Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
2 січня, 2014   ▪   Олександр Михед   ▪   Версія для друку

Чьоткі бджоли, чьоткий мед

У дніпропетровській галереї «АртСвіт» стартував новий проект Микити Шаленного «Де брат твій?», який триватиме до 19 січня. В його основі – дослідження концепту «конфлікту», що постає двоїстим за своєю природою. Водночас це і рушійна сила історії, і нищівна стихія, що стирає старий світ. Оновлення йде опліч зі знищенням. Нові етапи історії видаються неможливими без спалахів насилля і боротьби.
Чьоткі бджоли, чьоткий мед

Проект складається з двох частин, розділених поверхами галереї. Базис розказаної куратором історії – близько 30 графічних робіт із чималої колекції графіки галереї «АртСвіт». Серед авторів відомі імена українського мистецтва – Якутович,  Куткін, Лопата та ін. На роботах зображено вузлові, криваві точки української історії – Хрещення Русі, битва з половцями, Переяславська Рада, Перша і Друга світові війни. Окрема сюжетна лінія – образ жінки, матері, що народжує нових бійців, яких згодом поглине історія. Завершується перший поверх своєрідними натяками на майбутнє, яке чекало на Дніпропетровськ і всю Україну – роботи зображують мирні заводи.

Другий поверх показує історію, що розгорталася довкола заводів у пострадянський час, коли вони стали предметом боротьби рейдерів і зіткнення різних економічних інтересів.  Нові фотографічні полотна Микити Шаленного досліджують феномен українського рейдерства й анонімного бійця, захованого за маскою і готового на все, заради інтересів свого «хазяїна». На п’яти фотополотнах митець робить постановку реальності, витворюючи з бійців вигадливі композиції, що алюзивно покликаються на композиції класичних картин. Художник уникає прямого зображення насилля, однак відчуттям загрози просякнута кожна робота. Тринадцятиметрове панно, створене з різноманітних новорічних прикрас, зображує боротьбу двох груп рейдерів, за спинами яких розвиваються крила. Новорічна мішура, красиве декорування, прикрашання – елементи, з яких створюється наш життєвий медіа-простір.

Ще одна складова виставки – концептуальний музичний мікс, записаний музикантом Stich. У міксі зведено разом українські народні пісні, різдвяні мелодії, шум переговорних пристроїв – все разом створює додаткові акценти сприйняття. І вже пісня православного гурту «Сини Росії» «Хто бджілок поважає» (кто пчелок уважает, кто к ним не пристает, того они не жалят…// и каждая ромашка, нальет нектара в чашку,// и даже одуванчики нальют нектар в стаканчики) сприймається, як історія про войовничих бджілок, для яких будь-який об’єкт готовий надати не тільки нектару кухлик. І як пояснює сам художник, «важливим було створити атмосферу справжнього вестерну», простору, що існує за особливими законами, а також Дніпропетровська – як батьківщини найвідоміших олігархів і рейдерів України.

Парадоксальним чином митець проводить паралелі між різними історичними пластами, запитуючи: Чи є сучасні олігархи тими самими князями? І чи рейдери продовжують справу історичних найманців-зарізяк? Що рухає ними? Проект не дає відповідей, але поставлені в ньому запитання – з числа незручних.

«Де брат твій?» – концептуальне, амбітне і напрочуд актуальне висловлювання, вкорінене в локальний контекст, що виходить у ширшу площину українських реалій. І ще одне – це своєрідний пріквел перед живописним проектом Микити Шаленного, який буде представлений восени наступного року в Національному художньому музеї в Києві. Нові живописні роботи митця будуть інкорпоровані в постійну експозицію музею, що дозволить окреслити своєрідний діалог понад епохами. А також створити особливий контекст сучасності, в конфліктах якої вчуваються відголоски ще давніших травм і запитань, що ніколи не мали правильних відповідей.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Кількість українських бранців на території Росії та окупованого Криму зростає, однак досі не налагоджено механізму переговорів про їх визволення
    28 березня, Станіслав Козлюк
  • Картина білої американської художниці, яка зображує загиблого чорношкірого підлітка, спровокувала бурхливу суперечку щодо того, чи має хтось право говорити про чужий травматичний досвід, а також вкотре спростувала філософську тезу, згідно з якою «автор помер».
    28 березня, Олена Кухар
  • Як комп’ютерні віруси зменшують боєздатність і чиє засоби убезпечитись від них
    28 березня, Юрій Лапаєв
  • Моє свідоме життя почалося на проспекті Миру, у панельній дев’ятиповерхівці під номером 54, де з балкона на шостому поверсі було видно чи не всеньке місто, бо тоді ще свічки новобудов не затуляли ані острівця на Південному Бузі, ані дальніх околиць Ракового, де жила моя бабуся та які можна було розгледіти в дитячий бінокль.
    28 березня, Юрій Даценко
  • Франція досить боязко ставиться до надання безвізового режиму для України через проблеми власної внутрішньої політики.
    27 березня, Алла Лазарева
  • Перший заступник міністра закордонних справ України Вадим Пристайко розповів Тижню про нещодавні переговори, що відбулися в Парижі в рамках “нормандського формату”, на які несподівано не приїхали представники РФ.
    27 березня, Алла Лазарева
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2017 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено