Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика

На межі реальності

«Шапіто-шоу» – це «Асса» 25 років потому
Матеріал друкованого видання
№ 14 (231)
від 5 квітня, 2012
На межі реальності

Cпеціальний приз журі торішнього Московського кінофестивалю, Гран-прі фестивалю «Кіношок» плюс висока оцінка Валєрія Тодоровского з визначенням «ця стрічка відображає важливе». Що ж такого важливого в цьому двочастинному на 200 хвилин фільмі, режисер якого Сєрґєй Лобан спромігся вже вдруге вмовити знятися в себе великого і страшного Пєтра Мамонова?

Ну з Мамоновим, припустімо, і так все зрозуміло: в новелі «Повага», третій із чотирьох, він грає самого себе, актора з розмовами про порожнечу душі та спасіння в молитві, лише з тією відмінністю, що герой кинув свого сина вісім років тому, але схаменувся, вибачився і взяв із собою в гори. А ось інші три частини – з глухонімими гомофобами, гладкими інтернетчиками і двійниками Віктора Цоя – є певним узагальненням. Фарс – основа «Шапіто-шоу», яке має очевидну асоціацію з фразою «цирк поїхав, а блазні залишилися».

Цирк у Сєрґєя Лобана – це наше життя, а ми в ньому – блазні. Думка не нова – нова форма подачі. Тобто вона теж не нова, радше забута стара, бо інфантильні герої, що роблять з навколишнього світу бурлеск-балаган-буфонаду, вже якось занадто близько існують поруч із соловйовськими «Ассою» та «Чорною трояндою…». Та, попри формальну вторинність, «Шапіто-шоу» сенсовно свіже, воно узагальнює сучасний абсурд життя з усім його бестіарієм: зі знайомствами в інтернеті, телевізійно-музичними клонуваннями померлих рок-зірок і намаганням загладити провину шляхом гірської прогулянки. І робить це в такому іронічному тоні та в нестандартному для сучасного кондового й тупуватого російського кіно ракурсі, що відразу перетворюється на білу ворону, вигідно відрізняючись від жанрових стандартів фастфуду нашого прокату.

Повний кайф композиції лобанівського паноптикуму є навіть не в тому, що фільм, як борхесівський «Сад розбіжних стежок», переплітає реальності й з’єднує героїв: ті, хто промайнув в одній новелі на задніх планах, у наступній виступають на передній. Головне сховане в завершальному акорді всіх чотирьох частин: шапіто-шоу згорає.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Кількість українських бранців на території Росії та окупованого Криму зростає, однак досі не налагоджено механізму переговорів про їх визволення
    28 березня, Станіслав Козлюк
  • Картина білої американської художниці, яка зображує загиблого чорношкірого підлітка, спровокувала бурхливу суперечку щодо того, чи має хтось право говорити про чужий травматичний досвід, а також вкотре спростувала філософську тезу, згідно з якою «автор помер».
    28 березня, Олена Кухар
  • Як комп’ютерні віруси зменшують боєздатність і чиє засоби убезпечитись від них
    28 березня, Юрій Лапаєв
  • Моє свідоме життя почалося на проспекті Миру, у панельній дев’ятиповерхівці під номером 54, де з балкона на шостому поверсі було видно чи не всеньке місто, бо тоді ще свічки новобудов не затуляли ані острівця на Південному Бузі, ані дальніх околиць Ракового, де жила моя бабуся та які можна було розгледіти в дитячий бінокль.
    28 березня, Юрій Даценко
  • Франція досить боязко ставиться до надання безвізового режиму для України через проблеми власної внутрішньої політики.
    27 березня, Алла Лазарева
  • Перший заступник міністра закордонних справ України Вадим Пристайко розповів Тижню про нещодавні переговори, що відбулися в Парижі в рамках “нормандського формату”, на які несподівано не приїхали представники РФ.
    27 березня, Алла Лазарева
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2017 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено