Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
19 листопада, 2011   ▪   Ростислав Семків   ▪   Версія для друку

Лексикон ностальгії

Якщо нова книжка Юрія Андруховича не потоне у вирі безглуздих піар-акцій, то читач уповні зможе насолодитися її спокоєм та спостережливістю
Матеріал друкованого видання
№ 47 (212)
від 17 листопада, 2011
Лексикон ностальгії

Це видання із привабливо-грайливою назвою «Лексикон інтимних міст» логічно продовжує траєкторію попередньої творчості автора. По перше, в центрі – знову його особа та біографія, по-друге, маємо дальше розширення географічного терену авторської присутності після містоцентричних «Московіади», «Перверзії» чи «Таємниці». Андрухович узагалі повсюдно підкреслює своє занепокоєння орієнтацією на місцевості, натомість приховуючи справжній страх перед часом – то хапаючись за міфологему вічного повернення (як у «Дванадцяти обручах»), то намагаючись продемонструвати повну його підвладність. У «Лексиконі» стрибки з року в рік, вочевидь, покликані засвідчити позачасовість авторського Я.

Себто перед нами вдосконалений і збагачений численними емоційними рефлексіями, культурологічними алюзіями та самоцитаціями (аякже, куди без них!) дорожній щоденник про відвідини сотні з лишком міст, у яких автор насолоджується життям, сумує, зустрічає різноманітних персонажів, п’є тощо. Далі може йти каталог іще добрих кількох десятків дій, як-то часто водиться в його текстах. Тиха радість від існування, схопленого в усій різноманітності, перетікає зі сторінки на сторінку цього об’ємного тому, пропонуючи нам пережити хвилини розкошування в затишних кварталах головно європейських міст, навіть якщо побут у них самого автора був не аж таким затишним. Андрухович заповідає своєму читачеві перевірений тип насолоди – ловити день і вкладати його у невеликі есеї «на спомин». Тому, крім розкошування, кожен з епізодів присмачений ностальгією за так вдало пережитими життєвими моментами. Легка іронія супроводить його письмо, відсторонене від подій часовою дистанцією і поглядом на себе колишнього.

Читайте також: Сеанси оживлення слова

Тому ця книжка більш виграшна за попередню: у «Таємниці» в центрі розповіді був лише сам автор, а тут нам пропонують, нехай схоплені крізь призми суб’єктивної оптики, абриси реальних міст, враження від яких, якщо лише ми туди тепер потрапимо, будуть помножені на прочитане. Окремі пункти цієї гігантської, завдовжки в 40 років, подорожі бачимо в розфокусі, інші – прописані з чіткістю вдало виставленої експозиції. Кожен, хто бодай трохи мандрував, знайде тут добрий десяток уже відвіданих столиць та містечок і зможе порівняти власні враження від них з авторськими. Саме це й робить читання комфортним, а книжку відтак – вдалою.

Щойно після усміхнено-іронічного «Лексикону…» Юрія Андруховича можна вповні назвати постмодерністом: автор тепер далекий і від наголошено рафінованої, модерністської метафорики своїх поезій, і від ущипливої сатиричності, бравурної авангардності перших трьох романів. Він просто оповідає, цитуючи, переказуючи, нагромаджуючи різнопланові епізоди, звертається до реальних та вигаданих персонажів і фактів, – словом, грається просто заради краси самої гри. Залишається традиційне для цього автора кокетування, особливо видиме в передмові (чи то пак інструкції до читання). Звісно ж, ми розуміємо, що таких книжок не читають усуціль, а вибирають більш резонансні для власного досвіду мандрів шматки; проте Андруховичу важливо наголосити на принциповій свободі напрямку читання, адже це ставить його в один ряд із Кальвіно, Кортасаром чи Павичем. Насправді, нам від початку будуть зайвими всі авторські інструкції: якраз вчасно, щоб не помітити дрібки одноманітності, котра супроводила б послідовне знайомство з книжкою.

Після бравурних і блазенських 1990-х, коли Юрія Андруховича ганили не менше, ніж ним захоплювалися, і затяжних періодів мовчанки цього автора упродовж 2000-х, ми готові проголосити настання періоду «третього цвітіння» в його творчості, звісно, не заповідаючи, що таких періодів має бути лише три. Попри постійну присутність ностальгійних тональностей у «Лексиконі…», обійдемося тут без метафор на кшталт «осені патріарха» й віритимемо, що все знову лише починається.

Читайте також: Утомлений Сізіф


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Це місце невідь-чому завжди уявлялось мені краєм світу. Надто важкодоступним, щоб отак, просто захотівши, скоро до нього дістатися. Я не помилилась. П’ять годин від Одеси вибоїстими дорогами, коли підкидає й від цього нудить. Раз за життя можна, – кажу своєму супутникові, іноземцю. Раз за життя треба, – кажу собі, українці.
    6 грудня, Анастасія Левкова
  • Як функціонує схема заволодіння допоміжними приміщеннями в столиці
    6 грудня, Тарас Кінько
  • Недореформована пострадянська Україна забезпечила ідеальні умови для виникнення та відтворення тіньової економіки
    5 грудня, Олександр Крамар
  • Про переваги Hyundai Tucson 2016 року випуску
    5 грудня, Олександр Пархоменко
  • У розмові з Тижнем Девід Кровлі, професор Школи гуманітарних наук Королівського коледжу мистецтв у Лондоні, розповів про старі та нові медіа, постправду й андеграунд у країнах соцтабору.
    4 грудня, Ганна Трегуб
  • Відомий лозунг «Хліба і видовищ!» у «молодих державах» до кінця 2016-го повністю віджив себе. Тепер тут хочуть тільки хліба. Причому видовища, якими так славляться «народні республіки», вже викликають у вчорашніх глядачів лише блювотний рефлекс. Особливо цей рефлекс видно, коли «впарюють» успіхи «республіки».
    4 грудня, Станіслав Васін
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено