Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи

Помста як проблема

Болюче-красива дансько-шведська «оскарівська» драма Сюзанни Бір «Помста» зачіпає за живе і говорить про вічні проблеми
Помста як проблема

Сюзанна Бір потішила мистецьким витвором — «Помстою». Хоча які там веселощі, коли   йдеться про «проблемне кіно» Бір і про мистецтво загалом. І режисера, який ніколи не займається тим, що розраджує. З часів її «Братів», що крізь муку таки призводять до катарсису, Бір має за формулу своєї творчості святу біль. Проте ми ж всі розуміємо, що радість — це короткочасний зойк нашого бажання, аби не було проблем і все було тихо і спокійно, нашої фантазії про ідеальне життя. Якого не буває.

Бір досліджує різні проблеми людського життя, вічні проблеми. Зокрема помсти. Вічного старозавітного принципу «око за око, зуб за зуб». Змішуючи цю проблему з буденними   конфліктами у стосунках чоловіка і жінки, батьків і дітей, вона утворює картину реальності, в якій ми всі щоденно варимося.

Режисерка використовує досить розповсюджений сюжет про знущання в школі. Тому сюжетно заступництво одного школяра за іншого та їх дружба нагадує резонансний естонський «Клас» 2007 року. Потім сюжет стрибає вбік, коли молодший і очевидно слабший хлопчик гамселить свого кривдника насосом від велосипеда, ледь не залишаючи того сліпим. Пояснив «боєць» це цілком логічно: щоб його більше не били і не вважали слабаком. Передфінальна драматична сцена, вибухова в прямому та переносному значенні, ніби повертає нас до ідеї «Класу».

Проте сенс «Помсти» принципово інший, якщо не сказати глибший. Бір робить місток до потужної і наріжної теми існування всього людства, торкаючись ідеї «слабака»: хто це, слабак, і чи крутіше бути крутим? Чи є слабким той, хто підставляє іншу щоку і чи крутіше зламати щелепу у відповідь на удар по щоці? Батько пояснює синові, що піднімає руку лише дурень, але ще більш дурень той, хто помщається — бо наслідки будуть жахливими.

Проблема у тому, що діють герої, особливо малолітні, під впливом інших проблем. У одного хлопчика померла мати від раку, а його батько зраджував мамі з іншою жінкою; в іншого хлопчика батьки розлучилися, і взагалі — він швед, який живе в Данії, де шведів недолюблюють. І батьки теж по вуха в бідах, драмах і трагедіях. Один — лікар благодійної місії в Кенії, який щодня бачить кров маленьких дівчаток, яких ріже садист «Великий Бос». Інший — просто слабкий чоловік в депресії після відходу в інший світ дружини, смерті якої він бажав, не маючи сил витримувати крики вмираючої онкохворої…

Безкінечний ланцюг причин і наслідків сплутується у гордіїв вузол, і Олександра Македонського на нього не має, є лише меч, що вийняли з піхов аби прорубати всіх, хто вузол зав’язав, але не розрубати сам вузол.

Друга, міжнародна назва фільму — «У кращому світі» — це оксюморон фільму. Гадаю, Бір навмисно переплела сюжет про чвари прекрасними орієнтальними пейзажами гір, пустелі та неба з майже ріжучими око яскравими, насиченими кольорами. Це кричуща антитеза злу, породженому людиною, яка, не зупиняючись у прагненні поквитатися, нищить себе і оточуючий світ. Більшість війн є результатом помсти одних іншим, більшість конфліктів локальних чи глобальних, в родині чи в країні засновані на помсті. Так, це твердження цілком банальне, тому Бір не говорить, а показує, йдучи до не надто модного наразі принципу примирення. Бо ж як казав Еклезіаст, і як повторює у фіналі герой, батько хлопчика, все одно все повертається на круги свої. Так для чого насипати свиням золоту гору — її все одно рознесуть.


Матеріали за темою:

--> --> -->
Реклама
Останні публікації згорнути
  • «Це не популізм», — заявив Алессандро ді Баттіста з «Руху 5 зірок» (M5S), коли 5 червня з’явилися результати першого туру місцевих виборів в Італії. «Це не протест. Це хороша політика». Кандидат на посаду мера Рима від M5S Вірджинія Раджі набрала 35% голосів. Це найбільший прорив M5S після загальних виборів 2013-го, коли рух здобув чверть голосів.
    25 червня, The Economist
  • У розмові з Тижнем заступник генерального директора Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків з наукової роботи, мистецтвознавець Олена Живкова розповіла про тонку справу музейної атрибуції, яка розкриває секрети експонатів, про музейний аудит та особливості інвентаризації.
    25 червня, Ганна Трегуб
  • Як реформували правоохоронні органи в Польщі
    25 червня, Віталій Рибак
  • На початку війни я не мала жодних чітких уявлень, що буде і як. Колеги активно готували «запасні аеродроми» — місця, де перебудуть час страшних подій.
    25 червня, Яна Вікторова
  • Німецьке суспільство шоковане наслідками британського референдуму. Хтось оцінює збитки, хтось шукає нові можливості у хаосі.
    24 червня, Віталій Рибак
  • Франція спантеличена результатами британського референдуму. Попри недобрі прогнози, Париж відчайдушно сподівався на диво, якого не сталося. Прихильники ЄС закликають до найшвидшого пошуку нової моделі функціонування європейської спільноти, опоненти святкують перемогу.
    24 червня, Алла Лазарева
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
работа Харьков оптимизатор любовный гороскоп на год Жеральдин Пайя http://avtosale.ua/
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено