Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи
20 червня, 2013   ▪   Тиждень   ▪   Версія для друку

Звуки «зі спинного мозку»

Львів – дивне місто. Є чимала категорія джазових львів’ян, які принципово не відвідують «цього попсового» Alfa Jazz Fest, тоді як під час дійства до міста приїздять 30–40 тис. людей із Європи, Росії, Білорусі, а також «мажори з Києва». Звісно, що масштабніший захід, то більше можна знайти негативу. Але в решті він чи не найкраща музична подія в Україні. А щодо львів’ян, то їхні дивні комплекси меншовартості й водночас чиста віра в те, що їхнє місто – «культурна столиця України», виправдовуються приблизно тричі на рік. Один із таких випадків – Alfa Jazz Fest.
Матеріал друкованого видання
№ 24 (292)
від 20 червня, 2013
Звуки «зі спинного мозку»

На AJF сотні музикантів і десятки колективів з усіх досяжних країв – усе, що можна втиснути протягом чотирьох днів на три сцени. Утім, є головні, а є другорядні. Українські музиканти бідкаються, що їх ставлять на третій за важливістю майданчик і що про них замало пишуть та говорять, хоча вони самі годинами теревенять про видатних американців, яких їм показали вживу.

Читайте також: Трип, Львів, джаз

Charlie Haden Quartet West з погляду розваги не найкращий випадок, але про велич Гейдена (на фото) знаєш заздалегідь: з кінця 1950-х він грав з Орнеттом Коулменом, створював фрі-джаз, а потім як лідер працював над украй різноманітною музикою, яка включала блюз Міссісіпі та альтернативний рок. Сьогодні на нього боляче дивитися: Гейден пережив рак гортані (він сам зі сцени про це розповідає, не таємниця), дуже погано пересувається і говорить, але щойно береться за контрабас, як усе стає на свої місця. Взагалі джазові музиканти ніколи не виходять на пенсію – вони або помирають на сцені, або покидають її, коли ноти не складаються правильно.

Виступ Гейдена був найменш розважальним, проте найважливішим. Почали з класичного бібопу. Тенор-саксофоніст Ерні Вотс – ідеал техніки, нюансів і розуміння матеріалу. Обидва вони поза часом і модою, грають музику 60-річної давності, ніби вона створена сьогодні. Але все це не впадало в око, доки Гейден не сказав: «Зараз прозвучить пісенька, яку ще 1957-го ми грали з Орнеттом та Доном Черрі». І тут почалося… Вони виконали «Lonely Woman» Коулмена – одну з найвидатніших балад ХХ століття. Купа поціновувачів заплакала: цього не уникнути, коли то твоя історія і коли контрабас звучить так само, як в оригінальному записі 1959-го, та й контрабасист той самий. До того ж, знаючи прямий вплив Рахманінова на автора, піаніст Алан Бродбент заграв соло в манері останнього. Власне, весь величезний фестиваль якийсь естет міг би звести до однієї композиції... Але на біс Гейден виконав «Blue in Green» Майлза Девіса та Білла Еванса, аби добити публіку вщент.

Після цього світлий і геніальний Боббі МакФеррін «розвантажив» атмосферу американською корінною музикою: госпелом, блюзом і навіть кантрі (з такими інструментами, як слайд-гітара, мандоліна, акордеон). Хоч він і представив свіжий диск, несподівано заспівав «Can’t Find My Way Home» Еріка Клептона/Стіва Вінвуда 1969-го, чого немає в новому альбомі, й додав «Round Midnight» Телоніуса Монка, яку любить виконувати фальцетом. Попри прекрасний вибір, бітлівська «Blackbird» у МакФерріна так і лишається найкращим заспіваним соло з усіма його вокальними штучками.

Утім, по The Beatles більше й монументальніше пройшовся Ел Ді Меола. Цей видатний гітарист, техніка якого не знає меж, на певному етапі починає піднуджувати, проте часто матеріал вирішує все. Тож цього разу його врятували пісні бітлів із винахідливими аранжуваннями та струнним квартетом.

Найкраще камерним оркестром скористався контрабасист Авішай Коен, і звучало це неймовірно: скрипка, два альти, віолончель та гобой (часом англійський ріжок) – усі красиві та вправні. І, звісно, на першому плані фортепіанно-барабанно-контрабасове тріо. Цей чоловік примудряється щоразу привозити до України щось нове, хоча деякі теми публіка і впізнає. То була програма, що вже за кілька тижнів стане свіжим альбомом.

Легендарний нью-орлеанський Dirty Dozen Brass Band, попри силу-силенну стилів, у яких грає, звучить як хард-рок найхардовішого розливу. Доволі безликі теми, у яких більше драйву, ніж мелодії (впізнати можна лише народну нью-орлеанську «Whеn the Saints Go Marching In» та геніальну «Superstition» Стіві Вандера). Втім, усе це класно, про що за останні 20 років свідчать професійні та слухацькі досвіди.

Трубач Тілль Брьоннер – просто німецька підробка. Фотомодельний вигляд і такий самий «няшний» звук: як коти на Facebook.

Ще був Баґґі Весселтофт – блискучий норвезький піаніст (без жодної музичної освіти), який любить бавитися старими та новими іграшками. Наприклад, iPad як саунд-процесор. Він один із тих, хто змішав джаз із діджейською культурою, створив власний лейбл Jazzland і при цьому не виносить попси. Втім, Весселтофт додає, що «хороша поп-музика має йти зі спинного мозку».

Загалом увесь AJF – продукт «зі спинного мозку» й хорошого смаку, навіть якщо там щось не так. Адже музика або красива і драйвова, або ні.


Матеріали за темою:

--> --> -->
Реклама
Останні публікації згорнути
  • Пострадянська автократія намагається перетворити чорне золото на модерність
    29 травня, The Economist
  • За перипетіями Великодня і травневих свят залишилася майже непоміченою одна не менш знакова подія, яку оминули увагою вітчизняні ЗМІ. 6 травня Арсєній Павлов, відомий більшості під позивним Моторола, лідер батальйону «Спарта», що стратив 15 наших бійців в аеропорту, отримав ключі від квартири в самісінькому центрі Донецька у висотній новобудові.
    29 травня, Станіслав Васін
  • Деякі західні оглядачі останнім часом порушують питання про те, чи є Туреччині місце в НАТО і чи надійний вона партнер для Альянсу. Скептики в країні (особливо наближені до влади) також аналізують вигоди від союзництва, яке триває десятки років, та обстоюють більш незалежний підхід до зовнішніх відносин. Утім, останні події показують: сторони потрібні одна одній у контексті масштабних глобальних викликів, щоб успішно пройти період неспокою.
    29 травня, Пінар Севінчлідір
  • Тиждень поспілкувався з головою Проектного Офісу Реформ Міністерства оборони про перспективи реформування оборонної сфери в співпраці із західними партнерами.
    28 травня, Богдан Буткевич
  • Позаблокова Фінляндія адаптує свою оборонну стратегію відповідно до вимог часу
    28 травня, Анатолій Шара
  • 14 травня у кварталі Сонячний у Луганську в приміщенні супермаркету «Абсолют», що працював ще кілька днів тому, відкрився великий і сяючий новими кольорами «Спар» із величезною вивіскою «7:00 — 22:00». Якщо брати мірки довоєнні, то хіба це подія? Так, відкриття чергового супермаркету у великому місті — майже буденне явище.
    28 травня, Яна Вікторова
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
работа Харьков оптимизатор любовный гороскоп на год Жеральдин Пайя http://avtosale.ua/
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено