Культура

Правда документа

Документальний театр в основі своїй має реальні історії, інтерв’ю, виписки з газет, свідчення очевидців.
Матеріал друкованого видання
№ 49 (266)
від 6 грудня, 2012

Зароджений на початку ХХ століття Ервіном Піскатором, підхоплений у 1960-х роках Петером Вайсом, нині він є одним із найпопулярніших театральних трендів у світі. Документальний театр завжди вмонтований у суспільно важливу проблематику і на контрасті з надто солодкою театральністю, неправдою, яка відлякує людей від театру, оголює грані дійсності, впускаючи на сцену наше життя. Так, документальний спектакль «Час 18» в московському «Театрі. Doc» порушує питання прав людини у Росії на прикладі останніх годин життя юриста Сєрґєя Маґнітского, якого замордували у в’язниці. А вистава японського режисера Акіри Такаями «Проект референдуму», заснована на відеоінтерв’ю 440 учнів середньої школи відразу після цунамі, землетрусу та катастрофи на Фукусімі, виразно демонструє наслідки використання ядерної енергії.

Однією з цілей фестивалю «Документ», що відбудеться у столиці, є популяризація методу документального театру й удосконалення його технік в Україні. В межах дійства відбудуться не лише покази вистав, а й безкоштовні майстер-класи українського режисера Андрія Мая, російського драматурга-актора Константіна Кожевнікова й учасника німецької зіркової док-групи «Ріміні Протокол» Деніеля Ветцеля.

Фестиваль розпочнеться 6 грудня у Ґете-Інституті ескізом вистави «Київський торт» – проектом, в якому столичне життя, його реалії та герої нанизуються на структуру оповіді в заданому глядачем порядку. А в театрі імені Лесі Українки покажуть спектакль німецьких драматургів Ферідуна Займоґлу та Ґюнтера Зенкеля «Чорні діви» в постановці Алли Рибікової. Заснована на реальних інтерв'ю з німецькими радикально налаштованими «неомусульманками» низка монологів вражає відвертістю і жорстокістю.

Наступного дня, 7 грудня, фестиваль переїде до Черкас, туди й назад аудиторія й учасники вирушать автобусом. В Черкаському обласному театрі буде показана вистава «Місто на Ч.» – в історію про те, як дівчина випадково потрапила замість Чернігова до Черкас, вплітаються різноманітні пласти з життя міста: базар, музей Шевченка, історичний блок, старі люди, які живуть минулим, і молодь, яка не знаходить свого майбутнього.
8 листопада в театрі «ДАХ» на публіку чекає вистава московського «Театру. Doc» «Викрадення» Константіна Кожевнікова й Алєксєя Боґачук-Пєтухова. Самі автори визначають жанр як вербатим-розслідування: Константін Кожевніков їде до рідного міста, щоби розібратися, чому його старий знайомий намагався викрасти дочку бізнесмена, що змінилося на його малій батьківщині, що сталося з людьми за останній час. Це своєрідний портрет російського соціуму на тлі детективної історії.

9 листопада хедлайнер фестивалю німець Деніель Ветцель в театрі «ДАХ» покаже мультимедійний колаж-перфоманс, де презентує вибрані проекти колективу «Ріміні Протокол», а також продемонструє результати воркшопу, проведеного в Києві.