Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи
18 грудня, 2014   ▪   Алла Лазарева   ▪   Версія для друку

Мистецтво в статусі біженця

У паризькому музеї “Palais de Tokio » було презентовано художню експозицію платформи культурних ініціатив “Ізоляція”, яка розповіла про рейдерські захоплення на Донбасі, викрадення людей та тортури, а також — про мрії та реальне життя тих ровесників незалежної України, хто народився на Сході України.
Мистецтво в статусі біженця

Звичний передріздвяний дощ, сіре небо та яскраві парасольки... Парижани поспішають у справах, але до музею “Palais de Tokio », що в двох кроках від Ейфелевої вежі, забігають охоче. Українська експозиція — на мінус першому поверсі. Проте відвідувачі регулярно зазирають до зали номер 37. Хтось, — стабільна проукраїнська аудиторія, — навідується “підтримати своїх”, інші потрапляють навмання, як, наприклад, П”єр, студент правничого факультету Сорбонни.

“А це не можна було не конфіскувати!” - виголошує з екрану комісар «ДНР» Баранов, - який пояснює, чому приміщення в Донецьку, в якому кілька років працювала “Ізоляція”, було конфісковано на користь імпровізованих пенітенціарних закладів.

П”єр, прочитавши субтитри, робить круглі очі. “Але ж колекції творів авторам повернули?” - питає в організаторів. Яке там... “Обіцяли все віддати, але керівник групи експропріаторів на прізвисько Монгол не виконав обіцяного”, - розповіла Тижню Любов Михайлова, засновник платформи “Ізоляція”. Тоді, в червні цього року, активістам пояснили, нібито приміщення колишнього заводу, від якого успадкувала свою назву культурницька ініціатива, будуть використовувати під розміщення гуманітарної допомоги з Росії. “Насправді будівля стала в”язницею, а її підвал — тим місцем, де людей вбивають та піддають тортурам”, - пояснив Тижню Михайло Глубокий, активіст “Ізоляції”.

Провідним елементом експозиції є картярський будинок, авторства Сергія Захарова. Карти  - шаржі на керівників «ЛНР» та «ДНР», джокер — російський президент Путін, якого поставили в самому низу піраміди. “Це означає: висмикни Путіна, й будинок у мить розвалиться”, - уточнила речник платформи Олеся Болот. Сам художник не так давно звільнився з полону «ДНР». “За ним цілеспрямовано стежили, його вирахували, - розповіла Олеся. - А чому відпустили? Ніхто достеменно й не зрозумів. Зараз Сергій у Києві, на жаль, приїхати на вернісаж не зміг. Весь час малює, має багато нових проектів”.

У експозицінйому залі розставлені підсвітлені куби з інтерв”ю ровесників незалежності України. “Цих молодих людей розпитали про мрії на майбутнє двічі — рік тому та після захоплення Донецька терористами. Хтось з них пішов у добровольці, на українському боці, хтось — поїхав, але ніхто з них у найгіршому сні не уявляв, наскільки зміниться наше щоденне життя за цей рік,” - зауважив Михайло Глубокий.

Навіть українцям, які завітали на виставку, важко уявляти життя людей, які в один день мусили покинути власні квартири, речі, друзів, рідних, щоб не потрапити до підвалу того приміщення, куди зовсім недавно щодня ходили на роботу. Французам, які не дуже стежать за подіями на українському Сході, цей контест ще менш зрозумілий. Міркування, що, як не зупинити Путіна, він прийде до Києва, до Вільнюса, до Праги, до Парижа, публіка сприймає радше як художнє перебільшення. І не тільки на виставці.

Чи може мистецтво, в умовах війни, долучитися до комунікаційного процесу, аби роз”яснити світу гіркі, страшні, неприємні реалії ? Привернути увагу до того, що люди воліють не помічати, не чути, не знати, доки біда не увірветься у двері? “Ми не ставимо завдання розв”язати конфлікт з використанням мистецтва тут і зараз, у короткотерміновому періоді, - роз”яснює Любов Михайлова. - Це — довгострокова перспектива й копітка робота. Інформаційна виставка в Парижі — це перенос дискусії про культуру і конфлікт до іншого контексту, за межі країни, де владі зручно не визнавати війну, до того середовища, яке вважає, що захоплення культурної інституції терористами — це найочевидніший маркер того, що відбувається сьогодні в Україні”.

Більшість учасників платформи нині живе та працює у Києві. З прогнозами на майбутнє хлопці й дівчата не поспішають, але практично всі сподіваються, що Донбас буде звільнено, і вони зможуть колись повернутися додому. Коли? Ніхто не знає, але надія, кажуть, помирає останньою.


Матеріали за темою:

Реклама
Останні публікації згорнути
  • Якщо люди-музеї — це здебільшого старше покоління, то в цій підбірці етнографічно-туристичних історій здебільшого свіжа кров. Проекти, що надихають, що з’являються зав­­дяки активній молодій енергії. Може, з роками й вони перетворяться на пам’ятки, але поки що це живі страшенно цікаві організми, котрі навіть диктують свої умови в деяких нішах нашого бідного туристичного ринку.
    24 липня, Богдан Логвиненко
  • Що передбачає й кого зачіпає якісна психореабілітація людей, які повертаються з війни
    24 липня, Ганна Трегуб
  • Найбільші бренди світу потерпають від дрібніших конкурентів
    24 липня, The Economist
  • Ось відчиняються двері залу, і входить одна людина, радісна та усміхнена. Сотні вітають її такими самими радісними вигуками. Овації і захват. Далі?
    24 липня, Станіслав Васін
  • Як одинаки-аматори створюють варті уваги колекції. Без меценатів і державної підтримки
    23 липня, Богдан Логвиненко
  • От що цього разу? Питаю я себе. Давай уже писати про першу «Червону руту». Давай! Про «Гадів», Чубая, Бурмаку... Про Миколайчука, врешті-решт, лисого, босого, у лєопардовій пов’язці... Про Чернівці 1989 року... Не цього разу. Може, наступного... Так само, у принципі, я думав, коли минулого разу сідав за комп. Тоді мене «відволікли» ВІА. Ансамблі. Вокально-інструментальні... Добре... А зараз шо?
    23 липня, Сергій Харинович
Новини партнерів 24tv.ua
Новини партнерів RedTram
Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
работа Харьков оптимизатор любовный гороскоп на год Жеральдин Пайя http://avtosale.ua/
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено