Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
2 січня, 2014   ▪   Олександр Михед   ▪   Версія для друку

Чьоткі бджоли, чьоткий мед

У дніпропетровській галереї «АртСвіт» стартував новий проект Микити Шаленного «Де брат твій?», який триватиме до 19 січня. В його основі – дослідження концепту «конфлікту», що постає двоїстим за своєю природою. Водночас це і рушійна сила історії, і нищівна стихія, що стирає старий світ. Оновлення йде опліч зі знищенням. Нові етапи історії видаються неможливими без спалахів насилля і боротьби.
Чьоткі бджоли, чьоткий мед

Проект складається з двох частин, розділених поверхами галереї. Базис розказаної куратором історії – близько 30 графічних робіт із чималої колекції графіки галереї «АртСвіт». Серед авторів відомі імена українського мистецтва – Якутович,  Куткін, Лопата та ін. На роботах зображено вузлові, криваві точки української історії – Хрещення Русі, битва з половцями, Переяславська Рада, Перша і Друга світові війни. Окрема сюжетна лінія – образ жінки, матері, що народжує нових бійців, яких згодом поглине історія. Завершується перший поверх своєрідними натяками на майбутнє, яке чекало на Дніпропетровськ і всю Україну – роботи зображують мирні заводи.

Другий поверх показує історію, що розгорталася довкола заводів у пострадянський час, коли вони стали предметом боротьби рейдерів і зіткнення різних економічних інтересів.  Нові фотографічні полотна Микити Шаленного досліджують феномен українського рейдерства й анонімного бійця, захованого за маскою і готового на все, заради інтересів свого «хазяїна». На п’яти фотополотнах митець робить постановку реальності, витворюючи з бійців вигадливі композиції, що алюзивно покликаються на композиції класичних картин. Художник уникає прямого зображення насилля, однак відчуттям загрози просякнута кожна робота. Тринадцятиметрове панно, створене з різноманітних новорічних прикрас, зображує боротьбу двох груп рейдерів, за спинами яких розвиваються крила. Новорічна мішура, красиве декорування, прикрашання – елементи, з яких створюється наш життєвий медіа-простір.

Ще одна складова виставки – концептуальний музичний мікс, записаний музикантом Stich. У міксі зведено разом українські народні пісні, різдвяні мелодії, шум переговорних пристроїв – все разом створює додаткові акценти сприйняття. І вже пісня православного гурту «Сини Росії» «Хто бджілок поважає» (кто пчелок уважает, кто к ним не пристает, того они не жалят…// и каждая ромашка, нальет нектара в чашку,// и даже одуванчики нальют нектар в стаканчики) сприймається, як історія про войовничих бджілок, для яких будь-який об’єкт готовий надати не тільки нектару кухлик. І як пояснює сам художник, «важливим було створити атмосферу справжнього вестерну», простору, що існує за особливими законами, а також Дніпропетровська – як батьківщини найвідоміших олігархів і рейдерів України.

Парадоксальним чином митець проводить паралелі між різними історичними пластами, запитуючи: Чи є сучасні олігархи тими самими князями? І чи рейдери продовжують справу історичних найманців-зарізяк? Що рухає ними? Проект не дає відповідей, але поставлені в ньому запитання – з числа незручних.

«Де брат твій?» – концептуальне, амбітне і напрочуд актуальне висловлювання, вкорінене в локальний контекст, що виходить у ширшу площину українських реалій. І ще одне – це своєрідний пріквел перед живописним проектом Микити Шаленного, який буде представлений восени наступного року в Національному художньому музеї в Києві. Нові живописні роботи митця будуть інкорпоровані в постійну експозицію музею, що дозволить окреслити своєрідний діалог понад епохами. А також створити особливий контекст сучасності, в конфліктах якої вчуваються відголоски ще давніших травм і запитань, що ніколи не мали правильних відповідей.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Про переваги Hyundai Tucson 2016 року випуску
    4 грудня, Олександр Пархоменко
  • У розмові з Тижнем Девід Кровлі, професор Школи гуманітарних наук Королівського коледжу мистецтв у Лондоні, розповів про старі та нові медіа, постправду й андеграунд у країнах соцтабору.
    4 грудня, Ганна Трегуб
  • Відомий лозунг «Хліба і видовищ!» у «молодих державах» до кінця 2016-го повністю віджив себе. Тепер тут хочуть тільки хліба. Причому видовища, якими так славляться «народні республіки», вже викликають у вчорашніх глядачів лише блювотний рефлекс. Особливо цей рефлекс видно, коли «впарюють» успіхи «республіки».
    4 грудня, Станіслав Васін
  • Латвія з-поміж трьох країн Балтії має чи не найбільше зв’язків із Росією, через які остання може шукати канали впливу. Утім, ситуація поступово змінюється
    3 грудня, Ольга Ворожбит
  • Відкриттям екзопланет уже нікого не здивуєш. Наступний крок — спробувати їх зняти
    3 грудня, The Economist
  • Одним із місць відпочинку та дозвілля для луганчан до війни була мережа гіпермаркетів «Епіцентр». Хтось планував там ремонти, хтось шукав подарунки, а хтось просто релаксував: повільно пересувався від відділу до відділу, спираючись на візок. Там справді можна було вбити день і нічого не купити. Просто дивитися, тримати в руках, а потім залишати при собі обраний товар так, ніби він на якийсь час ставав власністю.
    3 грудня, Вікторія Малишева
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено