Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
24 травня, 2013   ▪   Тиждень   ▪   Версія для друку

Об’явлення Никифора. Репатріація художників з українським бекграундом

Спершу Національний художній музей відкрив наймасштабнішу в українській історії виставку Жака Шапіро, представника Паризької школи, який здобував художню освіту в Києві та Харкові. Тепер Національний музей українського народного декоративного мистецтва представляє сотню картин примітивіста Єпіфанія Дровняка, більше відомого як Никифор.
Матеріал друкованого видання
№ 20 (288)
від 23 травня, 2013
Об’явлення Никифора. Репатріація художників з українським бекграундом

Цей скромний лемківський маляр-самоук іще на початку творчого шляху здобув прихильність мистецької еліти Парижа: у 1932 році львівський художник Роман Турин відвіз його картини до галереї Leon Marseille. Відтоді Никифора зарахували до переліку найвидатніших «наївних» художників світу.

Точний обсяг доробку майстра невідомий. Він писав день і ніч, не займаючись нічим, окрім малювання, і створив, як сам підрахував наприкінці життя, близько 30 тис. полотен. В Україні Никифорових картин небагато: дещо зберігається в Національному музеї у Львові, дещо є в приватних колекціях. Усе життя художник мешкав у польському курортному містечку Криниця, у якому після його смерті було створено Музей Никифора, де зберігається найбільша у світі колекція його творів (вона й стала джерелом для київської експозиції).

Єпіфаній Дровняк рано осиротів. Він був малописьменним, але наполегливо розвивав те, до чого мав здібності, – живопис аквареллю та олівцеву графіку. Мешканці Криниці вважали його не більш як вуличним диваком, і в той час як у Парижі з успіхом відбувалися його персональні виставки, провінціали, з якими маляр розплачувався роботами за їжу, просто палили картини у грубках.

І нехай сучасний пересічний глядач також вдасться до зручного стереотипу «я теж так умію», мистецтвознавці зауважують високий художній рівень і новаторство робіт, написаних найдешевшими фарбами (інших жебрак не міг собі дозволити) на макулатурі. На думку директора Музею Никифора у Криниці та дослідника життя майстра Збіґнєва Воланіна, немає людини, яка знала би про творчість Никифора все, тому при кожному погляді у ній розкривається щось нове. Змісти і символіка цих картин досі не розгадані. Никифор вважав творчість (зокрема, і свою) сакральною місією: в нього художник стає богообраним персонажем, іноді дорівнюючись навіть до апостолів. Саме ім’я Єпіфаній із грецької перекладається як «об’явлений», і картини Дровняка є радше виявом чогось трансцендентного – трансляцією, а не висловлюванням. Релігійні конотації в поєднанні з художньою технікою, зі своєрідним «наївним реалізмом» дають присмак юродства, екзистенційного гротеску. Він ніби бачив більше, ніж хотів казати. Стиль, започаткований Никифором, у більш поверховій формі продовжували польські авангардисти другої половини ХХ століття, розглядаючи кумедні й водночас одухотворені фігурки священників, художників та вояків. Проте Никифор досі потребує розгадки, і це справа майбутнього.

Виставка триватиме до 30 червня.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Що голосування в Італії, Австрії, Румунії означають для ЄС і України
    8 грудня, Ольга Ворожбит
  • На яких традиціях виховують українських офіцерів і солдатів
    8 грудня, Ярослав Тинченко
  • Нереформована протягом 25 років регуляторна система не просто тягне Україну на дно рейтингу Світового банку «Doingbusiness» (80 місце серед 190 країн), а суттєво ускладнює роботу як національного бізнесу, так і потенційних інвесторів. Тому дерегуляція, а точніше побудова кращої регуляції, у фокусі особливої уваги – на засіданні Уряду скасували 367 постанов та нормативних актів, які обмежують діяльність бізнесу, а перший заступник Міністра економіки Максим Нефьодов анонсував законопроект для кардинального стрибка в рейтингу DoingBusiness на 40+ місць.
    8 грудня, Світлана Майструк
  • Про пріоритетні культпроекти, осучаснення бібліотек та осередків, а також про створення інституцій, які провадили б у майбутньому культурне відродження нині окупованих Донбасу й Криму, в інтерв’ю Тижню розповів міністр культури Євген Нищук.
    8 грудня, Ганна Трегуб
  • Російська пропагандистська машина недарма вбиває в голову своїм громадянам, ніби на Донбасі за Україну воюють найманці якщо не із Сомалі, то з Арабського світу; про участь військ країн НАТО, особливо поляків, вона вже навіть не згадує.
    8 грудня, Анатолій Шара
  • Реформа державного управління ще не набрала обертів, проте навколо неї, традиційно для українського політикуму, вже почали розгорятися скандали.
    8 грудня, Станіслав Козлюк
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено