eurowings, завдяки зниженню цін на квитки та більшому обсягу перевезень. У першому півріччі 2018-го майже 29% усіх рейсів з аеропортів Німеччини здійснили лоукостери. В аналогічний період 2012-го вони становили лише 12%. У Берліні, що має два аеропорти: Тегель і Шонефельд, їхня частка становить близько 57%.


Теги