Культура

  ▪   Влада Сошкіна

Космополіт

Лаконічне мистецтво «для всіх» Василя Єрмилова
Матеріал друкованого видання
№ 27 (192)
від 30 червня, 2011

В Україні його виставка в такому масштабі відбувається вперше. Понад 200 робіт Василя Єрмилова зібрано з державних музеїв та приватних колецій Києва, Харкова, Москви, Лондона. Тут представлені живописні роботи, графіка, ескізи етикеток, дизайнерські проекти. Але більшість експонатів, на жаль, – репродукції, адже чимала частина творів згоріла під час пожежі на харківському горищі, де працював художник.

Василь Єрмилов був українським генієм конструктивізму, визнаним «західною культурою». Його дивом не розстріляли за так званий космополітизм, коли репресували інших видатних митців, як-то Івана Падалку, Василя Седляра, Михайла Бойчука та інших. Завдяки досягненням авангардистів (Олександр Богомазов, Казимир Малевич, Володимир Татлін та Василь Єрмилов) наше мистецтво мало змогу не тільки дорости до європейськго рівня, а й заявити про себе на міжнародних заходах, участь у яких була практично нелегальною. Рельєфи митця таємно перевозили на виставку до Лондона 1973 року, де він укотре здобув неабиякий успіх у глядачів та мистецтвознавців.

Єрмилов підніс на новий щабель якість українського книжкового дизайну, пропагуючи конструктивний мінімалізм. Його здатність динамічно використовувати шрифт, створюючи верстку плакатів та обкладинок, не може не вражати. Оформлював твори тогочасних передових українських та іноземних письменників, створював авангардні рельєфи, майстерно комбінуючи малярство, геометрію та матеріальні об’єкти (дерево, метал). Бавлячись, Єрмилов використовував контрасти форм і ритмів, рельєфу й живопису, кольору та фактури. Для створення композиції йому вистачало кількох локальних кольорових плям, поєднаних із простими геометричними формами. Лаконічне мистецтво Єрмилова мало на меті досягнути нового естетичного вигляду таких буденних речей, як, наприклад, упаковка для цигарок або сірників. Фактично, це було мистецтво для простих людей.