Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
8 квітня, 2012   ▪   Спілкувався: Богдан Буткевич   ▪   Версія для друку

Маріанна Каат: «Завдяки фільму «Шахта № 8» головний герой стрічки переосмислив усе своє життя»

Документальний фільм естонської режисерки Маріанни Каат «Шахта № 8» вже понад рік з успіхом демонструвався на міжнародних кінофорумах, поки його не заборонили показувати на фестивалі Docudays UA в Києві
Матеріал друкованого видання
№ 14 (231)
від 5 квітня, 2012
Маріанна Каат: «Завдяки фільму «Шахта № 8» головний герой стрічки переосмислив усе своє життя»

26 березня його показ мав відбутися на фестивалі Docudays UA в Києві. Але за годину до початку на вимогу українських співпродюсерів стрічки Олени Фетісової та кіностудії «Інтерфільм» вона була знята з програми. Як згодом з’ясувалося, через нібито «постановочність» фільму. Наразі пані Фетісова утримується і від коментарів, і від відповіді на офіційний лист оргкомітету Docudays UA з проханням надати підтвердження її ексклюзивних прав на «Шахту № 8». У разі якщо «Інтерфільм» так і не покаже відповідних документів, роботу знову буде включено до програми правозахисного фестивалю, який після Києва помандрує 123 містами України. Пані Каат розповіла в ексклюзивному інтерв’ю Тижню про своє ставлення до цієї ситуації.

Читайте також: Над прірвою в житті

У. Т.: Чи припускаєте ви, що заборона показу фільму має політичне підґрунтя?

– Я не знаю, чому так сталося, можу тільки здогадуватися. Взагалі в мене просто не було часу до початку Docudays UA читати угоду, яку ми підписали з Фетісовою, – зараз виходить мій новий фільм, та якось і думки не виникало про імовірність таких ситуацій. І ось тепер, коли я була в літаку, в мене якраз з’явилася годинка в усьому розібратися. Важливо, що Фетісова постійно наголошувала на тому, що в неї суверенні права на фільм. Так ось, згідно з угодою, яку я нарешті вивчила, пані Олена має виключне право на комерційне використання стрічки в Україні, але не на фестивальне, яким володію саме я. За кілька годин до показу, що так і не відбувся, я намагалася її вмовити і переконати, що вона не має ексклюзивного права на «Шахту № 8» і щоб таки дала дозвіл на використання стрічки. Від самого початку конфлікту попереджала, що буде великий скандал, який зовсім не в її інтересах. А у відповідь – не мені, а на адресу оргкомітету фестивалю Docudays UA – надійшов лист за підписом її чоловіка (виконавчий продюсер «Інтерфільму» Володимир Козир. – Ред.), де й була написана вся маячня про «постановочність» стрічки. У них вийшло залякати оргкомітет, який сполошився, що їх засудять. Мене цей вчинок «Інтерфільму» образив до глибини душі плюс поставив дітей, яких я знімала, в абсолютно жахливу ситуацію. Адже звинувачення в «постановочності» є звинуваченнями й на їхню адресу, вони, виявляється, щось там переді мною показували спеціально. За логікою пані Фетісової, мабуть, вони на камеру викопали «дірки» і так само штучно в них працювали. Для мене від цього листа війнуло 1930-ми роками. Думаю, тоді такий стиль оцінили б більше, понад те, відвели б до найближчої стінки мене з дітьми зі Сніжного і там би й розстріляли. Цей лист – перехід будь-якої дозволеної межі.

У. Т.: До яких, так би мовити, критеріїв «документальності» стрічки апелювала українська сторона? Тобто чи є якесь раціональне зерно у звинуваченнях «Інтерфільму»?

– Це просто якась маячня, повторюся. Знаєте, наприклад, гості Docudays UA були в шоці, коли дізналися про демарш Фетісової з такою аргументацією, адже вже понад рік фільм демонструвався на багатьох міжнародних документальних фестивалях. І тут раптом отримує таку характеристику з боку не когось там, а співпродюсерки, яка підписалася під кожним кадром цієї стрічки, адже її ім’я та логотип її фірми стоять у титрах. Тобто якщо вже були якісь претензії, то вона мала вдосталь часу заявити це до виходу фільму або й узагалі розірвати зі мною угоду, яка це, виявляється, передбачала. Але вона залишилася. Для чого? Щоб не пускати його потім у самій Україні?

Читайте також: Жителі Донбасу вже шкодують про свій політичний вибір

У. Т.: Чи збираєтеся ви позиватися до пані Фетісової, враховуючи її дії?   

– У жодному разі. Знаєте, у всьому завжди можна знайти хороший бік. Врешті-решт, саме лист «Інтерфільму» зміг звернути увагу всієї України до моєї стрічки та проблематики, яка в ній порушується, – зовсім не факт, що без цього скандалу про неї хтось дізнався б. Хоча найбільшою метою «Шахти № 8» для мене був захист тих дітей, що стали її головними героями. Вони, до речі, приїхали до Києва – ми всі думали, що показ буде. Враховуючи, що це фестиваль саме правозахисний, я мала на меті звести дітей з усіма відповідними організаціями, представники яких там завжди є. Адже в них виникло безліч проблем через вихід стрічки, і крім мене, а я живу в іншій країні, ніхто про них думати не збирається. І, на щастя, мені вдалося, а лист привернув увагу навіть тих, хто цим у принципі не цікавиться. Тож він навіть зіграв нам на руку – тепер на нашому боці і журналісти, і суспільна думка. А головне – діти не просто побачили Київ, а зрозуміли, що може бути й інше життя, ніж у Сніжному. Знаєте, коли ми були на телебаченні, то ведучий запитав у Юри (головного героя стрічки. – Ред.), що йому найбільше сподобалося в столиці. І той відповів, що люди, бо коли їли в столовій і в когось не було виделки, то інший підвівся й приніс її. І додав: «Раніше я жив, як на «Титаніку», де ніхто одне про одного не турбувався». Я сьогодні просто плакала, коли він надіслав мені дві смски. Процитую одну з них: «Мы в Снежном, я попал домой и даже нет слов как это описать! Я решил снять квартиру. Осталось только найти деньги. Да, поездка в Киев изменила мое мышление». Головне, що цей хлопець завдяки моєму фільму та перипетіям навколо нього фактично переосмислив усе своє життя. Думаю, що це найважливіше і цього ніхто в мене не відбере. 

Читайте також: З плавильного казана імперії


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Приглядаючись до нового американського лідера, французи з острахом впізнають своє можливе близьке майбутнє.
    22 лютого, Алла Лазарева
  • Напередодні чергової річниці розстрілу активістів Майдану та втечі Януковича, що послідувала услід за цим, в Україні за традицією знову пожвавилися розмови про нову революцію. При цьому одні заговорили про це зі страхом, а інші з надією.
    22 лютого, Денис Казанський
  • Літературна спільнота дізналася від «модернізованого» журі Національної премії ім’я лауреату 2017 року
    21 лютого, Олена Кухар
  • Другий рік поспіль роковини розстрілів Небесної сотні перетворюються на неабиякий привід для піару із обов’язковими закликами знову вийти на Майдан, аби звалити «злочинну владу».
    21 лютого, Станіслав Козлюк
  • Міста, як і люди, зазнають тиску стереотипів, тільки от, на відміну від нас, вбирають їх і перетравлюють, не страждаючи. Ми ж вибудовуємо досконалі за структурою й виглядом очікування, щоби потім із розгону вгатитися в них – наче в ідеально чисті скляні двері, яких не видно. Іноді місто, яке обіцяє – чудова принадна проекція, ге? – продуктивну працю, вдалу відпустку чи романтичну подорож, стає місцем найбільшого болю. В'язницею. Містом пам'яті про власне безсилля.
    20 лютого, Юлія Кропив’янська
  • Заявлених тем 53-ї Мюнхенської безпекової конференції було багато. Утім основною стала одна: про що думає американський президент
    20 лютого, Ольга Ворожбит
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2017 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено