Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
7 жовтня, 2016   ▪   Світлана Чернецька   ▪   журналіст Інформаційної кампанії «Сильніші разом!»   ▪   Версія для друку

Розетка Vs бензинова колонка. Електромобілі йдуть у наступ

Чи витісняють електрокари традиційні автомобілі на світовому ринку і українському зокрема
Розетка Vs бензинова колонка. Електромобілі йдуть у наступ

Станом на липень 2016 року, лідерами серед електромобілів у світі були NissanLeaf – продано 233.507 автомобілів, TeslaModel S - 132.020, ChevroletVolt - 117.394, MitsubishiOutlander PHEV - 109.980, ToyotaPriusPlug-In - 76.374 автомобілів.

У  Європі за перших сім місяців 2016 року було зареєстровано 112 144 електромобілі. Топ -10 лідерів продажів:

До слова, фахівці зауважують, що темпи продажів електрокарів у Європі трішки призупинились. Вони пояснюють це очікуванням нових анонсованих моделей із кращими технічними характеристиками та більшим запасом ходу на кшталт TeslaModel Х.

Щодо України, то отримати актуальні цифри по кількості автомобілів не вдалось, – на інформаційний запит щодо раніше доступної статистики від МВС відповіли складною бюрократично оформленою відмовою. Однак є цифри, які публікує ev-sales з посиланням на український ресурс emobilisстаном на лютий 2016 року:

Electrocarsже наводить дані ДФС станом на травень 2016 – мовляв, в Україну за січень-травень 2016 року було ввезено 822 електромобілі, що на 12,5% більше, ніж за весь минулий рік. За їхніми даними, в цілому за цей період кількість розмитнених електричних авто зросла на 90,8%: з 905 до 1727 штук.

Щодо прогнозів, то вони демонструють більш ніж оптимістичні цифри зростання кількості електромобілів у світі. У доповіді Міжнародного енергетичного агентства стверджують, що до кінця 2016 року у світі буде придбано понад 1,26 млн електромобілів, до 2020 їх буде близько 20 мільйонів, а за умови дотримання Паризької декларації по клімату до 2030 року їхня кількість на дорогах світу перевищить 100 мільйонів.

А відповідно до даних та прогнозів інтернет-порталу EV-Volumes.com, кількість еко-автомобілів (електромобілі плюс гібридні) за підсумками 2016 року має досягти поділки у 2 мільйони екземплярів.

У свіжому аналізі ринку електричних ТЗ BloombergNewEnergyFinance (BNEF) спрогнозували настання нафтової кризи через зростання частки електромобілів серед інших автомобілів.Вони прогнозують, що до 2040 року 35% усіх світових авто будуть електромобілями. Прогноз базується на оцінці наявних темпів зростання, причому, наголошують тут, реальні дані співпадають з прогнозами Tesla по щорічному темпу зростання продажів до 2020 року.

У звіті зауважують, що прогноз може мати похибку, яка залежить від темпів зростання кількості каршерингових послуг, кількості безпілотних автомобілів, а також сервісів на кшталт LYFT и Uber. Справа у тім, що усі вони виведуть на дороги додаткові автомобілі (дуже імовірно, що саме еко-авто), які будуть покривати великі відстані – до 30 тисяч кілометрівна рік. Якщо ці нові послуги стануть успішними, і  вони потребуватимуть авто з батареями великої місткості то вони можуть збільшити частку ринку електрокарів до 50% нових авто до 2040 року.

Правове сприяння: як електрокарам допомагає закон

Зазвичай у розвинених країнах існують певні кроки з боку держави та місцевої влади,спрямовані на те, аби сприяти збільшенню кількісті електрокарів. До їх числа належать державні програми надання грантів та інвестицій у компанії, що підвищують екологічні стандарти, а також місцеві пільги: безкоштовне паркування у деяких містах, безкоштовний в'їзд у центр міст (де він є платним), взагалі можливість в'їхати у район міста, де діє вільна від викидів зона (подібні прецеденти вже є у Європі).

Найприємніший і найпростіший спосіб правового сприяння – ліквідація чи зменшення певних зборів чи податків.

В Австрії електрокари звільняються від податку на паливо і від щомісячного транспортного збору, в Данії, Угорщині, Латвії, Нідерландах та Бельгії – від реєстраційного податку. В Фінляндії власники електрокарів сплачують зменшений реєстраційний податок, а у Франції право дарувати пільги належить регіонам. У столиці Франції є ще цікавий негрошовий бонус. Тут для всіх автовласників діє система парний/непарний. Тобто у парні дні мають право виїжджати на дорогу міста лише автомобілі, номерний знак яких закінчується на парне число. У непарні дні – навпаки. Таке собі жорстке регулювання кількості авто на дорогах.Електромобілісти Парижу вільні від цього обмеження.

Читайте також: У Tesla Motors запланували відкриття двох заправок в Україні

Щорічні автомобільні збори не треба сплачувати власникам е-мобілів у Німеччині (строком на 10 років з моменту реєстрації), Греції, Італії (на 5 років, а потім ставка податку на 75% нижча, ніж для авто з ДВЗ) та Словаччині.

Цікавий варіант стимулювання – виділення від держави коштів на придбання електромобіля. Німецький уряд планує виділяти на покупку електрокара компенсацію в 5 000 євро, аналогічна сума і пропозиція у Великобританії. Французи ще щедріші - там на придбання електричного або гібридного автомобіля буде виділятися компенсація в розмірі від 6,5 до 10 тисяч євро.

Дослідження TheInternationalCouncilonCleanTransportation демонструє, що є дуже багато варіантів стимулювання поширення електромобілів у світі. І для кожного регіону та країни працюють свої варіанти та комбінації цих стимулів.

Скасування ПДВ –величезна мрія тих, хто хоче придбати електрокар. За словами натхненника ініціативи «Легкомобіль» Владислава Карпенка, скасування ПДВ для електрокарів здешевило би NissanLeafна майже 6 тисяч доларів, а Теslа Model S на тисяч 20-30 доларів. Однак цей законопроект в Україні ще не прийнятий. Логіка народних обранців наступна, стверджує Владислав: «Відміна ПДВ набагато вигідніша покупцям Теslа, ніж найдешевших електромобілів. Краще обрати інші варіанти стимуляції, наприклад, виділення єдиної суми компенсації для всіх електромобілів, незалежно від вартості. Тому за результатом голосування рішення не було прийнято».

Чи не єдиною країною, яка справді скасувала ПДВ на електромобілі, стала Норвегія. У цій країні економія, на прикладі RenaultZoe, становить близько 4500 євро, на тій же Теslа економія буде суттєвішою в рази.

Автомобільний юрист Богдан Глядик зауважує, що в Україні особливих заходів та пільг для електромобілів немає:«Поки що єдина пільга щодо електромобілів - звільнення від ввізного мита. Цей закон - Закон України від 25.11.2015 р. №822-VIII «Про внесення змін до Закону України "Про Митний тариф України" щодо ввізного мита на електромобілі». Разом з цим на порядок денний ставилося питання про ще більш суттєву пільгу – звільнення власників електрокарів від необхідності сплати ПДВ. Однак на такі зміни у Верховній Раді не вистачило голосів. До переваг можна ще віднести невеликий розмір акцизного податку, який є єдиним для усіх електродвигунів – 109 євро, тоді як такий же податок для автомобілів з двигунами внутрішнього згорання може сягати й декілька тисяч євро. Сказати, що сьогодні держава свідомо здійснює стимулювання ринку електромобілів, я не можу. Однак потрібно справедливо відмітити, що податкове навантаження на такі ТЗ не є надто великим, порівняно із авто з двигунами внутрішнього згоряння».

«Кожному електромобілю – по розетці!»

Крім законодавчого стимулювання розвитку ринку електромобілів, другою запорукою їхнього активного поширення є доступна інфраструктура. Для електромобілів це передусім мережа зарядних станцій, незайвим було би і питання автосервісу.

Щодо сервісу – то, за словами власників електромобілів, з цим проблем немає жодних. Назар Шимоне-Давида, засновник TeslaClubUkraine, каже, що з технічним забезпеченням та діагностикою нема незручностей, запчастин не бракує, і сервіси охоче обслуговують електрокари.

Читайте також: Верховна Рада скасувала ввізне мито на електромобілі

«Хоча для електромобіля навряд можна застосувати поняття сервіс у звичному розумінні, адже ми, наприклад, на своєму NissanLeaf уже рік не були на сервісі, хоч наїздили по місту понад 20 тисяч кілометрів, не витративши при цьому дві тонни пального вартістю в 40 тисяч гривень. Трішки складніше з електромобілем преміум-класу – Tesla потребує раз на рік чи 40 тисяч кілометрів пробігу сервісу у Відні чи Берліні (вартість – 550 євро), але зараз це взагалі не проблема, та й дорога зі Львова займає лише один день», - коментує сервісні електромобільні нюанси Назар Шимоне-Давида.

«Безумовно, електромобілі можуть існувати без мережі зарядних станцій. Адже звичайна заземлена розетка – це і є зарядна станція першого рівня. Електромобіль «розумний» - якщо нема заземлення, він не заряджатиметься, бо це для нього небезпечно. Так можна зарядити автомобіль за 6-12 години, залежно від сили струму, моделі машини тощо. Зарядна станція другого рівня –в Україні наразі таких більшість – трифазні, і можуть зарядити авто за 2-5 годин. Все залежить від того, скільки кіловатт може прийняти в себе автомобіль. Наприклад, NissanLeaf не може прийняти всі 22 кВт, то заряджатиметься близько чотирьох годин, а Tesla візьме максимальну потужність – і заряджатиметься значно швидше. Зарядні станції третього рівні – це типу Supercharger від Tesla або іншого типу. В Україні є 15 станцій стандарту CHAdeMO DC 50кВтг. Деякі мають порт нового стандарту CCS. Крім того,Tesla мають намір встановити дві станції Supercharger на шляху між Києвом та Львовом у цьому році – вони можуть «залити» в авто від 150 кВТ», - каже Владислав Карпенко, засновник ініціативи «Легкомобіль».

Він же і зауважує, що встановлювати зарядну станцію в себе на парковці, наприклад, - дуже вигідне рішення для власників готелів, ресторанів, торговельних центрів, придорожніх кафе та інших закладів. Логіка, за словами Владислава Карпенка, дуже проста. Адже електромобіль заряджатиметься не менше години. Зазвичай мова взагалі про 3-4 години. А за час очікування на зарядку, власник електрокара встигне потратити гроші на обід, каву, покупки тощо. До слова, вартість зарядної станції від 1000 до 1500 євро.

Зазвичай біля готелю, ресторану, на заправці встановлена 1-2 зарядних станції для електромобілів. Однак є і винятки, де можна підзарядити одночасно до 10 автомобілів. Найбільшою ж зарядною станцією на даний момент в світі є відкрита компанією Tesla спільно з організацією FortumCharge&Drive в Норвегії площадка на 28 автомобілів. Вона розташована на парковці біля популярного придорожнього кафе Nebbenes, за 64 км від Осло. Тут встановлені 20 експрес-зарядок Supercharger для електрокарів Tesla, а також 4 прискорених зарядних пристрої CCS/CHAdeMO і дві швидкі зарядки з двома виходами потужністю 22 кВт, які зазвичай використовують електрокариNissanта BMW.

Про ситуацію із зарядними станціями в Україні чи не найкраще може розповісти Назар Шимоне-Давида, адже прямо дотичний до їх встановлення:

«За останній рік в Україні ми встановили близько п'ятдесяти зарядок і зараз у нас налічується 71-на зарядка потужністю 22 кВт кожна у нашій партнерській мережі. Також, крім нас, ще є компанії, які намагаються розвивати мережу на платній основі (картки доступу, абонплата і т.д.). Таких зарядок зараз менше двох десятків. Ще є компанії, які займаються продажем електромобілів і розвивають мережу виключно для своїх клієнтів. Але ми вважаємо такі спроби глухим кутом, як це вже зрештою сталося у Європі. Рано чи пізно така модель впирається в неможливість масштабування, і вартість обслуговування мережі не може компенсуватися продажем карток доступу. Для власника бізнесу витрати на обладнання і зарядку електромобіля майже рівні вартості встановлення кондиціонера. Але ж в готелях встановлюють кондиціонери, бо тоді більша імовірність, що клієнт обере їх завдяки додатковим зручностям. Зарядна станція – це така ж додаткова зручність і вигода. І витрати будуть з часом компенсовані. Нашими найбільшими партнерами на сьогодніє ОККО — 37 зарядок, Ощадбанк 5, Планета Кіно IMAX - 3, торгові центри, клініки, провідні мережі ресторанів, готелі і ТЦ. Зарядки нашої мережі обмежуються потужністю внутрішнього зарядного пристрою автомобіля, наприклад,NissanLeaf чи КіаSole EV(6 кВт) за годину заряджається на 30-40 км, Tesla і RenaultZoe мають потужні внутрішні зарядки і можуть брати усі 22 кВт потужності, а це 100-120 км за годину зарядки. Ще один важливий момент по зарядних станціях – додаток дає змогу побачити вільна чи зайнята станція і забронювати її на певну годину, а це дуже зручно для планування свого маршруту і часу».


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Темою розмов номер один у всіх луганчан уже три роки залишається «хто і де провів літо 2014-го». Як у шкільних творах, коли у вересні треба було пригадувати й вигадувати щось, аби здивувати однокласників та вчительку, якщо твої канікули проминули геть звичайно.
    27 травня, Вікторія Малишева
  • Єдина система водозабезпечення, яка функціонує всупереч наявній лінії розмежування, потерпає від купи проблем, вирішувати які вкрай важко: економічних, екологічних, технічних.
    27 травня, Єлизавета Гончарова
  • Що таке трампономіка і чи має вона значення для українців
    27 травня, Любомир Шавалюк
  • Зустріч голів країн НАТО минула без гучних рішень
    26 травня, Юрій Лапаєв
  • Російські газотранспортні проекти як загроза для Європи
    26 травня, Юрій Лапаєв
  • Нова робота Джефа Кунса – гігантська копія порцелянової скульптури української художниці Оксани Жнікруп – протягом тижня була однією з топових тем західних мистецьких видань і українських соцмереж. Формально про плагіат не йдеться (лише про легітимне копіювання), але й поза цим аспектом тема вже оголила безліч цікавих питань.
    26 травня, Олена Кухар
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2017 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено